Nekromanti DoD Jubileumsutgåvan

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Alltså, jag förstår mig inte på Riotminds ibland. Varför ska de härma den absolut sämsta delen Fria Ligan gjorde med Svavelvinter? Formatet var verkligen uselt på Svavelvinter (vilket tack och lov vägs upp av ett awesome innehåll), och den ser för jävlig ut i bokhyllan. Tråkigt att se Riotminds välja samma väg. :gremfrown:

solvebring

Superhero
Vackert, vackert. Undra hur små upplagorna blir och hur det blir med priserna?

... Nå, jag tycker inte heller om det liggande formatet, rent praktiskt. Det är djävligt att bläddra i och passar dåligt i bokhyllan.

Andy

Vila i frid
Jag gillar det liggande formatet. Estetik för funktionalitet för min del, helt enkelt.

Jag vill hemskt gärna bläddra i det. Trudvang är en favoritvärld och uppdaterade regler välkomnar jag.

/Andy som hoppas att kunna lägga vantarna på minst 1 jubileumsexemplar.

Botulf

Hero
Är väldigt kluven faktiskt. Det är ju trevligt att se ny aktivitet från Riotminds och att man inte behöver "prenumerera" på regelboken. Men trotts min tidigare optimism så känns det lite mer: Jahopp, ännu ett regelsystem. Men vad händer sen? Kommer det bli någon support? Kommer de uppdatera de gamla äventyren och ge ut på nytt(världen och regler har ju omskrivits en hel del)? Kommer det bli något nytt material? Hur är det med kompabiliteten mellan deras nya regelbok och boxen som släpptes 2006? Är det mer av en lite småputts här och där eller är det full renovering? Är det bara en engångsgrej för att säga tack och adjö och sen är det slut?(det har låtit lite så). Jag vill egentligen inte vara negativ, men jag känner en viss osäkerhet faktiskt med det här släppet. Jag kommer nog försikigt avvakta och se vad som händer.

Själv gillar jag det liggande formatet och tycker att det är kul att fler hakar på. Sämre på bussen/i sängen/i bokhyllan kanske, det medges - men bättre på spelbordet, tycker jag. Och det är ju det viktigaste... :gremsmile:

Nu är jag inte direkt opartisk, men ändå...

terje

xenomorf mystiker
Robert Jonsson said:
Alltså, jag förstår mig inte på Riotminds ibland. Varför ska de härma den absolut sämsta delen Fria Ligan gjorde med Svavelvinter? Formatet var verkligen uselt på Svavelvinter (vilket tack och lov vägs upp av ett awesome innehåll), och den ser för jävlig ut i bokhyllan. Tråkigt att se Riotminds välja samma väg. :gremfrown:
Måste tyvärr hålla med. Böckerna ser snygga ut (hoppas de blir bättre korrade än tidigare) men rent praktiskt tycker jag att det liggande formatet är klumpigare.

Nåväl, jag gillar Trudvang och hoppas att detta faller ut väl.

yokowermland

Warrior
sjukt kul. gillar nog inte det liggande formatet heller men skitsamma de släpper ju grejor i alla fall. Ett givet köp.
Jag hoppas att de skrotar det senaste systemet och satsar på DoD6/expert i stället. Drakar ska spelas med BRP system. Ju enklare desto bättre!

Andy

Vila i frid
yokohomo said:
Jag hoppas att de skrotar det senaste systemet och satsar på DoD6/expert i stället. Drakar ska spelas med BRP system. Ju enklare desto bättre!
Det kommer de inte att göra. Dom kommer att kör med dom reglerna som finns online (och ungefär samma som var i Trudvang-boxen).

Jag gillar alla regler, oavsett sort!

Arfert

Facit
Tomas (Harold) said:
Själv gillar jag det liggande formatet och tycker att det är kul att fler hakar på. Sämre på bussen/i sängen/i bokhyllan kanske, det medges - men bättre på spelbordet, tycker jag. Och det är ju det viktigaste... :gremsmile:

Nu är jag inte direkt opartisk, men ändå...
Jag tycker det liggande formatet både är snyggt och praktiskt; en uppslagen bok förblir uppslagen.

Eksem

Champion
Fint att de uppmärksammar jubileumet, och roligt om det finns böcker i bokhandeln. Det liggande formatet är kanske ingen höjdare på typ buss/pendeltåg, men desto bättre vid spelbordet, och det är ju det viktigaste!

