Nekromanti DoD är ett populärt spel... att ändra på.

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Själv har jag en kasse husregler och det är alltid kul att läsa andras husregler så jag tänkte bara starta en tråd om det..

Vilka husregler är ni mest nöjda med och vilka regler har ni hittat på för att de vanliga reglerna är konstiga/finns inte..

/[color:green]Han</font color=green> som tänkt på starta denna tråd rätt länge
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
förmågor i DoD'91

När jag spelledde DoD v4 så störde jag mig ofantligt på det faktum att det fanns hela tre olika slags "förmågor" i spelet. (Hjälteförmågor, särskilda förmågor och yrkesförmågor.) Hjältekonceptet kändes också konstigt och Hjältarnas handbok var ett riktigt bottennapp, tycker jag. (Slumptabeller för hjälteförmågor?!?)

Därmed gjorde jag ett eget regelsystem för hjältar och förmågor. Alltså fanns det endast en typ av förmågor som helt ersatte alla de olika slags förmågorna i spelet. Reglerna utvecklades sedermera till en artikel som publicerades i det digitala fansinet Alter Ego #4. Jag skrev faktiskt flera artiklar i det aktuella numret och fansinet kan laddas ned gratis från hemsidan: <A HREF="http://alterego.sverok.net/" target="_new">http://alterego.sverok.net/</A> /Pauli Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
DoD'91:
1.Slå grundegenskaper istället för att köpa för BP
2.Stryk Speciella förmågor
3.Stryk yrkesförmågor
4.Stryk yrken (välj 13 yrkesfärdigheter istället som passar med din bakgrund).
5.Handlingar baserat på FV (1 handing / 5:e FV, max 4 per rond)
6.Undvika (färdighet)
7.Införande av speciella och kritiska träffar ( speciell: tärning =3,2, Kritisk: tärning lika med 1, Speciell träff gör dubbel skada, Kritisk gör dubbel skada och ignorerar rustning).
Det är de jag kommer ihåg för tillfället.

DoD6: Hmm, endast Undvika där som jag är riktigt nöjd med.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: förmågor i DoD'91

Angående slumpmässiga slag av hjälteförmågor... det har vi i vår spelgrupp också ändrat på. Vi har istället satt ut olika pris för olika förmågor...så man får köpa dem man vill ha, istället för att slå o hoppas på det bästa... valutan är naturligtvis HP

/Black Dwarf som har saknat Han's inlägg i DoD-forumet ;)

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker det är koboldigt att slå fram grundegenskaperna. Dessutom är det inte realistiskt. Det har aldrig funnits en människa med 17 eller mer på alla grundegenskaper, men med bara tärningsslag så skulle nästan 0,3 tusendels promille vara just så fuskigt bra. Lika många skulle ha subbiga värden på 4 eller mindre.

För varje tio miljoner invånare som finns i världen, finns det alltså nästan sex personer med helt abnorma grundegenskapsvärden.

Kom ihåg då att resten av befolkningen inte allihopa skulle vara normala. Att ha 17 eller mer på alla grundegenskaper utom en är ju vansinnigt det också. Jag orkar däremot inte räkna ut procentchansen för det just nu. (det kommer jag aldrig orka, btw)

Kort sagt; att köpa = professionellt, bättre styrning av din rollperson. Att slå = dumskalleboffersätt.

Yrkena ska vara kvar. Främst för att de underlättar för SL att bygga världen. Om gladiatorer och liknande är välkända begrepp för spelarna kan SL säga "Vad ett långbord sitter en högrest paladin med skimrande mantel" och spelarna hajar precis vad han är för en. Om spelarna bara är "snubbar" i största allmänhet försvinner också deras sätt att interagera med spelarna i världen.

Annars är jag rörande överrens med dina åsikter. Bravo.

/Rising

"Runt mumiens kadaver ligger hans förtorkade träskorm, långspjut och klädnad glödandes i gräset..."
"Vad sa du? förtrollade träskor?"
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Vi har minsann ändrat en hel del också. Det jag kanske är mest nöjd med är slopandet av de flesta "övernaturligt" helande örterna. De fick det hela att likna ett datorspel av typen Diablo.

