Nekromanti DoD 6 Expert

thomaslind

Veteran
Hoppas att dom inte gör ett sånt. Spelet är nog avancerat som det är.

När ska rollspelsföretagen inse att vin spelare inte vill ha tusen extraböcker med regler för dittan och dattan. Nej, satasa då hellre på äventyr och kampanjmoduler.

Alikzus

Veteran
Öh vadå tillräckligt avancerat?!
Jag tycker DoD6 är perfekt på den biten, det är lagom simpelt.
Har du aldrig spelat/spellett Eon eller? där snackar vi avancerade regler...
Nä du, personligen ser jag fram emot D6E!

Perenna

Swordsman
När ska rollspelsföretagen inse att vin spelare inte vill ha tusen extraböcker med regler för dittan och dattan. Nej, satasa då hellre på äventyr och kampanjmoduler.

Då undrar jag varför extraböckerna med regler om dittan och dattan alltid säljer bättre än äventyr...? /images/icons/smile.gif

Klaatu

Swordsman
DoD Expert är enligt mig ett välkommet komplement men jag vill inte veta av något som liknar gigant, ivanhoe eller gud bevare oss samuraj.

Däremot samstämmer jag med föregående talare att det finns alldeles för lite äventyr och kampanjer. Därför ser jag fram emot Snösaga. Dessutom tycker jag att det är dags att Riotminds gör ett nytt äventyr som man kan ladda ner från deras hemsida.

Live long and prosper!

Hasse

Hero
"Då undrar jag varför extraböckerna med regler om dittan och dattan alltid säljer bättre än äventyr...? "

Tja det kanske är så att folk bara läser reglerna och sedan aldrig spelar./images/icons/crazy.gif Nä skämt å sido.
Lite spekulationer från min sida, den med större insyn i branchen får gärna rätta mig.
Anledning till att äventyr inte säljer så bra tror jag beror på att de som spelar dels faktiskt vill göra sin egna äventyr. En annan inte obetydande faktor tror jag eknomin är dvs de som spelar har inte råd att köpa allt och är man tvungen att välja bort något så blir det som man kan göra själv, dvs äventyr och kampanjerl. Regler är ju det som måste ha därför säljer det bättre. Monster- och världsböcker tror jag säljer bättre än äventyr just för att har man dessa böcker så under lättar det skapandet av egna äventyr.

Hasse

Hero
"Är det någon som vet vad den skall kosta?"

Nä, jag tror inte ens Rotminds vet det själva ännu. Dock kan jag tänka mig att de har som mål att priset skall ligga i nivå med grundreglerna och JB dvs runt 250-310kr. Jag skulle bli överraskad om priset hamnar under 200kr fast det vore i sådana fall en rolig överraskning./images/icons/smile.gif

Krille

Super Moderator
"Anledning till att äventyr inte säljer så bra tror jag beror på att de som spelar dels faktiskt vill göra sin egna äventyr."

Den stora orsaken är att äventyr är förbrukningsvara. Ur kundens synvinkel köps de, spelas en gång och arkiveras. Bakgrundsmoduler, regelmoduler och liknande är en investering. De används konstant så länge man spelar spelet. Detta är naturligtvis inte medvetet, men det är dock en faktor.

Bra mycket mer medvetet är att en spelgrupp kan ha nytta av flera regelmoduler. Däremot har de, av ovanstående förbrukningsvaruskäl, endast behov av ett exemplar av varje äventyr per spelgrupp. De har också sällan behov av mer än en bakgrundsmodul per område per spelgrupp. Orsaken är att äventyr återigen är förbrukningsvara som spelas en gång och arkiveras, bakgrundsmoduler används oftast bara av en spelledare åt gången och av spelarna endast när de gör rollpersoner, medan regelmoduler används jämt av alla spelare, inklusive de som planerar framtida äventyr.

Men visst spelar ekonomin in. Det är ju det som tvingar spelgrupperna att prioritera, men skälen till att de prioriterar som de gör är ungefär ovanstående.

