Alrighty, then. Nu har jag försökt att hjälpligt återskapa en av mina favoritrollpersoner från Pathfinder med D&D5-reglerna.
Jag har gjort en build upp t.o.m. level 10. Syftet med builden är att få en rollperson som är skill monkey/batman, dvs. drösvis med skill proficiencies och ett brett spektrum av spells som man aldrig vet när man kan få nytta av. En RP för alla upptänkliga situationer, typ.
Det är en multiclass rogue (arcane trickster)/wizard (enchantment). Rogue för skills och sneak attack; wizard för att kunna lära sig nya spells ur upphittade/rövade spell books – något som arcane tricksters INTE kan.
Farran Greycloak
Alignment Neutral good
Race Half-elf
Class Rogue 1
Str 12
Dex 16
Con 10
Int 16
Wis 9
Cha 12
Languages Common, Elvish, Draconic
Background Charlatan
Skill proficiencies Acrobatics +5, Athletics +3, Deception +3, Investigation +5, Perception +3, Persuasion +5, Sleight of Hand +5, Stealth +5
Expertise Perception, Persuasion
Tool proficiencies Disguise kit, forgery kit, thieves’ tools
Equipment A rapier, a shortbow, a quiver of 20 arrows, an explorer’s pack, leather armor, two daggers, thieve’s tools, a set of fine clothes, a disguise kit, a set of weighted dice, belt pouch, 15 gp
Level 2 Wizard 1
Cantrips Light, Mending, Prestidigitation
1st-level spells Charm Person, Comprehend Languages, Find Familiar, Identify, Shield, Sleep
Familiar Poisonous snake
Level 3 Rogue 2
Level 4 Wizard 2
Arcane tradition Enchantment
1st-level spells Expeditious Retreat, Unseen Servant
Level 5 Rogue 3
Roguish archetype Arcane Trickster
Cantrips Dancing Lights, Mage Hand, True Strike
1st-level spells Disguise Self, Grease, Silent Image
Level 6 Wizard 3
2nd-level spells Ray of Enfeeblement, Web
Level 7 Rogue 4
Feat Skilled (Arcana, History, Insight)
1st-level spell Color Spray
Level 8 Wizard 4
Ability score improvement Dex +2
Cantrip Message
2nd-level spells Blindness/Deafness, Mirror Image
Level 9 Rogue 5
Level 10 Wizard 5
3rd-level spells Dispel Magic, Tongues
(Här är original-Farran som han var efter avslutad Kingmaker-kampanj till Pathfinder.)