SL: "Zombien slår dig med sin spikklubba."
Spelare: "Låt komma! Jag har tre doser rödbär kvar!"


Vidare har vi kragftigt modifierat rörelsemönstren och handlingsordningen i strid. Allt för att ge det hela mer realistisk prägling. (Den som har högre initiativ bör kunna följa efter en flyende motståndare med sämre initiativ, vilket han inte kunde med det ursprungliga systemet.)

Många fler ändringar har gjorts och är på gång, men jag orkar inte räkna upp dem alla.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Först det oligiska i listan:

Om du tycket att man skall får välja 13 yrkesfärdigheter (det står väl 12 i reglerna???) så att det skall passa med bakgrunden, varför skall man då inte få köpa grundegenskaper för BP, så att de skall passa till bakgrunden?

Sedan frågetecknen:

Menar du "Särslikda förmågor", med "Speciella förmågor"?

Handlingarna är ganska intressanta, men hur fungerar det om man har ett vapen i varje hand?

Undvika kan jag inte kommentera, eftersom jag inte vet hur den fungerar i din spelgrupp.

Sedan där jag inte håller med:

Slopandet av yrken håller jag inte riktigt med om, det är bra med färdiga mallar, speciellt om man inte spelat så mycket förut. Om man vet vad hurudan rollperson man vill göra så kan man ju komma överens med SL om vilken yrkesfärdigheter man skall få ta. Även yrkesförmågorna tycker jag att man kan behålla, med dem vet man att ens RP faktist har specialiserat sig på en viss sak.

Och det jag gillar:

Slutligen det med speciella och kritiska träffar, jag använder ett liknande system, om man slår en etta, men inte lyckas får ett perfekt slag får man välja en av sakerna som skulle hända om man slog perfekt (för vapen: extra EP, kan inte pareras, full skada eller att det ignorerar rustningen)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Rollpersoner vs Svenssons.

Jag tycker det är koboldigt att slå fram grundegenskaperna. Dessutom är det inte realistiskt. Det har aldrig funnits en människa med 17 eller mer på alla grundegenskaper, men med bara tärningsslag så skulle nästan 0,3 tusendels promille vara just så fuskigt bra. Lika många skulle ha subbiga värden på 4 eller mindre.

För varje tio miljoner invånare som finns i världen, finns det alltså nästan sex personer med helt abnorma grundegenskapsvärden.


Hela ditt antagande bygger på att rollspelet i fråga har ett rollpersonsgenereringssystem ("rpgs") som är skapat för att simulera en hel spelvärlds befolkning. Som jag har ser de flesta rollspel, om inte alla, så är inte rpgs skapade för just detta, utan för att få fram intressanta rollpersoner - hjältar - äventyrare - speciella individer som höjer sig över mängden. Att det bland äventyrare - hjältar - finns extraordinära "bra" individer stör inte mig alls. Se bara på filmens eller böckernas hjältar, har de 10,5 i snitt på sina egenskaper? Visserligen har kanske Arnolds filmkaraktärer flyttat några poäng från PER/KAR till STY eller FYS, men... Vilka egenskaper är Gandalf dålig på?

Jag säger inte att varken ett slump- eller ett poängsystem är bättre eller sämre än det andra, men jag grinar alltid illa när folk använder ett system som det inte är byggt för.


-Marco Behrmann
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rollpersoner vs Svenssons.

Idel bra argument.

Om jag ska vara ärlig så gillar jag inte tärningssystem bara eftersom jag har så kroniskt dålig tur med tärningar... ;^D

He he, du har förstås alldeles rätt. Jag kan inte komma ihåg någon rollpersons egenskaper som varit roliga när jag köpt dem, däremot så kan jag skratta mig fördärvad när jag tittar på vad mina gubbar har i tärningssystem.

Liksom "FYS = 2"(!) -hosta på den här killen och han disintegreras!

He he he. Du har övertygat mig!

/Rising
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Gandalf vs Svenssons.

