Nekromanti DoD Chronopia

antieck

Veteran
De verkar som nästan alla hatar chronopia.

Kan någon svara mig varför folk känner detta förakt mot den spelvärleden

Troberg

Sinister eater
Kan någon svara mig varför folk känner detta förakt mot den spelvärleden
För att den inte var typisk alver/dvärgar/hober slaktar orcher i grottor-fantasy. De var vana vid traditionella vandrande äventyrare i vildmarken, plötsligt så poppar det upp någon med lite nytänkande och gör fantasy i en stor stad. Det hade man inte sett förut, alltså var det fel. Folk gillar inte nytänkare, se bara hur det gick för Giordano Bruno...

Jag tror att när man nu ser det i backspegeln och rollspelen utvecklats så var det inte så hemskt trots allt.

Zire

Swashbuckler
Det var första fantasyrollspelsboken jag köpte. Jag trodde liksom att Drakar och Demoner skulle vara standardfantasy. Kommer hem, slår upp boken och vad ser jag.. en gigastad. Inga skogar, inga klassiska alver och dvärgar, farliga orcher o.s.v. snacka om besvikelse.
Nu när jag har fått standardfantasy så det räcker kan jag tycka att Chronopia var lite kul, men när jag var ung och grön, icke.

- Zire, körde med reglerna i en egen värld istället

antieck

Veteran
Jo, jag tror nog det me, och att det dessutom har namnet Drakar och Demoner i sig, hade spelet bara hetat Chronopia så tror jag de vart en annan sak

Lite OT men en sak som slog mig, det verkar som Äventyrsspel/Target Games hade en viss kärlek för stora städer på det tidiga 90 talet (Kult, Chronopia, Mutant Chronicles)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nästan alla... eller nästan ingen

Jag tror att antalet Chronopia-fobiker är mycket mindre i relation till hur mycket de hörs än man kan tro. Det var på modet att dissa Chronopia för fyra, fem år sen, men nu har det vänt.

När nostalgin kring Ereb Altor lade sig och man började titta på vad som verkligen var bra respektive dåligt med de olika världarna, visade det sig att båda var okej, men inte allas kopp te.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja... Eberron

En kul sak är att WotC:s kampanjvärld Eberron till mångt och mycket påminner mig om Chronopia. Och mycket av den kritik som framförts mot Eberron påminner om den som framfördes mot Chronopia. Trots detta ses Eberron som en fräsch fläkt och som nyskapande fantasy.

Men, ljuder klagosången, det är ju inte standardfantasy!

Få människor är så genre-reaktionära som fantasyälskare. :gremlaugh:

M.

Troberg

Sinister eater
Jo, jag tror nog det me, och att det dessutom har namnet Drakar och Demoner i sig, hade spelet bara hetat Chronopia så tror jag de vart en annan sak
Jo, det har du en poäng med. Hade det fått en egen identitet så skulle folk accepterat det mycket bättre.

Fast då skulle man varit tvungen att driva gamla DoD vidare, vilket man kanske inte hade haft resurser till.

Det roligaste av allt är att om man gjort så, då hade de första modifikationerna som dykt upp varit att placera in Chronopia i gamla DoD...

Krille

Super Moderator
Jag gillar inte Chonopia. Har aldrig gjort, och gör fortfarande inte.

För min del så var det inte att det inte var standardfantasy som var problemet. Det är två saker som jag inte tycker om. Den ena är alla superlativer. Allt är ondast, elakast, störst, smutsigast, hemskast, vidrigast, mest dekadent och har störst axelskydd, såvida det inte är kejsaren som är ännu ondare, elakare, större, smutsigare, hemskare, vidrigare, mer dekadent och har ännu större axelskydd. "Javisst, men så är böckerna skrivna ur en subjektiv vinkel" brukar det heta, och det är just det jag inte gillar. Subjektiva böcker hjälper inte mig som spelledare.

Det andra problemet är svengelskan. En goblin, griffon och soulstealer har inte i ett svenskt rollspel att göra, enligt min ringa åsikt. Möjligen funkar det i den engelska översättningen. Elaka rykten som jag har hört gör gällande att det beror på att man skulle kunna sälja figurblistrar utan att behöva trycka egna etiketter till olika länder.

antieck

Veteran
Kan hålla med dig om att Soulstealer va fruktansvärt dåligt.

