D&D DnDs framtid

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,254
Location
Göteborg
Är det inte vanligt när man har ett företag med flera olika enskilda verksamheter som går olika bra? Det nya företaget med den lönsamma verksamheten kan fortsätta att gå med vinst och öka aktievärdet/utdelningen medan det gamla företaget med de mindre lönsamma verksamheterna är enklare att omstrukturera (eller stycka upp och sälja). Hasbro och Wizards of the Coast har väl ingen särskild synergi som skulle gå förlorad om man splittrar upp dem?
Men varför skulle de sälja den enda delen som tjänar pengar åt dem?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
308
Men varför skulle de sälja den enda delen som tjänar pengar åt dem?
Avknoppning/spinoff innebär inte att verksamheten säljs utan som namnet antyder splittras den av och blir ett företag i sin egen rätt. Aktieägarna behåller samma andelar i det nya företaget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,547
Location
Ludvika
Avknoppning/spinoff innebär inte att verksamheten säljs utan som namnet antyder splittras den av och blir ett företag i sin egen rätt. Aktieägarna behåller samma andelar i det nya företaget.
Hmm... så skulle snarare kunna vara ett steg i att göra sig av med resten av hasbro och behålla WOTC. Vore inte det härligt, så säg! Då kan de verkligen grotta ner sig och micromanagea allting för att maximera vinsten =D
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,448
Location
Göteborg, Lindome
Jag ser folk undra om Hasbro skulle sälja Wizards of the Coast, men har det gått några rykten om en avknoppning, eller spin-off som det heter på engelska? Det vill säga att aktieägarna separerar Wizards of the Coast från Hasbro och gör det till ett eget företag igen så att dess avkastning och aktiepris inte dras ner av Hasbros mindre lönsamma verksamheter.
Jag trodde att WotC fortfarande var ett eget aktiebolag. Visserligen ägt till 100% av Hasbro, men fortfarande ett eget bolag.
Eller har man absorberat verksamheten in i Hasbro och lagt ner aktiebolaget WotC?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Jag trodde att WotC fortfarande var ett eget aktiebolag. Visserligen ägt till 100% av Hasbro, men fortfarande ett eget bolag.
Eller har man absorberat verksamheten in i Hasbro och lagt ner aktiebolaget WotC?
Kan väl ha med styrelse att göra kanske? Att de nu kommer verka med en egen styrelse, istället för att ha Hasbrostyrelse?

Men jag spekulerar bara. Känns som att hela cirkusen kring WotC senaste åren följer på TSRs minst sagt kaosiga resa. :D
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
308
Jag trodde att WotC fortfarande var ett eget aktiebolag. Visserligen ägt till 100% av Hasbro, men fortfarande ett eget bolag.
Eller har man absorberat verksamheten in i Hasbro och lagt ner aktiebolaget WotC?
Och där är svaret på min fråga. Det verkar som att Wizards och Hasbro är fast med varandra tills konkursen skiljer dem åt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,448
Location
Göteborg, Lindome
Kan väl ha med styrelse att göra kanske? Att de nu kommer verka med en egen styrelse, istället för att ha Hasbrostyrelse?
Styrelsen för ett aktiebolag utses av bolagsstämman, dvs ägarna (=Hasbro).
WotC har ju i alla fall haft sin egen VD hela tiden, vilket tyder på att de fortfarande är ett eget aktiebolag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,216
Kort rapport över min känsla för DnD:s framtid just nu: tråkigt att så mycket verkar handla om styrelsebeslut, varumärke, marknadsföring och kort och gott: business. ☹
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
Kort rapport över min känsla för DnD:s framtid just nu: tråkigt att så mycket verkar handla om styrelsebeslut, varumärke, marknadsföring och kort och gott: business. ☹
Vad som nästan alltid händer när stora pengar blir inblandade samtidigt som det inte finns någon starkt kreativt drivande i toppen - the bean-counters take over.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,338
Location
Örebro
Indeed. Lyssnar på en podcast om TSR:s historia, och det är ju enbart sånt. o_O
Känner igen det, blev även chockad över hur människorna som arbetade blev behandlade. Det känns lite som DnD går sina cykler med samma teman som går igen.
 
Top