Gandalf är ett uselt exempel att jämföra med med tanke på att han är en odödlig lägre gud (närmare bestämt en maia). Hela Tolkiens värld är rätt dålig för jämförelser. Bara högmännen (numenoranerna, bl a dunedain) är i snitt två meter långa och lever i hundratals år.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"<EM>Kort sagt; att köpa = professionellt, bättre styrning av din rollperson. Att slå = dumskalleboffersätt.</EM>"
Njae.. Om man köper så kan man lätt opt:a. Säg käpa precis 13 bara så att man får 3 i BC istället för 2 lr köpa 13 i STO och 14 i STY så man får precis +1 i SB.
Dessutom gör man ofta sin RP <A HREF=http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=rollspelsmakande&Number=120914&page=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post120914 TARGET=sex>likadan</A> hela tiden. Om man slår så får man mer variation på gubben.
Den enda fördelen som jag ser m DOD4/5:s system är att bra grundegenskaper/startkapitel/stånd är att färdigheterna blir lidande. Nåt som jag fixat till i mitt tärningssystem.

/[color:green]Han</font color=green> som inte skrivit ner <EM>sina</EM> husregler
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Har ändrat allt...

Eftersom jag spelat DoD Expert sedan det kom har jag och haft god tid på mig att ändra sånt som jag inte varit helt nöjd med. Detta gjort att alla områden i spelet fått sig en rejäl renovering. Det här medför vissa problem när det kommer med nya spelare eftersom inte någonting stämmer med vad de lärt sig från reglerna. Har nu kommit til en punkt där det inte fungerar riktigt längre att ha ett spel där ingentig är som det var från början, eftersom det är ett elände för folk att få riktig koll på vad som egentligen gäller. Börjar även själv bli smått förvirrad, framförallt i strider, där jag inte ens själv har kontroll över hur reglerna egentligen fungerar. Detta har gjort att jag skrivit ihop ett eget fantasyspel så att jag för första gången på femton år faktiskt kan ha ett spel med skrivna regler till som verkligen gäller. Några delar återstår dock varför jag fortfarande famlar lite i dimman...

Primära saker att ändra tycker jag är kostnader för besvärjelser och initiativsystemet i strid.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min rollspelsmakarkarriär började med att jag tog DoD5-reglerna, och la ihop dom med Ereb-världen. (De fragment av den jag hade) Den enda ändring jag gjorde på reglerna var att skriva hur man kunde spela alla varelser i monsterboxen..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmm, jag tycker inte att det är hemskt med 6 pers per 10 miljoner som är "abnorma".. Visst är 17 i ALLT lite väl sjukt, men i en fantasyvärld borde det nästan finnas MER än 6 sådana personer.. Och vem vet? Det kanske finns 360 buddistiska munkar som har uppnått en högre grad av medvetande och belönats med övernaturliga egenskaper här i världen.. /images/icons/wink.gif Tja, dom kanske inte har sin fysiska form kvar, så dom borde nog inte räknas.. Men i en fantasyvärld a la DoD så tycker jag att det låter fullt rimligt. (Tänk på alla superskurkar t. ex) Och även om det nu är för extremt så kan man ju bortse från 0.3 tusendels promille.

Sedan, hur stark är man med 4 resp 17 i styrka? Det finns nog många uppfattningar om det..

Tyvärr så håller jag inte med dig om yrkena heller.. /images/icons/crazy.gif
Visst borde det finnas yrken i spelvärlden, men i regelsystemet tycker jag inte att det behövs. Om rollpersonerna vet vad en paladin är så säger "paladin", om dom inte vet det så säger man "skäggig lång man med skinande vit rustning med blåa ornament och en blå mantel" typ. Istället för att dom blir "snubbar" kan personerna bli "individer"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag är inte så förtjust i inflationen på värdet 18 i rollspel. Titta på gamla "Döda Skogen" till DoD, där har varenda slp 18 i minst två värden. :p

Inriktningen på "hjältar" som varelser som fan är bättre än andra på precis allting är en oerhörd styggelse för mig, det räcker med en enda sådan i en värld på tio biljoner för att jag ska bli förbannad.

Och det här händer ju ofta i rollspel också, att en kompis faktiskt får bättre värden på precis alla grundegenskaper än vad man själv har. Jag gillar det inte, för då kan inte min kille profilera sig. Vem ÄR han, han kan ju inget som inte de andra kan bättre? Jag tvingas lära honom idiotfärdigheter som Heraldik och Matlagning för att han ska stå ut på något sätt från gruppen...