Nu byter vi synvinkel och tittar på spelföretagen. Varför skulle de ge ut äventyr, då de säljer så dåligt? Tja, enda orsaken är att äventyr marknadsför reglerna. Finns det en god support i form av äventyr så fungerar de i sig som en orsak till att spela just det rollspel som de tillhör. Det är liksom med Windows - orsaken till att alla kör Windows är inte att Windows är bättre, utan att det finns så förbaskat mycket programvara till det. Programvaran marknadsför operativsystemet.

Det speltillverkarna tjänar mest på är regelmoduler. Dessa säljer nästan lika mycket som grundregler och har bra mycket bättre marginal. I vissa fall subventioneras reglerna bara för att reglerna ska sälja så att man kan sälja andra moduler till kunderna. Äventyr skapas mest för att de behövs för att sälja grundreglerna, och grundreglerna skapas mest för att sälja modulerna.

Om ni inte tror mig, räkna på hur mycket en modul kostar per sida. Äventyr är snordyra per sida, ofta kring tre kronor sidan, för att de ska gå runt i sina små upplagor. Man kan ju inte trycka för mycket, för då sitter man på ett dyrt och osäljbart lager som bara minskar i värde. Därför trycker man små upplagor och då blir kostnaden per ex också bra mycket högre. Regel- och bakgrundsmoduler kostar ca två kronor per sida. Dessa bär sig och säljer i stora mängder, och utgör större delen av ett förlags rollspelsintäkter. Grundregler kostar i allmänhet ca en krona per sida. De subventioneras hårt och genererar i princip bara tryckkostnaderna. Orsaken är naturligtvis att folk ska börja spela spelet så att de kan börja köpa kringmodulerna som genererar pengar.

Baldyr

Hero
"Dessutom tycker jag att det är dags att Riotminds gör ett nytt äventyr som man kan ladda ner från deras hemsida."

Jo, fast Medusa Games verkar klara av det där väldigt bra, tycker jag. Det enda som saknas är nog någon form av formellt samarbete mellan RiotMinds och Medusa Games. Men jag har givetvis ingen aning om vilka förutsättningar det finns för ett sådant samarbete...

Jag tänkte hur som helst att RiotMinds skulle kunna lägga "officiella" Medusa Games-äventyr på den officiella DoD-hemsidan, liksom länka till Medusa Games hemsida för ytterligare nedladdningsbart material. Medusa Games skulle därmed få fler besökare och dessutom innehållet på hemsidan någon form av "officiell" stämpel.

För det skulle som sagt inte skada med fler kvalitetsäventyr på RiotMinds egen hemsida... (Vi verkar i alla fall inte få se fler alster från Seter/Bergting/Algstrand, eller?) Fast det kanske är viktigt för Medusa Games-gänget att bevara en status som "independent"?

Nåja, en tanke i alla fall...

/Baldyr

Hasse

Hero
Tack för svaren samt en fråga.

"Den stora orsaken är att äventyr är förbrukningsvara. Ur kundens synvinkel köps de, spelas en gång och arkiveras. Bakgrundsmoduler, regelmoduler och liknande är en investering. De används konstant så länge man spelar spelet. Detta är naturligtvis inte medvetet, men det är dock en faktor."

Nickar instämmande. De äventyr man har köpt har mycket riktigt spelats för att sedan endast plockas fram igen, inte för att spelas utan för att de ibland innehåller bakgrundmaterial som man behöver använda sig.

En annan sak som jag kom att tänka på som inverkar negativt till att man köper äventyr är att det kan vara så att köpäventyret inte passar in i den kampanj som spelas. Detta i kombination med att äventyr är en förbrukningsvara samt "taskig" ekonomi som gör att man måste prioritera vad man köper gör väl att äventyr hamnar lång ner på inköpslistan.

En fråga. Du säger att bakgrundsmoduler är det som får verksamheten att gå runt. detta fick mig att komma tänka på andra tillbehör så som rollformulär och SL-skärmar och liknande. Om du vet, hur är det med lönsamheten för dessa?

