D&D DnDs framtid

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Eller att det är en slags quest för DnDs chefer i alla fall, att få bort flaskhalsen spelledare.
Jag var på väg att säga något om att "de har inte funderat på att försöka göra det roligt/enkelt att spelleda istället", men så kom jag ihåg att det är D&D och att många D&D-spelare verkar ha blivit insålda på en specifik spelarupplevelse som i princip kräver en rätt jobbig spelledarroll…
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag var på väg att säga något om att "de har inte funderat på att försöka göra det roligt/enkelt att spelleda istället", men så kom jag ihåg att det är D&D och att många D&D-spelare verkar ha blivit insålda på en specifik spelarupplevelse som i princip kräver en rätt jobbig spelledarroll…
To be fair råder det väl spelledarbrist absolut överallt? Har någon någonsin sagt ”åh vad jag vill spelleda, men det är så svårt att få tag på spelare när alla bara vill spelleda?”
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Jag var på väg att säga något om att "de har inte funderat på att försöka göra det roligt/enkelt att spelleda istället", men så kom jag ihåg att det är D&D och att många D&D-spelare verkar ha blivit insålda på en specifik spelarupplevelse som i princip kräver en rätt jobbig spelledarroll…
Så här i backspegeln kan man ju bli konspiratorisk och tänka att 5e är gjort för att var jobbigt att spelleda för att alla ska vara tacksamma när AI-Dataspels-D&D väl kommer.

Mina spelare spelar dataspel många fler timmar i månaden än de spelar rollspel.
Men de tycker alltjämt att den enkla kampanj vi är är rolig som omväxling och erbjuder något som dataspelen inte gör.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
To be fair råder det väl spelledarbrist absolut överallt?
Jag har varit på en del minikonvent där det förvånansvärt nog varit överskott på spelledare. Dock är överskott på spelledare onekligen ovanligt, och knappast ett problem när det uppstår. Nästan alla spelledare kan väl tänka sig att spela, men långt ifrån alla spelare kan tänka sig att spelleda.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Mina spelare spelar dataspel många fler timmar i månaden än de spelar rollspel.
Men de tycker alltjämt att den enkla kampanj vi är är rolig som omväxling och erbjuder något som dataspelen inte gör.
Jag ser datorspelen som en direkt fördel här - det är ett bra ställe att få utlopp för sina drifter att optimera och kötta monster, och så kan man sikta på annat när man spelar vid bordet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Så här i backspegeln kan man ju bli konspiratorisk och tänka att 5e är gjort för att var jobbigt att spelleda för att alla ska vara tacksamma när AI-Dataspels-D&D väl kommer.
Jag tror något annat:

Historiskt spelades D&D av nördar, och antagligen var SL ännu mer nördig, och då kunde man räkna med att man kunde lasta på SL en massa regler och matte och anta att det funkar ändå eftersom nördpersonligheten är bra på att hantera sådant.

Men det blir en hemskt dålig idé om folk utanför nördghettot ska spela.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,911
Location
Örebro
Kommer det göra AI mindre populärt bland investerare och analytiker.?
Troligtvis inte. Men om några år är det något annat, och idag är det ingen som pratar om Block Chain.
En avgörande skillnad mellan Block Chain och AI (och allehanda andra tekniska revolutioner, ska sägas) är att Block Chains inte har något tydligt användningsområde. Det som gjort att mp3, streaming och touch screens och allt som hänt genom åren har slagit så stort är att de löst verkliga problem - block chain gör inte det. AI, däremot, gör det. Bara härom dagen läste jag att vi kommer kunna dra ner på tiden vi lägger på dokumentation inom vården med uppåt 90 % - det kommer hjälpa oss med problemet "vi har för lite sjukvårdspersonal". Och det är bara ett av många potentiella användningsområden med AI.

Man kan säkert få lite bild-och-text-generering i deras VTT och DnD Beyond.
Jag skulle tro att man kommer kunna göra riktigt avancerade slumpgeneratorer. Dvs slå fram din egen dungeon fast mycket mer avancerat. Allt som behövs är att skapa slumptabeller och sen sätta ihop dem, vilket en AI mycket väl kommer klara av inom ett litet tag. Om slumpgeneratorerna kommer kunna leverera tillräckligt med kvalité är en annan femma.

Übereil
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
En avgörande skillnad mellan Block Chain och AI (och allehanda andra tekniska revolutioner, ska sägas) är att Block Chains inte har något tydligt användningsområde. Det som gjort att mp3, streaming och touch screens och allt som hänt genom åren har slagit så stort är att de löst verkliga problem - block chain gör inte det. AI, däremot, gör det.
Jag håller med dig till 100%. Och jag hörde till Block Chain-skeptikerna.

Men under Block Chain-hypen så var det inget argument att "Block Chains inte har något tydligt användningsområden"... för folk såg massa (orealistiska) användningsområden.

Så idag är det såklart lätt att föreställa sig AI-baserat SL-stöd. Och att AI då har användningsområden. Men om AI inte levererar på hypen, så kan vi sitta här om 5 år och säga "AI har inget verkligt användningsområde (för rollspel - för det funkar inte, blir inte bra, eller folk vill inte köpa det)". Det är inte självklart att AI löser verkliga problem för verkliga spelledare, för vi har inte sett det ännu.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Jag skulle tro att man kommer kunna göra riktigt avancerade slumpgeneratorer. Dvs slå fram din egen dungeon fast mycket mer avancerat. Allt som behövs är att skapa slumptabeller och sen sätta ihop dem, vilket en AI mycket väl kommer klara av inom ett litet tag. Om slumpgeneratorerna kommer kunna leverera tillräckligt med kvalité är en annan femma.
Jag tror också det.

