Det blev en paus i inlärandet för att tillverka 179 kort, 108 för general purposes och 71 för spells, färgkodade och så. Jag har ju en spelgrupp att tänka på liksom. Och det verkar snabbt bli ganska många spells per skalle...
Tack! Det här inlägget är användbart.Staffan;n221901 said:Det är framför allt underklassen Beastmaster som folk klagar på - Hunter funkar rätt bra.
Hur kommer du upp i det? Jag kan få det till 3d6+3 på en "vanlig" sneak attack (1d6 i grund, +3 för Str 17, +2d6 för sneak attack), upp till 7d6+3 (dubbla antalet tärningar, +1 tärning för half-orc crit) om hen är en Assassin och lyckas få till sin Assassinate eller på annat sätt critta. Med två vapen så kan man slänga in en extra d6 för vänstran, men man får bara sneak attack en gång per turn.Anarchclown;n221979 said:En av de brutalaste buildsen vi någonsin gjort var en Half Orc Rogue som började med 17 i STR. Den gjorde 10T6+5 i skada på om den lyckades sneak attacka någon på level 3
Jag ska läsa dina rogues (tack!) med handboken i hand sen i eftermiddag, men det här är tråden för att utveckla den här åsikten också!Anarchclown;n221980 said:1. Nej, Hunter är inte bra. Den är bara inte katastrofalt dålig och tråkigt genomförd..
Hade jag planerat att göra en Elsa (och om det inte redan fanns en sorcerer) så hade jag nog gått den vägen.Anarchclown;n221980 said:2. Elsa är väl för bövelen en Dragon Sorcerer. Jag menar rent bakgrundsmässigt finns det väl typ inget tydligare exempel i fiction än henne på den klassen? Född med gåvan, skrämmer alla, är elementarbaserad.
Första attacken Nu ska vi se. Kritta automatiskt 3D6 vapenskada. Även sneak attack dubblas 4D6 = 7D6 skadaStaffan;n221983 said:Hur kommer du upp i det? Jag kan få det till 3d6+3 på en "vanlig" sneak attack (1d6 i grund, +3 för Str 17, +2d6 för sneak attack), upp till 7d6+3 (dubbla antalet tärningar, +1 tärning för half-orc crit) om hen är en Assassin och lyckas få till sin Assassinate eller på annat sätt critta. Med två vapen så kan man slänga in en extra d6 för vänstran, men man får bara sneak attack en gång per turn.
Ok. Nu ska vi se. Beastmastern får förmågan att ha ett djur som kan attackera istället för dig. Djuret gör mindre skada än du gör när du slåss och du använder dina handlingar för att styra det. Du kan inte heller använda Hunters Mark för att öka djurets skada så synergin med din bästa skadebesvärjelse är obefintlig. Jämför detta med Warlock som skjuter eldritch blast med hex.Xhakhal;n222004 said:Jag ska läsa dina rogues (tack!) med handboken i hand sen i eftermiddag, men det här är tråden för att utveckla den här åsikten också!
Paladin blir väl rätt sub-optimal med båge? De kan inte välja Archery som strids-stil (så där har rangern +2 på träff), och Divine Smite funkar bara med närstridsvapen.Anarchclown;n222091 said:Om man använder pilbåge så är hunter helt ok. Den är dock inte riktigt lika bra som en Paladin eller Fighter (efter level 11) som använder pilbåge vilket inte känns särskillt rätt. En del av det här är Paladinens problem med att den är dumt skriven och inte Rangerns, men det gör att man känner sig subpar när man spelar Rangern.
Jag (och även Rymdis, som väl var de som var med i början av Roguekampanjen IIRC) var rätt entusiastiska vi också. Vi är dessutom båda personer som gillar kluriga och fräcka lösningar och vi fick till en fin "går det så går det"-känsla som gjorde att vi vågade oss på till synes galna planer. Gick det åt skogen så fanns alltid plan B som var att springa i cirklar tills man sprang på ett läge man kunde exploita.Anarchclown;n222111 said:Full disclosure. Übereil har varit spelare i min kampanj med bara rogues, så han kan ha blivit påverkad av min entusiasm. Fast det är rätt många andra som inte spelat med mig som verkar hålla med också. Kompetens i skills, stor bred och en otroligt bra actionförmåga redan på level 2 är jävligt roligt att spela.
Du blandar ihop de releasade reglerna med betareglerna vi använde innan Player's Handbook släpptes. I betareglerna så hade paladins archery och det stod inte explicit att de inte behövde vara en närstridsattack för att få smitea - du gjorde till och med en SLP-paladinmonsterjägare med musköt (minns inte om det var en halvorch eller en dragonborn).Anarchclown;n222118 said:Fast dual wield för fightern funkar utmärkt med både Battle Master och Champion eftersom dessa inte behöver sin bonus action för att göra skada. Dual wield är också helt ok för rogue, eftersom denna förvisso har massa andra bra saker att göra med sin bonus action, men den har ju valet att göra något annat och om den missat sin första attack får den en till chans att sätta sneak attack med dual wield.
Och jag kan ha misstagit mig angående paladins som archers. Har dock för mig att någon byggde en paladin archer som i allt väsentligt var bättre än en ranger någonstans. Men jag kan bara minnas fel.
Check. Så var det nog.Übereil;n222131 said:Du blandar ihop de releasade reglerna med betareglerna vi använde innan Player's Handbook släpptes. I betareglerna så hade paladins archery och det stod inte explicit att de inte behövde vara en närstridsattack för att få smitea - du gjorde till och med en SLP-paladinmonsterjägare med musköt (minns inte om det var en halvorch eller en dragonborn).
Übereil