Jag vet inte om jag ska kalla mig en dockskåpsspelare eller inte. Jag spelar Eon, vilket är en dockskåpsvärld, men har aldrig varit hindrad att hitta på eller modifiera något. Jag känner inte igen mig i något av dina påståenden om dockskåpsspelare.
Jag tror att de som föredrar färdigskrivet material, samt supplement, känner sig stressade av att själva få bygga värld.
Varför i hela friden skulle det vara så? Jag bygger t.o.m. dockskåpsvärldar själv - känner mig inte stressad för det.
Nu tycker jag att färdigskrivna världar ingalunda borgar för kvalité. Snarare tvärtom. Det finns ju alltid något som retar en vilket alltid medför ändringar. Jag har inga problem att sno eller köra det som är klappat och klart men oftast så är det inte speciellt bra. Detta kan ju bero på att det ska passa så många som möjligt, dvs sälja bra, vilket gör att det kan bli ganska slätstruket.
Men om man ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att de som inte gillar sagovärldar inte är intresserade av varken berättande eller skapande. Det är själva spelet som är det viktigaste och då vill man allt klart.
Om färdigskrivna världar i allmänhet är kvalitét eller inte vet jag inte, men en spelledare kan inte skapa samma komplexitet i en intrig under eller inför ett spelmöte som en konstkruktör kan göra under ett par veckors författande. Det är min poäng - förutsatt att du gillar vad konstruktören skapar så har det färdigskrivna materialet större potential till kvalitet.
Att det blir slätstruket för att sälja har inget med dockskåpsvärldar att göra. Sagovärldar kan vara likna slätstrukna för att konstruktören inte vågade göra något originellt.
Men om man ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att de som inte gillar sagovärldar inte är intresserade av varken berättande eller skapande. Det är själva spelet som är det viktigaste och då vill man allt klart.
Det är så fel som det kan bli. Jag vet inte om jag klassas som en "som inte gillar sagovärldar", men jag har inte hittat någon jag gillar ännu (har dock knappast letat). Trots det så är "berättande" och "skapande" de två absolut viktigaste ämnena inom mitt rollspelande samtidigt som jag ger blanka fasen i "själva spelet". Jag tror att dina försök till generaliseringar kring hur dockskåpsspelare och sagospelare är helt saknar verklighetsförankring, men det är bara jag det
Eller så pratar du om något helt annat när du säger dockskåp...
/RipperDoc - som glatt fortsätter att skapa eget och gilla dockskåp
Jag tror att de som föredrar färdigskrivet material, samt supplement, känner sig stressade av att själva få bygga värld.
Varför i hela friden skulle det vara så? Jag bygger t.o.m. dockskåpsvärldar själv - känner mig inte stressad för det.
Nu tycker jag att färdigskrivna världar ingalunda borgar för kvalité. Snarare tvärtom. Det finns ju alltid något som retar en vilket alltid medför ändringar. Jag har inga problem att sno eller köra det som är klappat och klart men oftast så är det inte speciellt bra. Detta kan ju bero på att det ska passa så många som möjligt, dvs sälja bra, vilket gör att det kan bli ganska slätstruket.
Men om man ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att de som inte gillar sagovärldar inte är intresserade av varken berättande eller skapande. Det är själva spelet som är det viktigaste och då vill man allt klart.
Om färdigskrivna världar i allmänhet är kvalitét eller inte vet jag inte, men en spelledare kan inte skapa samma komplexitet i en intrig under eller inför ett spelmöte som en konstkruktör kan göra under ett par veckors författande. Det är min poäng - förutsatt att du gillar vad konstruktören skapar så har det färdigskrivna materialet större potential till kvalitet.
Att det blir slätstruket för att sälja har inget med dockskåpsvärldar att göra. Sagovärldar kan vara likna slätstrukna för att konstruktören inte vågade göra något originellt.
Men om man ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att de som inte gillar sagovärldar inte är intresserade av varken berättande eller skapande. Det är själva spelet som är det viktigaste och då vill man allt klart.
Det är så fel som det kan bli. Jag vet inte om jag klassas som en "som inte gillar sagovärldar", men jag har inte hittat någon jag gillar ännu (har dock knappast letat). Trots det så är "berättande" och "skapande" de två absolut viktigaste ämnena inom mitt rollspelande samtidigt som jag ger blanka fasen i "själva spelet". Jag tror att dina försök till generaliseringar kring hur dockskåpsspelare och sagospelare är helt saknar verklighetsförankring, men det är bara jag det
Eller så pratar du om något helt annat när du säger dockskåp...
/RipperDoc - som glatt fortsätter att skapa eget och gilla dockskåp