Silwer said:
Inte "in character", utanför spel självklart och då är det väl ok att snacka siffror.
Sen har jag såklart varit med om att spelarna pratat siffror i speltid med, men de får de ångra
Även din andra pukt håller dåligt,
Jag förstår inte varför min första punkt håller dåligt, när du håller med mig. Som jag skrev i det tidigare inlägget så tycker jag att det är rätt fett lätt att veta när man ska snacka in character och utanför.
man kan beskriva hur man ser ut, vad man har på sig och vad man spelar utan att säga en enda siffra mer än kanske längden eller nåt.
Fast ala DoD7 kansk man ska säga lång som en halv stör och bred som 2 3kilos gäddor.
I DoD6 så beskrev en spelare sig som "Jag är stor och lång, ungefär så lång som man kan bli", eftersom det inte fanns någon storlekstabell över hur lång man var.
Jag tycker åtminstone det är självklart att beskriva sina värden för de andra om rollpersonen är ny. Fast jag föredrar hellre när någon säger "Jag är Mästare i Lönndom och Rutinerad spanare" än "Jag har 17 i Lönndom och har Vaksamhet 14". Detta gäller givetvis även för grundegenskaper. "Hur snygg är du? Jag har Karisma 17", liksom. Hur många gånger har man inte hört det meningsutbytandet?
Som redan skrivet är det också väldigt bra för en ny spelledare som tar tag i rollspelet, att få veta vad värdet egentligen innebär. När jag läste
Feng Shui och det stod att rollpersonernas värden går mellan 10-15 och att ett proffs har värde 9 var det väldigt beskrivande för mig som spelledare vad spelet handlade om. Många rollspel har inte sådana här beskrivningar. Då får man också spelare som köper 23 i sin färdighet, då de inte har en referensmall till vad som är "normalt".
Fast vi kan väl enas om att vi har olika perspektiv på detta?
/
Han som kände att han hamnade lite utanför ämnet