Nekromanti DoD 6 Nackdelar?!

Sindlast

Veteran
Jag har inte läst DoD 6 själv men man har ju läst en del här på forumet. Så nu undrar jag vilka nackdelar som finns och om de allvarliga nackdelar jag har hört talas om är sanna?
Är det helt omöjligt för en tjuv att ta på sig en riktigt tungrustning? Även ifall han har hög styrka och storlek?

Kan inte magiker använda sig utav svärd eller yxor? Även ifall han klarar av STY-kravet?!

Kan man inte öka grundegenskaperna med erf eller något som typ motsvarar HP???

Får man inga grundegenskapsmodifikationer pga sin ålder?

Hur mycket ökar ens KP per level egentligen och tål då en lvl 30 RP hur mycket som helst eller kan han också dö utav en dolk i ryggen såsom han borde?!

Hur bra är egentligen stridsreglerna? Bättre eller sämre än Eons?! Lättare eller mer avancerade??

Jag själv tycker det verkar som om spelvärlden verkar totalt UNDERBAR men tyvärr hyser jag stor misstro till regelsystemet som är precis lika viktigt. Jag funderar starkt på att köpa det nya rollspelet, om jag kommer att göra det eller ej beror på svaren jag hoppas få på ovanstående frågor...

Jag hoppas på att någon som arbetar med/på Riotminds också svarar på detta inlägg vilket starkt skulle öka chansen för mig att inköpa rollepelet.

Sindlast - halvalvisk sprätthök från DoD-91

Rickard

Urverk speldesign
Fler DoD 6 Nackdelar?!

Hur mycket mer KP får man per nivå i snitt bland yrrkerna? Ta inte bara upp krigarens 5T6.

Blir verkligen en magiker superbra och tar det låång tid att göra en magiker om en spelare får välja alla bland alla bevärjelser?

/[color:green]Han</font color=green> som också gillar världen

Wille

Veteran
Svarar på det jag kan...(tror jag)

Är det helt omöjligt för en tjuv att ta på sig en riktigt tungrustning? Även ifall han har hög styrka och storlek?

Stämmer. Men..
A. Ogillar man detta är det personligen bara att göra om regeln.
B. Varför skall en tjuv springa runt i tung rustning? Är det inte bättre att välja ett annat yrke? Vill en tjuv springa runt i en tung rustning som är ett hinder i arbetet?

Kan inte magiker använda sig utav svärd eller yxor? Även ifall han klarar av STY-kravet?!

Det finns 2 olika typer av magi. En typ omöjliggör vapenbruk
men inte den andra. (I mitt system kommer båda kunna använda vapen men med modifikationer typ EDD (magi & järn)
Men varför skall en mäktig magiker springa runt med svärd eller yxa?? Tycker inte magikern själv att det är fånigt? (I min värld blir de utskrattade om de springer runt med yxa)

Hur bra är egentligen stridsreglerna? Bättre eller sämre än Eons?! Lättare eller mer avancerade??

Inte i närheten om du använder det avancerade stridssystemet. Däremot är de mer lättspelade och flyter.

Jag själv tycker det verkar som om spelvärlden verkar totalt UNDERBAR men tyvärr hyser jag stor misstro till regelsystemet som är precis lika viktigt. Jag funderar starkt på att köpa det nya rollspelet, om jag kommer att göra det eller ej beror på svaren jag hoppas få på ovanstående frågor...

Stämningen är underbar.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

Krille

Super Moderator
Krävs förbud?

"B. Varför skall en tjuv springa runt i tung rustning? Är det inte bättre att välja ett annat yrke? Vill en tjuv springa runt i en tung rustning som är ett hinder i arbetet?"

Krävs det ett förbud för att hindra tjuven att bära rustning? Visst, jag kan tänka mig att nybörjare kan behöva en begränsning, men måste man ta till ett förbud för det? Hade det inte varit smartare att bygga in en saftig negativ modifikation på tjuvens yrkesverksamhet? I så fall blir det ganska uppenbart att rustning är en nackdel för tjuven, speciellt med DoD6s nedskalning av färdigheter. Dessutom kan även krigare försöka sig på att smyga.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Kalil

Swordsman
En tjuv tjyvar väl inte hela tiden väl? Antag att min tjuvkaraktär från storstan efter en lång kedja av förvecklingar finner sig själv på resa med en trupp dvärgiska legoknektar genom underjorden för att undsätta ett belägrat dvärgafäste. om inte förr hade jag önskat att det var möjligt för mig att dra på mig ringbrynjan som jag erbjuds att låna. Men icke jag är ju tjuv och det är alltså fysiskt omöjligt att ta på mig brynjan. Och nu är det så dags att byta yrke.