Goblin och Griffon har vi löst med att de uttalas Gobliin och Griffån

Men klart de kunde gjorts bättre

Johan K

Gammal & dryg
Hatar det inte, men ogillar sådär lite lagom mycke

För min del så ogillar jag just Chronopia för att det mesta är sådär upplåst. Det ärstora maffiga vapen & rustningar.. För min del så tycker jag att det bara ser löjligt ut.
Men Men, smaken är som baken & det är väll det som är charmen med det hela.

G

Guest

Guest
Nja...

Jag tyckte idén va intressant och annorlunda. Dessutom rätt vågat av Target att försöka sig på en sådan miljö...

Jag fick aldrig chansen att testa Chronopia eftersom mina spelare är inbitna "standard" fantasy killar och tjejer...

Men jag såg direkt ett antal problem med Chronopia, ett av dom va att reglerna byggde på DoD -91 med yrkesförmågor och annat tjafsjag inte gillar, sen som Krille nämde att allt va så uber! Alla va störst, och grymmast och bla, bla, bla... Lite av chronicles syndromet där...

Med en annan reglemotor och lite omskrivningar så tror jag att Chronopia skulle funka bra, en klar frisk fläkt bland dom unkna grottfantasy världarna!

MVH
Lexx - På spellistan: Mesh - Is Nothing Sacred

Feuflux

omjonasson.se
Jag börjar med att prata lite om standardfantasy tänkte jag. Standardfantasy borde kunna apirera på "årets ord" här på forumet, det nämns lite överallt känns det som. Ibland vill folk vara avancerade och kallar det fjantasy i syfte att förlöjliga de som spelar i denna setting (så tolkar jag det iaf). Nå, jag gillar den traditionella fantasysettingen med skogslevande alver, uppbröstade dvärgar och allt annat tingeltangel som finns. Följdaktligen tycker jag det är trist att folk tycker jag är en fjant bara för det, men hey, jag överlever.

Jag tycker traditionell fantasy är charmig, äventyrlig, mysig och en massa andra saker. Sedan har jag aldrig spelat för mycket rollspel i den här settingen heller så jag har aldrig tröttnat på det sätt som många oldies verkar ha gjort. Det faktum att jag är väldigt fascinerad av klichéer och vad som skapar klichéer gör säkert sitt till också.

Om vi nu drar tillbaka tiden till 1994 när Chronopia kom ut. Jag är 13 år gammal, har aldrig lirat något annat än DoD4 i världen Ereb Altor. Rollspelskompisar delar min syn på fantasy. Här kommer sedan ett rollspel som tydligen är en ny version av Drakar och Demoner, Världens Bästa Rollspel, som då bergis är en förbättring. Wow liksom. Sedan visar det sig att allt det charmiga är inmosat i en fet stad, med zeppelinare! Otrevliga alver! Monster som rör sig fritt inne i en stad! Och en massa annat blahaj som totalskär sig med vad jag vill ha och förväntade mig.

Hur reagerar då en 13åring med obefintlig världsvana och kunnande om rollspel utanför DoD4? Jag vet hur jag reagerade. Jag hatade Chronopia och gav det givetvis inte ens en ordentlig chans.

Sedan blir man äldre och besannar sig lite. Nu hatar jag inte Chronopia alls. Däremot är spelet "inte för mig". Spelar jag fantasy vill jag inte göra det i en gigantiskt stad där allt mosats ihop i en klump och där 50% av moset är saker jag absolut inte vill ha med.

Dock så har jag lirat med Chronopias regler (i princip identiska med DoD4:s fastän man blir lite bättre här om jag inte minns fel) men då har SL hittat på världen själv och det har varit traditionell fasntasy. Det är alltså inte spelet jag har problem med utan spelvärlden.

Lycan

Hero
Chronopia har ett självklart existensberättigande i det att det fyller en nisch som annats hade varit ledig (?).

Tycker man om _seriöst_ rollspel tror jag lätt man blir avskräckt av alla häftigheter i Chronopia. Det verkar så stridsfokuserat på ett töntigt, mellanstadie-aktigt sätt.
Enda sättet att kringå töntigheten (utan att ändra om för mycket i världen) verkar vara att anta en allmänt komisk inställning till alla töntigheter. Detta har gjort att när vi har spelat Chronopia har det varit den värsta blandning utflippad humor och riktigt hemska, mörka teman jag någonsin sett maken till...

Nej, jag tänka mig att Chronopia kan ha lite svårt att hitta spelare, eftersom det är så tematiskt ojämnt. jag älskade, men tematisk idioti är också något som jag tycker är helkul.

