Anledningen till att de valde bort CC var tydligen för att för många inte håller reda på vad de olika CC varianterna betyder, och att tillräckligt många tror att det finns en, så så fort de hör CC så utgår de från att det betyder den variant de råkar känna till (som då kan vara extremt öppen eller extremt stängd).
Men alltså, vilka problem, rent konkret, menar man att det i så fall skulle skapa – givet att licensen
rent juridiskt är tydlig? DVs, att det inte skulle skapa några juridiska problem eller gråzoner, utan bara att det skulle finnas en del som missuppfattade?
Och OGL var tydligen tänkt som en "vi lovar att inte stämma er om ni använder detta som är inom gråytan, om ni inte använder detta som är inom gråytan". Som jag förstår passar inte någon av CC licenserna in på det. Kan man ha något med i ett verk som släpps under CC som har en striktare licens?
Man kan speca exakt vilka delar i ett verk som släpps med en specifik licens. Jag gör det med vissa av kartorna som ingår i nya Rotsystem-modulen till exempel. Hela boken är CC-BY, utom kartorna som är CC-BY-SA eftersom de kartor jag utgått från när jag gjort mina har en SA- eller SA-kompatibel licens.
Det är inte all-or-nothing.
Sedan skulle ju t.ex. inte CC-NC passa då meningen är att folk skall kunna använda det till ett kommersiellt verk om man vill.
CC-NC var bara ett exempel. Jag har ingen aning om vilken CC-licens som skulle passa bäst i det här fallet.
När det kommer till frasen authorized var för att WOTC draftade den öppet, och den frasen användes för att ingen skulle använda ett av utkasten och hävda att den gällde. Att Hasbro tydligen redan ägde WOTC när OGL skrevs gör att de är tydligen på riktigt tunn is om de vill hävda i en domstol att de skulle ha rätt att deauthorize licensen.
Fast det är väl framför allt att den inte är irrevocable som gör att de har rätt att dra in den. Vanliga licenser är begränsade i tid. Perpetual licenser behöver inte förnyas, men de kan ändå alltid dras in. Som jag förstått det. Jag tror inte att de behöver hävda något alls om "authorized", och har hört väldigt lite från WotC som tytt på att det skulle vara just det ordvalet de lutar sig mot. Eller? Känns som något som mest dykt upp när fans spekulerat i vad som skulle kunna låta WotC dra in licensen.