Utmaningen för AI är det här med kontext.
I gamla OSR-spel så är kontexten "grottnivå 3". Så slår SL, och gillare inte resultatet.

Man kan tänka sig mer komplexa "slumptabeller" som har större "kontext", dvs SL kan mata in (eller hålla AI informerad löpande):
- spelarnas preferenser
- tidigare möten
- bakgrund till grottan (vem byggde den, varför, hur länge sedan, osv)
- önskad challenge level
- rykten som rollpersonerna hört, eller spår som de sett
- nivå över magi/övernaturliga saker i kampanjen

...och att SL får ett mer detaljerat möte än "2d4 troll".

Men... SL kanske ändå inte gillar mötet.
Och "2d4 troll" är ganska enkelt att utvärdera, köra eller ändra

Om man istället ska lägga (mer) tid på att ge AI kontext, och sedan får ut ett "förslag" på ett möte som tar en hel sida (med bakgrund, terräng och allt möjligt) som tar (mer) tid att utvärdera, så hjälper det inte nödvändigtvis SL alls. Det kanske bara blir så att SL sitter och argumenterar med sin AI-assistent istället för att delta i spelet.

Mitt problem med slumptabeller - jag försöker använda dem mer - är att när jag väl behöver en, så vet jag inte var den finns eller vilken jag ska använda. Men om jag vet att det finns en bra slumptabell, så vet jag direkt att det kan vara värt tiden att plocka fram den. Men hur vet jag om det är värt att lägga 1-2 min på att ge AI kontext att att slumpa, när svaret kanske ändå blir "orchen hade 14cp och två guldtärningar i en penningpung".
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,352
Location
Stockholm
Chris Cocks verkar vara rätt mycket av en helidiot som kommer ifrån dataspelsbranchen men förstår inte hur den eller företaget han leder funkar och vill göra IT-företag av WotC fast utan att inse att Hasbro är ett litet jävla miniföretag i jämförelse med de stora IT-företagen och att WotC har misslyckats med i princip allt de någonsin har företagit sig som har med IT att göra och inte ens klarade av att ha ett forum på sin websida. Samt att han sparkar på hela den nuvarande många miljoner starka fanbasen. Det är lite som om någon på Lego såg på Minecraft och tänkte. "Wow. Det där är ju mycket mer lönsamt än vad vi gör. Vi borde sluta sälja plastbitar till barn och försöka bygga ett sämre Minecraft utan någon som helst IT-division istället"
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,352
Location
Stockholm
To be fair råder det väl spelledarbrist absolut överallt? Har någon någonsin sagt ”åh vad jag vill spelleda, men det är så svårt att få tag på spelare när alla bara vill spelleda?”
Det är svårt att få tag på spelare om man är 47 år gammal och inte har 25 aktiva spelare i närmaste bekantskapskretsen längre. Jag är nere på runt 10 nu. Det är katastrof. Jag hade också en grupp där alla ville spelleda som jag växte upp med och där vi konkurrerade om vem som skulle spelleda. Jättefrustrerande. Jag vill ju oftast spelleda mest jämt. Spelledarbristen verkar vara mer ett problem för yngre människor och folk som sett Critical Role men inte har något kontaktnät alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Jag har varit på en del minikonvent där det förvånansvärt nog varit överskott på spelledare. Dock är överskott på spelledare onekligen ovanligt, och knappast ett problem när det uppstår.
Det är lite som att ha för många snygga människor på en fest.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
498
Location
Fruängen
Jag har varit på en del minikonvent där det förvånansvärt nog varit överskott på spelledare. Dock är överskott på spelledare onekligen ovanligt, och knappast ett problem när det uppstår. Nästan alla spelledare kan väl tänka sig att spela, men långt ifrån alla spelare kan tänka sig att spelleda.
Låter som du beskriver Munkcon ;)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
297
Jag ser folk undra om Hasbro skulle sälja Wizards of the Coast, men har det gått några rykten om en avknoppning, eller spin-off som det heter på engelska? Det vill säga att aktieägarna separerar Wizards of the Coast från Hasbro och gör det till ett eget företag igen så att dess avkastning och aktiepris inte dras ner av Hasbros mindre lönsamma verksamheter.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag ser folk undra om Hasbro skulle sälja Wizards of the Coast, men har det gått några rykten om en avknoppning, eller spin-off som det heter på engelska? Det vill säga att aktieägarna separerar Wizards of the Coast från Hasbro och gör det till ett eget företag igen så att dess avkastning och aktiepris inte dras ner av Hasbros mindre lönsamma verksamheter.
Vad skulle ledningen för Hasbro ha för ekonomisk motivation att göra detta?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
297
Vad skulle ledningen för Hasbro ha för ekonomisk motivation att göra detta?
Är det inte vanligt när man har ett företag med flera olika enskilda verksamheter som går olika bra? Det nya företaget med den lönsamma verksamheten kan fortsätta att gå med vinst och öka aktievärdet/utdelningen medan det gamla företaget med de mindre lönsamma verksamheterna är enklare att omstrukturera (eller stycka upp och sälja). Hasbro och Wizards of the Coast har väl ingen särskild synergi som skulle gå förlorad om man splittrar upp dem?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,059
Location
The Culture
Jag ser folk undra om Hasbro skulle sälja Wizards of the Coast, men har det gått några rykten om en avknoppning, eller spin-off som det heter på engelska? Det vill säga att aktieägarna separerar Wizards of the Coast från Hasbro och gör det till ett eget företag igen så att dess avkastning och aktiepris inte dras ner av Hasbros mindre lönsamma verksamheter.
Mitt intryck av Hasbros ekonomi var att de tjänade massor av pengar på Magic, lite pengar på D&D och ungefär inga pengar på andra saker. Och både Magic och D&D hör till Wizards of the Coast.
 
Top