- Lycan

Ymir

Liten kantbaron
Detta har gjort att när vi har spelat Chronopia har det varit den värsta blandning utflippad humor och riktigt hemska, mörka teman jag någonsin sett maken till...
Och nog var det en härlig blandning, alltid. Åtminstone är jag väldigt nöjd med min spelledarinsats så här när jag tänker tillbaka på det. Måste ge mig på den kombinationen någon mer gång.

Jag antar att Vampire på sätt och vis ofta blir samma sak, men där känns det inte alls lika önskvärt. Däremot är det lite av grejen med Chronopia.

- Ymir, älskar Chronopia

Hunk

Hero
Har bara spelat Chronopiavarianten av DoD 2-3 gånger (ägde aldrig spelet och har aldrig varit spelledare i det), så jag borde väl egentligen inte uttala mig, men de gånger jag gjorde det tyckte jag att det var en frisk fläkt. Dessutom gillade jag principen med arroganta, snobbiga alver och att goblins bor i städerna (påminde en hel del om min gamla Palladiumkampanj). Jag hade gärna testat att spela det igen, även om jag normalt är en typisk "fjantasy"-spelare.

Jag tror dock att Target i och med Chronopia delvis grävde graven för nyrekrytering av rollspelare bland fantasydiggande gossar i nedre tonåren (sådana som gillar Dragonlance-, Pratchett- och Tolkienböcker m.m.), eftersom man just gjorde så stora avsteg från standardfantasyn. Target var det enda spelförlaget som vid den tiden hade någorlunda vettiga distributionskanaler och hade man satsat på ytterligare en charmig box kanske man åtminstone hade kunnat få en hyfsad nyrekrytering. Man satsade väl i stället på att locka GW-publiken, vilket man ju uppenbarligen misslyckades med. Vet dock inte säkert om det hade hjälpt att fortsätta i tidigare hjulspår - man hade säkert goda skäl till den förändrade marknadsstrategin.

Paralellerna som herr Seter har gjort till Eberron är nog rätt relevanta och i det fallet är jag en konservativ skeptisk dönick (det var jag inte till Chronopia, eftersom jag inte hade spelat Ereb Altor-DoD på flera år när det kom ut och därmed inte var särskilt personligt drabbat när det försvann). D&D/D20 har dock den enorma fördelen att det publiceras en uppsjö alternativa kampanjvärldar till det, så alla som gillar systemet kan välja och vraka bland dessa. Dock finns det rätt gott om bittra Greyhawkfans för tillfället som är sura på WotC för att de satsar på en ny setting i stället för deras klassiska flaggskepp, och jag kan definitivt förstå dem. På samma sätt kan jag förstå de bittra Ereb Altorälskarna - båda de senaste inkarnationerna av DoD har ju varit väldigt kampanjvärldsspecifika och ingen av dem har passat särskilt bra med Ereb Altor.

Bombu

Hero
Jag tror dock att Target i och med Chronopia delvis grävde graven för nyrekrytering av rollspelare bland fantasydiggande gossar i nedre tonåren (sådana som gillar Dragonlance-, Pratchett- och Tolkienböcker m.m.)
Jag gillar Dragonlance, Pratchett och Tolkienböcker och blev för inte så länge sen 33. :gremshocked:

Hunk

Hero
Jag gillar Dragonlance, Pratchett och Tolkienböcker och blev för inte så länge sen 33.
Jag med (kanske inte Dragonlance, men resten), men jag är trots allt fem år yngre än du...

Kaigon

Helmgast
Jag har varit spelledare till Chronopia i sju år (slutade i somras), och givetvis efter denna tid moddat det till oigenkännlighet, dock så har jag trivits mycket bra med det, där kampanjvärlden är underbar och regelsystemet acceptabelt.

Pendragon

Swashbuckler
Jag tror att när man nu ser det i backspegeln och rollspelen utvecklats så var det inte så hemskt trots allt.
Helt sant, när DoD6 kom ut visade det ju sig att det kunde bli mycket sämre... :gremwink:

Nåja, vi får hoppas på att DoD's svacka har nått sin lägsta punkt och är på väg upp igen. Expert och DoD6 verkar ju tyda på det åtminstone.

Personligen tyckte jag Krilloan var hundrafallt mycket mer mysigt och stämningsfullt än något jag nånsin sett till Chronopia.

/Joel - konservativ

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Helt sant, när DoD6 kom ut visade det ju sig att det kunde bli mycket sämre...

Nåja, vi får hoppas på att DoD's svacka har nått sin lägsta punkt och är på väg upp igen. Expert och DoD6 verkar ju tyda på det åtminstone.
Ta en funderare och försök komma fram till om det där var en vettig sak att kläcka ur sig på DoD-forumet eller inte.

/Vulf