Regeln om att vissa yrken bara inte kan bära vissa typer av rustning är IMHO brottsligt korkad. Till och med i Dungeons and Dragons har man slutligen insett att regeln bara är till besvär och skrivit något listigare för att balansera klasserna.

Varför skulle det vara larvigt med svärdbärande magiker? Det är ganska häftigt med svärdssvingande krigarmagiker tycker jag.

/Kalil

Dougald MacD

Veteran
I Ad&d har tjuvar alltid kunnatanvända rustningar men dom får feta minus om dom försöker använda sina färdigheter.

Dougald

mape87

Veteran
En magiker som går omkring med ett svärd är förmodligen en mycket misslyckad magiker, eftersom han inte kan försvara sig med magi mot eventuella fiender. Och tjuven....... Om du är tjuv och vet att du inte kan ha ringbrynja, så ta inte ett uppdrag som inehåller trupp dvärgiska legoknektar ??

Krille

Super Moderator
"En magiker som går omkring med ett svärd är förmodligen en mycket misslyckad magiker, eftersom han inte kan försvara sig med magi mot eventuella fiender."

Eller så kanske han är en väldigt smart magiker som inte vill dra uppmärksamheten till sig eller avslöja att han är magiker av olika skäl.

- Krille

Jon

Veteran
En magiker som går omkring med ett svärd är förmodligen en mycket misslyckad magiker, eftersom han inte kan försvara sig med
magi mot eventuella fiender. Och tjuven....... Om du är tjuv och vet att du inte kan ha ringbrynja, så ta inte ett uppdrag som inehåller
trupp dvärgiska legoknektar ??

Jag läste en gång en fantasybok med en trollkarl som hade ett svärd. Gandalf tror jag han hette, han hade dessutom en tjuvkomppis med ja just det... en ringbrynja. En liten hob har jag för mej :)

/Jon

Wille

Veteran
Re: Krävs förbud?

Krävs det ett förbud för att hindra tjuven att bära rustning? Visst, jag kan tänka mig att nybörjare kan behöva en begränsning, men måste man ta till ett förbud för det? Hade det inte varit smartare att bygga in en saftig negativ modifikation på tjuvens yrkesverksamhet? I så fall blir det ganska uppenbart att rustning är en nackdel för tjuven, speciellt med DoD6s nedskalning av färdigheter. Dessutom kan även krigare försöka sig på att smyga.

Nix. Jag har inte nämt ngt om förbud. Jag gillar inga förbud och använder inte heller regeln med att tjuvar inte kan ha tunga rustningar. Jag tycker hela regeln är meningslös och, Ja jag använder begränsningar och negativa modifikationer istället..... /images/icons/smile.gif

Wille

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svar ...

»Är det helt omöjligt för en tjuv att ta på sig en riktigt tung rustning? Även om han har hög styrka och storlek?»

»Kan inte magiker använda sig av svärd eller yxor? Även om han klarar av STY-kravet?»

Nej, men se <a href="http://www.riotminds.com/fragorsvar.html">här</a>.

»Kan man inte öka grundegenskaperna med erf eller något som typ motsvarar HP?»

Nej.

»Får man inga grundegenskapsmodifikationer p.g.a. sin ålder?»

Det beror på. Om man slår fram sin rollpersons ålder justeras grundegenskaperna. Om man väljer ålder justeras de inte.

»Hur mycket ökar ens KP per level egentligen och tål då en lvl 30 RP hur mycket som helst eller kan han också dö av en dolk i ryggen som han borde?»

Yrkesnivåskalan går egentligen bara till fem (men en rollperson kan teoretiskt sett stiga hur mycket som helst).

Krigare ökar sina KP 5T6/YN, riddare och heliga krigare 4T6, jägare 3T6 och övriga yrken 2T6.

»Hur bra är egentligen stridsreglerna? Bättre eller sämre än Eons?! Lättare eller mer avancerade?»

Jag har aldrig spelat Eon, men med ledning av vad andra sagt vågar jag påstå att det är enklare och snabbare.

/Dante

P.S. Jag frilansar för RiotMinds. D.S.

