Jag skulle tro att man kommer kunna göra riktigt avancerade slumpgeneratorer. Dvs slå fram din egen dungeon fast mycket mer avancerat. Allt som behövs är att skapa slumptabeller och sen sätta ihop dem, vilket en AI mycket väl kommer klara av inom ett litet tag. Om slumpgeneratorerna kommer kunna leverera tillräckligt med kvalité är en annan femma.
Jag tror också det.
Utmaningen för AI är det här med kontext.
I gamla OSR-spel så är kontexten "grottnivå 3". Så slår SL, och gillare inte resultatet.
Man kan tänka sig mer komplexa "slumptabeller" som har större "kontext", dvs SL kan mata in (eller hålla AI informerad löpande):
- spelarnas preferenser
- tidigare möten
- bakgrund till grottan (vem byggde den, varför, hur länge sedan, osv)
- önskad challenge level
- rykten som rollpersonerna hört, eller spår som de sett
- nivå över magi/övernaturliga saker i kampanjen
...och att SL får ett mer detaljerat möte än "2d4 troll".
Men... SL kanske ändå inte gillar mötet.
Och "2d4 troll" är ganska enkelt att utvärdera, köra eller ändra
Om man istället ska lägga (mer) tid på att ge AI kontext, och sedan får ut ett "förslag" på ett möte som tar en hel sida (med bakgrund, terräng och allt möjligt) som tar (mer) tid att utvärdera, så hjälper det inte nödvändigtvis SL alls. Det kanske bara blir så att SL sitter och argumenterar med sin AI-assistent istället för att delta i spelet.
Mitt problem med slumptabeller - jag försöker använda dem mer - är att när jag väl behöver en, så vet jag inte var den finns eller vilken jag ska använda. Men om jag vet att det finns en bra slumptabell, så vet jag direkt att det kan vara värt tiden att plocka fram den. Men hur vet jag om det är värt att lägga 1-2 min på att ge AI kontext att att slumpa, när svaret kanske ändå blir "orchen hade 14cp och två guldtärningar i en penningpung".