"Om du tycket att man skall får välja 13 yrkesfärdigheter (det står väl 12 i reglerna???) så att det skall passa med bakgrunden, varför skall man då inte få köpa grundegenskaper för BP, så att de skall passa till bakgrunden?"
För att yrkena känns för begränsade, alla krigare blir lika dana osv. Nu var visserligen 13 ett skrivfel, men vem säger att man måste följa reglerna?
När det gäller köpanandet av grundegenskaper för poäng så skippade jag det ganska snabbt efter att mina spelare började skapa ankor med mera som hade grundegenskapsvärden som var maxade (varenda gång). Och införandet av att de inte kunde köpa högre värden än vad rasen tillåter hjälpte inte mycket heller. Därför så beslutade vi oss för att man får slå fram grundegenskaperna istället, med upp till tre omslag. Detta ger en liten mer slumpmässig rollperson men bibehåller en del kontroll för att man ska kunna få höga värden i det man vill ha. Det är helt enkelt en fråga om preferenser.
"Menar du "Särslikda förmågor", med "Speciella förmågor"?"
Ja, ursäkta, var ganska länge sedan jag tog i DoD'91.
"Handlingarna är ganska intressanta, men hur fungerar det om man har ett vapen i varje hand?"
Du får en extra handling med andrahandsvapnet per 10 i FV med det vapnet. Glömde skriva det. Man är ju trots allt tränad för att använda ena handen som huvudhand.
"Undvika kan jag inte kommentera, eftersom jag inte vet hur den fungerar i din spelgrupp."
Se Rustningskammaren, den finns med där.
"Slopandet av yrken håller jag inte riktigt med om, det är bra med färdiga mallar, speciellt om man inte spelat så mycket förut. Om man vet vad hurudan rollperson man vill göra så kan man ju komma överens med SL om vilken yrkesfärdigheter man skall få ta. Även yrkesförmågorna tycker jag att man kan behålla, med dem vet man att ens RP faktist har specialiserat sig på en viss sak."
Tja, nu är det ju så att jag har spelat DoD i 18 år, så jag har kommit till det stadiet där man är urtrött på rollpersoner stöpta i en och samma mall. Därför slopade vi yrkena.
Yrkesförmågorna och Speciella förmågor åkte ut genom fönstret i huvudsak för att vi kände att de tillförde inget till spelet, och dessutom så uppmuntrade de enbart powerplay istället för rollspelande. Inte tycker jag att de heller visar att en rollperson har specialiserat sig på något, det är ju meningen att färdigheterna ska visa, och deras färdighetsvärden. Vad har man annars färdigheter till?
"Slutligen det med speciella och kritiska träffar, jag använder ett liknande system, om man slår en etta, men inte lyckas får ett perfekt slag får man välja en av sakerna som skulle hända om man slog perfekt (för vapen: extra EP, kan inte pareras, full skada eller att det ignorerar rustningen)"
När det gäller pareringar så använder jag mig av att det krävs en kritisk parering för att parera en kritisk träff och så vidare. Lyckas man inte med detta men ändå får en normalt lyckad parering så lyckas man stoppa åtminstonde en del av anfallet och man åtdrar sig därför enbart normal skada istället för dubblerad.
/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (
Http://www.hobbyspel.com/kammaren)