Nekromanti DnD5 husregler

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ryggsvärd: Om man drar sitt svärd från ryggen samma runda som man attackerar med det får man advantage på sin första attack.
chrull said:
Jag vet inte... Behöver vi verkligen den här nivån av realism i D&D?
Vimes said:
Eller borde man få disadvantage? Har den här frågan fått sitt svar?
chrull said:
Ja, den frågan är löst. Drar man svärd från ryggen så är man ball och därför får man advantage. Det är vetenskapligt och realistiskt bevisat.

Men är det kanske FÖR realistiskt för D&D?
God45 said:
Det är bara löjligt att ta upp en sådan här fråga innan vi har fått fram ordentliga regler för att Katanas är bättre än andra svärd och därför borde få minimum dubbla bonusar för att dra rån ryggen.
CapnZapp said:

CapnZapp

Myrmidon
anth;n43243 said:
En husregel försvann när forumet kraschade.

Forced Marsh Låt det bero på hur långt man gått istället för hur länge man gått. Istället för CON-save varje timme över 8 timmar slår man CON-save var tredje mile över 24 miles.

Feats Enligt reglerna får man ta en feat istället för en +2 ability increase. Vissa feats ger dock +1 ability increase, man kan ta två av dessa feats samtidigt, istället för en feat, om man struntar i ability increase.
Det finns en anledning till att mäta en marsch i tid, inte avstånd: olika enheter förflyttar sig olika fort.

Bättre behålla 8 timmar som gräns, oavsett din karavan med oxkärror eller patrullvinge tama drakar marscherat.

Och husregel #2 undrar jag också hur du lyckats bara värdera abilityplusset och helt missat övriga fördelar? Om du avsiktligt velat öka kraftnivån hos dina rollpersoner bör du säga det; annars utgår vi från att du rekommenderar dina regelalternativ för allmänt bruk...

anth

Vetefan
CapnZapp said:
Det finns en anledning till att mäta en marsch i tid, inte avstånd: olika enheter förflyttar sig olika fort.

Bättre behålla 8 timmar som gräns, oavsett din karavan med oxkärror eller patrullvinge tama drakar marscherat.
Du har helt rätt, men nu var jag ute efter när samma enhet förflyttar sig olika snabbt.
Originalreglerna säger att man kan gå 8 timmar per dag och måste slå ett CON-save med ökande svårighetsgrad varje timme utöver de första 8 timmarna som man går. Men man kan gå i tre olika tempon: slow, normal, fast.

Använder vi originalreglerna, men räknar om från timmar till miles betyder det att med fast pace hinner man 30 miles på en dag och måste slå ett CON-save var 4:e mile efter det, men med slow pace hinner man 18 miles och måste slå ett CON-save var annan mile efter det.
Det betyder att den som rör sig med fast pace slår sitt första CON-save efter 34 miles, medan den som rör sig med slow pace har slagit 8 CON-saves efter 34 miles - vilket låter helt fel i mina öron.

För den som stör sig på att den som går långsamt (och därför borde vara mer utvilad) slår 8 CON-saves för samma sträcka som den som går snabbt (och därför borde vara tröttare) slår ett CON save - föreslår jag att CON-saves beror på sträckan som man skulle ha förflyttat sig om man gick i normalt tempo, oavsett om man går snabbt eller långsamt.

anth

Vetefan
Tomatalven said:
Fast den featregeln blir ju OP. De har ju andra effekter också.
CapnZapp said:
Och husregel #2 undrar jag också hur du lyckats bara värdera abilityplusset och helt missat övriga fördelar? Om du avsiktligt velat öka kraftnivån hos dina rollpersoner bör du säga det; annars utgår vi från att du rekommenderar dina regelalternativ för allmänt bruk...
- Man får ability increase var 4:e level: level 4, level 8, level 12,... (vissa klasser får ännu mer ability increase).
- Ability increase betyder +2 i en ability eller +1 i två abilities.
- Använder man optional rule för feats kan man ta en feat istället för en ability increase.
- Vissa feats ger +1 i en ability.
Mitt förslag var att man får ta två feats samtidigt som ger +1 i en ability om man struntar i ability-ökningen.

Exempel på två feats:
Lightly armored: +1 in STR or DEX, proficiency with light armor.
Moderately Armored: +1 in STR or DEX, proficiency with medium armor and shields.

Låt oss ta 3 rollpersoner: Adam, Bertil, Cesar:
- Adam. Vid level 4 väljer han +1 STR och +1 DEX. Vid level 8 väljer han +1 STR och +1 DEX.
- Bertil. Vid level 4 väljer han proficiency with light armor och +1 DEX. Vid level 8 väljer han proficiency with medium armor och +1 STR.
- Cesar. Vid level 4 väljer han proficiency with light armor, medium armor & shields. Vid level 8 väljer han +1 STR och +1 DEX.

Förklara för mig vad det är för skillnad på rollpersonerna vid level 8:
Både Adam och Bertil är gjorda enligt reglerna och ska vara balanserade mot varandra.
Cesar är inte gjord enligt reglerna, men är ändå identisk med Bertil.
Förklara nu för mig vad det är för skillnad på rollpersonerna vid level 4.

Om ni säger att de är obalanserade vid level 4 så säger ni egentligen att feats generellt är obalanserade och att man inte bör använda feats - men det har med reglerna i PHB att göra och inte med husregeln. :)