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Re: Till den här tråden. (eller nåt)

En annan anledning till att "utbyggnadsregelböcker" säljer bra skulle ju kunna vara att spelarna köper dom ihopp om att kunna maxa gubbarna. (tänker främst på Crohnopia)

"Har du aldrig spelat/spellett Eon eller? där snackar vi avancerade regler..."

Eon är inget "rollspel" det är en: "j***a massa tärningar" :) (ta det inte allvarligt - det var inte allvarligt menat )

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som väntar på bilbomber från arga "eon-spelare"

Hasse

Hero
visst

"En annan anledning till att "utbyggnadsregelböcker" säljer bra skulle ju kunna vara att spelarna köper dom ihopp om att kunna maxa gubbarna."

Visst kan det vara en av anledningarna även om jag tror att man som spelare primärt köper en modul för använda till att förbättra sin gubbe. För en del är det det samma som att maxa gubben medans andra använder till att utveckla och förbättra sin gubbe utan att maxa den.

Sedan tror jag oxå hurvida moduler används till att maxa en gubbe mycket beror på andan i modulen i sig. Uppmuntrar modulen till powergaming så kommer fler att maxa sin gubbar jämfört med om modulen uppmuntrar spelaren till utveckla mer "orginella" gubbar.

Hasse

Hero
Re: visst

"Böcker med regler köps för att spelarna vill göra "annorlunda" gubbar."

Precis, vilket jag tycker är helt okej, så länge de som spelar har kul så är det av godo.

Krille

Super Moderator
Re: Tack för svaren samt en fråga.

"Du säger att bakgrundsmoduler är det som får verksamheten att gå runt. detta fick mig att komma tänka på andra tillbehör så som rollformulär och SL-skärmar och liknande. Om du vet, hur är det med lönsamheten för dessa?"

Jag vet faktiskt inte hur det är med lönsamheten på dessa. Båda är lite specialproduktioner (limmade rollformulärsblock måste limmas, och spelledarskärmar är inte direkt av standardstorlek) så produktionerna är dyrare. Å andra sidan så är åtminstone rollformulärsblock förbrukningsmateriel, så de behöver man fler av med tiden. Spelledarskärmar köper man dock bara en av, eftersom man bara har en spelledare åt gången.

Jag har fått för mig att åtminstone rollformulär har ganska god lönsamhet, och att spelledarskärmar har hyfsat god lönsamhet givet sin produktionskostnad och försäljning. Men det är bara en gissning och jag har inga siffror att backa upp den med.

Staffan

Myrmidon
Re: Tack för svaren samt en fråga.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

spelledarskärmar har hyfsat god lönsamhet givet sin produktionskostnad och försäljning

<hr></blockquote>

Tja, de flesta företag brukar ju kombinera SL-skärmar med något annat, t ex något litet äventyr, slumpmötestabeller, standard-SLPer, eller jox som inte fick plats i grundreglerna. Fast å andra sidan, om man gör en SL-sköld i den här storleksklassen så klarar den sig bra på egen hand.

Pendragon

Swashbuckler
DoD Expert är enligt mig ett välkommet komplement men jag vill inte veta av något som liknar gigant, ivanhoe eller gud bevare oss samuraj.

Och vad var det för fel på de här i min mening utmärkta moduler?

Klaatu

Swordsman
Det var väl inget fel på modulerna. De var bra i sig.
Vad jag ville säga var att jag inte vill ha för mycket regler. Att bläddra i ett halvt dussin böcker bara för att det finns regler för än det ena och än det andra lockar inte mig speciellt mycket. Det är bättre att hitta på egna regler för det som saknas. Riotminds bör satsa på andra intressantare produkter än regelböcker.

Samurajer i Trudvang, nej tack. Det var nog med de som fanns i Ereb Altor. Vill man spela i forntida Japan finns det specialtillverkade rollspel för det ändamålet.