Wille

Veteran
En tjuv tjyvar väl inte hela tiden väl? Antag att min tjuvkaraktär från storstan efter en lång kedja av förvecklingar finner sig själv på resa med en trupp dvärgiska legoknektar genom underjorden för att undsätta ett belägrat dvärgafäste.Då om inte förr hade jag önskat att det var möjligt för mig att dra på mig ringbrynjan som jag erbjuds att låna. Men icke jag är ju tjuv och det är alltså fysiskt omöjligt att ta på mig brynjan. Och nu är det så dags att byta yrke.

Regeln om att vissa yrken bara inte kan bära vissa typer av rustning är IMHO brottsligt korkad. Till och med i Dungeons and Dragons har man slutligen insett att regeln bara är till besvär och skrivit något listigare för att balansera klasserna.

Jo, jag tycker regeln är korkad och använder den inte...

Varför skulle det vara larvigt med svärdbärande magiker? Det är ganska häftigt med svärdssvingande krigarmagiker tycker jag.

Visst. Det kan vara kul. Mina magiker får gärna använda vapen av annat material än järn. Däremot i min uppfattning av fantasy är inte en magiker med svärd betraktad som renlärd utövare eller de mäktigare inom sitt "yrke"

Wille

Wille

Veteran
Jag läste en gång en fantasybok med en trollkarl som hade ett svärd. Gandalf tror jag han hette, han hade dessutom en tjuvkomppis med ja just det... en ringbrynja. En liten hob har jag för mej :gremsmile:

Jovisst men båda föremålen var gjorda av mithril och Glamdring är ett magiskt svärd.
När det gäller brynjan betyder detta att den blir lättare (mycket)... (Dessutom vet jag inte om jag skulle kall Frodo Tjuv! /images/icons/smile.gif )

Wille

Krille

Super Moderator
"Jovisst men båda föremålen var gjorda av mithril och Glamdring är ett magiskt svärd. När det gäller brynjan betyder detta att den blir lättare (mycket)... (Dessutom vet jag inte om jag skulle kall Frodo Tjuv! )"

Nu var det förmodligen hoben Bilbo (ur Bilbo - En Hobbits Äventyr) som åsyftades, och han var tjuv. Inte heller sägs det uttryckligen vilket material Glamdring, Sting och Orchrist var gjorda av. Däremot sägs det att Bilbos (senare Frodos) gjordes av mithrilsilver.

- Krille

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visserligen...

...är det så i Tolkiens böcker, men bara för att det fungerar så i Bilbo behöver det ju inte fungera så i Trudvang. :)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Hygglo

Veteran
Några svar till han...

Hur mycket mer KP får man per nivå i snitt bland yrrkerna? Ta inte bara upp krigarens 5T6.

Jo, för krigaren är det som bekant 5T6 (rätt mycket, enligt mej, men däremot dröjer det innan han levlar...

Blir verkligen en magiker superbra och tar det låång tid att göra en magiker om en spelare får välja alla bland alla bevärjelser?

En magiker blir superbra... men det tar lite tid... dock så älskar jag magisystemet... då även om man nu får välja bland alla besvärjelser så måste man ha ganska mycket i SPI för att kunna lgga de riktigt kraftfulla besvärjelserna =)

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif

Staffan

Myrmidon
Nja, för vissa värden på "alltid". Jag har bestämt för mig att i Basic D&D och i AD&D 1st ed kunde tjuvar helt enkelt bara ha läderrustning, och så var det inte mer med den saken (jo, och Elven Chain också, a la Frodos och Bilbos mithrilskjorta). I AD&D2 utökades det till att de kunde ha vadderat tyg och nitläder, men fick jobbiga negativa modifikationer av det. Slutligen utökade Complete Thieves' Handbook det till att de kunde ha vilken rustning som helst men fick löjligt höga minus i de tuffare sakerna (runt -90% på det mesta i plåtrustning).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Gör om det dåliga!

Jag säger som Wille: "Allt du inte tycker om kan du göra om!". Jag personligen blir så trött på alla som klagar, okej ibland så kan man klaga. Men i ett såpass "lätt" spel som DoD så kan man göra om det man inte gillar, modifiera helt enkelt. Det är iofs inte meningen att man ska köpa ett spel och sedan göra om allt. Varför köpte man då spelet för??

Gör om det som ni tycker är dåligt istället för att klaga! Det är min mening! DoD är ju som sagt ganska lätt. Att göra om saker i EON kräver lite mer tankeverksamhet, även om det är också är nödvändigt ibland.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>