Såå njaee... desto mer jag tänker på det, desto dummare tycker jag tärningar är.

Men min åsikt om yrkena var som sagt bara en åsikt. För mig är det ett snabbt och bra sätt för nybörjarspelare att se vilka sorts personer han kan spela, och för mig ett fint urval av vilka sorters varelser som lever i världen.

Jag har inget problem med din syn på problemet. Egentligen tror jag att vi resonerar rätt lika i den här frågan, mina paladiner är ju inte alltid utformade efter mall 1A, utan de får alltid egna, individuella egenskaper.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Visst!

Som sagt, åsikter. Man får inte glömma att forumet är för åsikter. Jag håller med om att yrken inte är enbart dåliga, men jag poängterar ut att jag föredrar system utan yrken. Och jag är inte heller så förtjust i uberhjältar.. Eller tärningsgenerering..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Om du tycket att man skall får välja 13 yrkesfärdigheter (det står väl 12 i reglerna???) så att det skall passa med bakgrunden, varför skall man då inte få köpa grundegenskaper för BP, så att de skall passa till bakgrunden?"

För att yrkena känns för begränsade, alla krigare blir lika dana osv. Nu var visserligen 13 ett skrivfel, men vem säger att man måste följa reglerna?
När det gäller köpanandet av grundegenskaper för poäng så skippade jag det ganska snabbt efter att mina spelare började skapa ankor med mera som hade grundegenskapsvärden som var maxade (varenda gång). Och införandet av att de inte kunde köpa högre värden än vad rasen tillåter hjälpte inte mycket heller. Därför så beslutade vi oss för att man får slå fram grundegenskaperna istället, med upp till tre omslag. Detta ger en liten mer slumpmässig rollperson men bibehåller en del kontroll för att man ska kunna få höga värden i det man vill ha. Det är helt enkelt en fråga om preferenser.

"Menar du "Särslikda förmågor", med "Speciella förmågor"?"

Ja, ursäkta, var ganska länge sedan jag tog i DoD'91.

"Handlingarna är ganska intressanta, men hur fungerar det om man har ett vapen i varje hand?"
Du får en extra handling med andrahandsvapnet per 10 i FV med det vapnet. Glömde skriva det. Man är ju trots allt tränad för att använda ena handen som huvudhand.

"Undvika kan jag inte kommentera, eftersom jag inte vet hur den fungerar i din spelgrupp."
Se Rustningskammaren, den finns med där.

"Slopandet av yrken håller jag inte riktigt med om, det är bra med färdiga mallar, speciellt om man inte spelat så mycket förut. Om man vet vad hurudan rollperson man vill göra så kan man ju komma överens med SL om vilken yrkesfärdigheter man skall få ta. Även yrkesförmågorna tycker jag att man kan behålla, med dem vet man att ens RP faktist har specialiserat sig på en viss sak."

Tja, nu är det ju så att jag har spelat DoD i 18 år, så jag har kommit till det stadiet där man är urtrött på rollpersoner stöpta i en och samma mall. Därför slopade vi yrkena.

Yrkesförmågorna och Speciella förmågor åkte ut genom fönstret i huvudsak för att vi kände att de tillförde inget till spelet, och dessutom så uppmuntrade de enbart powerplay istället för rollspelande. Inte tycker jag att de heller visar att en rollperson har specialiserat sig på något, det är ju meningen att färdigheterna ska visa, och deras färdighetsvärden. Vad har man annars färdigheter till?

"Slutligen det med speciella och kritiska träffar, jag använder ett liknande system, om man slår en etta, men inte lyckas får ett perfekt slag får man välja en av sakerna som skulle hända om man slog perfekt (för vapen: extra EP, kan inte pareras, full skada eller att det ignorerar rustningen)"

När det gäller pareringar så använder jag mig av att det krävs en kritisk parering för att parera en kritisk träff och så vidare. Lyckas man inte med detta men ändå får en normalt lyckad parering så lyckas man stoppa åtminstonde en del av anfallet och man åtdrar sig därför enbart normal skada istället för dubblerad.



