"Jag tycker att ett regelverk ska finnas till för att prioritera ROLLspelande. Karaktärerna vi skapar ska få egna, individuella egenheter, de ska kännas roliga att spela med, och man ska direkt kunna relatera till sin rollperson. Dessutom tycker jag att spelaren skall få en sådan rollperson som stämmer överrens med de idéer han har i huvudet om hur han vill att rollpersonen skall vara. Har han döpt rollpersonen för "Idira, den sköna" och hon får fem i KAR, då (kan det bli roligt iofs) är nog reglerna att betrakta som dumma."
Exakt därför jag skippar yrken osv, för att kunna skapa en rollperson som passar rollen. Som jag sa tidigare så är framslagning av grundegenskapers värden ett måste för att skapa någon form av balans. Omslagen (3 st) gör att man ändå har ganska stor chans att få åtminstonde ett acceptabelt om inte maxat värde i den eller de grundegenskaperna man vill.
"Om karaktärssystemet ska vara HELT slumpat, då tycker jag att spelledaren kan skapa rollpersonerna helt och hållet."
Tror du har missuppfattat det. Det är grundegenskapernas värden som är slumpmässiga (se ovan), i övrigt har spelaren full kontroll över vilka färdigheter rollpersonen ska ha och så vidare.
"Tja, när jag var liten tittade vi på varandra när vi skapade våra rollpersoner. Det funkade bra, och dessutom spelade vi faktiskt alltid gamla vänner till varandra, så det blev realistiskt. Jag vet ju faktiskt om jag är starkare, smartare eller smidigare än mina kompisar, så det var faktiskt inte så boffigt. Däremot var vi inte så boffiga att vi frågade varandra "okej, vem har högst i zoologi?", utan vi sa "Aktrapax, kan du något om det där djuret? Du är ju ganska smart?" -"Erhm, jovisst, jag är värsta proffset, den där är gräsätare, jag loovar!" osv. Så det fungerade bra."
"Idag är jag lite proffsigare och vet inte längre vad mina rollpersoner har, däremot så har jag ju sett det nu i efterhand, när jag har alla rollformulär från döda rollpersoner, och har man en karaktär vars högsta värde är 9, så kan man ganska snart räkna ut att någon annan är bättre än en på precis allting."
Exakt vad jag menade. I ditt tidigare inlägg så framgick det som om att du klagade över att en annan rollperson kunde ha alla värden högre än din. Det var det jag menade med bofferattityd, "min gubbe är sämre än din gubbe *lipa*", ungefär.
Även om en rollperson inte är värst på allt eller bättre än någon annan på något i gruppen så är han trots allt en del av gruppen och det är då den rollpersonens personlighet och bakgrund som är intressant (även om de andra rollpersonernas bakgrund, personlighet osv givetvis även de är viktiga).
"Så för mig försvinner illusionen om regelsystemet är sådär dåligt. Det stod ju på mitt rollformulär att han varit en jägare i hela sitt liv. Hur kunde en skäggig trollkarl lyckas bättre än jag på alla SMI-färdigheter? Det var ju en av hans sämsta egenskaper?? Jag fick det inte att gå ihop, illusionen rämnade. Utan illusion, inget rollspel."
Eh?, nu är det så att färdighetsvärden INTE är slumpmässiga. Vad jag hela tiden HAR sagt är att GRUNDEGENSKAPERNAS värden är slummässiga, med tillgång till tre omslag. Detta brukar innebära att om man vill bli bra på magi så använder man sina omslag på PSY och INT, för att sedan välja det bästa värdet för dessa.
Att sedan en trollkarl KAN bli bättre på SMI baserade färdigheter trots en låg SMI är en av de saker jag ser som en stor nackdel i DoD'91, något som är fixat i DoD6 där faktiskt grundegenskaperna mer ger förutsättningarna för hur bra du kan bli. Detta är dock ett annat ämne då det var DoD'91 och mina modifieringar av detta regelsystem som var frågan.
Givetvis kan man ge modifikationer på grundegenskaper beroende på uppväxt osv. Men det är snarare något som man gör individuellt, från fall till fall. Även om det är sällsynt att jag någonsin har gjort det. Allt hänger på vad rollpersonens bakgrund kräver.
"Eller något liknande (under construction), fast med fler (och mer genomarbetade) tabeller än denna, och att man slår dem efter varandra. På så vis får man "riktiga" karaktärer, och får en vettig förklaring till varför värdena är som de är för personen. -Ägnar du ditt liv åt att läsa böcker och lösa logiska gåtor ökar din INT. Ägnar du ditt liv åt att styrketräna, så ökar din STY. Ingen har haft oändlig tid på sig att öka upp ALLT till max."
Nej, men man kan ha genetiska förutsättningar som gör att man föds ovanligt begåvad. Det finns inget som heter balanserade människor i verkligheten, så varför skulle det finnas det i rollspel?
Det är lika stor trolighet att någon föds med taskiga förutsättningar (får låga grundegenskaper) som det är att någon föds med bra förutsättningar (bra grundegenskaper). Detta är ytterligheterna, och känns IMHO mer realistiskt än rollpersoner som är skapade för att det ska råda en balans mellan värdena i grundegenskaper.
T.ex. Du har studerat hela ditt liv, du har alltså hög INT, du kan därför inte ha hög SMI. Varför skulle man inte kunna vara född med förutsättningar att man är naturligt smidig? även om man har studerat hela sitt liv?
Detta är felet med de flesta rollspel av idag, en jakt på att rollpersonerna ska vara balanserade, vissa till och med så extremt att totala summan av grundegenskaperna inte får överstiga eller understiga en summa poäng. Dylika ting känns helt enkelt inte realiskt.
Om det är något naturen har att lära oss så är det att drag som gör att en art överlever går i arv till framtida generationer, vilket gör arten starkare och mer lämpad för överlevnad. Därför tycker jag att det är helt ok att det likaväl som det kan dyka upp rollpersoner som har mycket dåliga grundegenskaper kan dyka upp någon som har extrema grundegenskaper. De är båda naturens nycker.
Sedan så kan inte ett rollspel helt simulera just det att man kan ha naturliga anlag för att vara mycket stark, vig osv. Alla behöver inte styrketräna för att bli starka, eller träna för att bli viga osv. Ett grundegenskapsvärde kan lika gärna röra sig om naturliga anlag som om det gör att rollpersonen har tränat upp grundegenskapen till den nivån, som jag tidigare skrev, dagens rollspel gör ingen skillnad på dessa.
Hoppas detta får dig att förstå mitt resonemang mera.
Jösses, allt detta för att jag svarade på vad jag hade ändrat i DoD. Sista gången jag ska låta någon ta del av mina idéer och funderingar, oavsett om de kan vara till nytta för någon.
/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (
Http://www.hobbyspel.com/kammaren)