/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Jag tycker det är koboldigt att slå fram grundegenskaperna. Dessutom är det inte realistiskt. Det har aldrig funnits en människa med 17 eller mer på alla grundegenskaper, men med bara tärningsslag så skulle nästan 0,3 tusendels promille vara just så fuskigt bra. Lika många skulle ha subbiga värden på 4 eller mindre."

Och det har aldrig funnits några Ubermench anser du? min erfarenhet visar att det är ytterst sällan en rollperson har höga värden på mer än en grundegenskap, sällan två om man slår fram värdena. Om man köper värdena maxar varenda rollperson de värden som han anser är viktiga (FYS, SMI, PSY oftast).

"För varje tio miljoner invånare som finns i världen, finns det alltså nästan sex personer med helt abnorma grundegenskapsvärden."

Och det tror du inte att det finns i våran värld? Människor har bevisligen utfört dåd som borde vara bortom mänsklig förmåga.

"Kort sagt; att köpa = professionellt, bättre styrning av din rollperson. Att slå = dumskalleboffersätt."

Det må vara din åsikt. Alla kobolder jag har pratat med har sagt samma sak.

"Yrkena ska vara kvar. Främst för att de underlättar för SL att bygga världen. Om gladiatorer och liknande är välkända begrepp för spelarna kan SL säga "Vad ett långbord sitter en högrest paladin med skimrande mantel" och spelarna hajar precis vad han är för en. Om spelarna bara är "snubbar" i största allmänhet försvinner också deras sätt att interagera med spelarna i världen."

Yrkena ska vara kvar? så det innbär att ALLA krigare i världen har EXAKT samma kunskaper, de har fått EXAKT samma träning. Detta oavsett arme, kultur, personlig bakgrund osv? Tror inte det.
Yrkena kan som sagt vara bra för nybörjare, i övrigt så är de mera ett hinder för de som vill ha möjlighet att spela en rollperson som faktiskt kan både ha studerat läkekonst men på grund av nödvändighet ha fått lära sig vapenbruk eller liknande. Människor i verkligheten är mer nyanserade än vad yrken i ett rollspel tillåter, så varför skulle inte en rollperson kunna få vara det?

Totalt tvärtom. Om du beskriver en person med "en högrest paladin" så undrar nog de flesta spelare "Hur faan vet jag att han är en paladin", Telepati?
Om du istället beskriver honom som "Det sitter en man vid långbordet, han har en stolt hållning och är klädd i en ordentligt pollerad rustning. En teologisk symbol av något slag är ingraverat i bröstplåten. Hans ögon är blå och han s blick avslöjar att han är en man som verkligen tror på det han gör." så kommer de att få en mycket bättre bild av honom.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Och det här händer ju ofta i rollspel också, att en kompis faktiskt får bättre värden på precis alla grundegenskaper än vad man själv har. Jag gillar det inte, för då kan inte min kille profilera sig. Vem ÄR han, han kan ju inget som inte de andra kan bättre? Jag tvingas lära honom idiotfärdigheter som Heraldik och Matlagning för att han ska stå ut på något sätt från gruppen..."

Typisk bofferattityd. Så din rollperson VET exakt vad dina kamrater kan, EXAKT hur starka de är och så vidare? Inte vill jag påstå att man kan avgöra sådan genom att se eller känna en person i verkligheten, så därför så bör man inte kunna det i ett rollspel heller. Vissa man kan ha en ide om vad han kan eller går för, men inte mer.
Och en rollperson är så mycket mer än en hög med värden, BAKGRUND OCH PERSONLIGHET är allt jag säger. Det handlar inte om att rollSPELA, det handlar om att ROLLspela. Din rollperson är en personlighet, inte en hög med värden, behandla honom som sådan. Det kan vara minst lika kul att spela en halvblind bibliotekare som inte har en grundegenskap eller FV över 5 som det är att spela en superkrigare med STY 19 och FV långt över tjugo. Allt beror på hur personen är, hans bakgrund osv, inte värdena i sig.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Visst!

Exakt, det är till för åsikter. Jag postade mina ändringar för att någon började diskutera vad man hade ändrat. Tanken var att jag skulle delge mina åsikter för att någon kanske skulle få någon nytta av dem.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 
Top