Som vanligt räknar jag med en vacker bok med fina bilder.

Möller

Hubert Hortlax
yokohomo said:
Eh ...

Okej, du är ju iochförsig inte jag så din upplevelse är såklart annorlunda =)

Men, jag förstår inte vad du pratar om. DoD6:Expert är ju sjukt mycket jobbigare än DoD:T. Vi skulle köra Vildhjarta för något år sedan, började med Expert-rollformulär men när vi började räkna FP och köpa FV för dem tröttnade vi och bytte till DoD:T.

Nu har jag förvisso inte kört eller läst DoD Online men det verkar vara en förenkling av det redan enklare DoD:T ...

yokowermland

Warrior
Håller verkligen inte med då jag tycker att BRP är det enklaste av tradsystem. Tycker inte detär direkt jobbigt att köpa FV och färdigheter. Så funkar väl de flesta rollspelsystem? Har inte spelat mycket indie men har nog för mig att man köpte färdigheter eller färdighetsliknande förmågor även där. Vad var det som var så jobbigt?

Håller dock med om att våra upplevelser är olika och att det inte är något fel med det.

Organ

Out of time, out of mind
Kul att höra! :gremsmile: Skulle däremot föredra ett format mer likt RMs tidigare böcker. Oavsett så är det dock ett nära inpå givet köp.

/Anders

Templar

Mandalorian
Ett givet köp för att sätta i bokhyllan.

Är det på Riotminds hemsida som man kommer att få beställa dessa?

Möller

Hubert Hortlax
yokohomo said:
Håller verkligen inte med då jag tycker att BRP är det enklaste av tradsystem. Tycker inte detär direkt jobbigt att köpa FV och färdigheter. Så funkar väl de flesta rollspelsystem?
/.../
Vad var det som var så jobbigt?
Att man på olika sätt slumpar och köper egenskaper är väldigt vanligt i rollspel, ja. Det som jag vänder mig emot är att DoD6E gör detta på ett onödigt krångligt sätt.

I DoD6E slår du fram grundegenskaperna. För att räkna ut antalet färdighetspoäng (FP) går du till en tabell och avläser hur många FP varje grundegenskap ger dig. Tabellen är inte linjär och du kan alltså svårligen lära dig den utantill.

Därefter väljer du yrke. Varje yrke ger dig ett fåtal kärnfärdigheter och flera yrkesfärdigheter. Du kan skaffa andra färdigheter också, som då kallas för allmänna. Det finns en uppsjö av färdigheter. Säkert 50 stycken.

För att köpa ett färdighetsvärde (FV) i en färdighet betalar du ett antal FP. Varje färdighet har tre individuella kostnader beroende på om den köps som kärn-, yrkes- eller allmän. FV-skalan är indelad i fem steg olika stora. De första 7 FV på för en färdighet kostar den angivna kostnaden, medan FV 8-12 kostar dubbla och FV 13-15 etc. Om du sen dessutom når över värdet du har i grundegenskapen som färdigheten baserar sig på måste du dubbla kostnaden. Vissa färdigheter baserar sig på två grundegenskaper, och då är taket genomsnittet av de två.

I DoD:T slumpar du också grundegenskaper (fast bara 3, övriga har du värde 10 i).

Du väljer yrke. Varje yrke ger dig ett fåtal (3-5 tror jag) färdigheter. Det finns ett drygt 10-tal färdigheter.

SL ger alla spelare ett bestämt antal FP, t.ex. 100, enligt reglernas rekommendationer.

Varje FV kostar det nya värdet antal FP att köpa. Enkel regel man kan komma ihåg. En fördjupning kostar 10 FP på nivå 1 och du kan köpa den om du har minst FV 8 i färdigheten. Högre nivå på fördjupningen kräver högre FV och kostar mer, men är konstant för alla fördjupningar.

Varken DoD6E eller DoD:T är särskilt enkla. Jämför med World of Darkness, där du får fylla i säg 10 pluppar och sen vara klar.

Men jag tycker att DoD:T innebär mindre bläddrande i boken, mindre matte och mindre konstigheter med färdigheter som ingen använder DoD6E.

anth

Vetefan
Storuggla said:
Kan man ren teoretiskt förhandsboka?

Storuggla, eller är det huggkubbe
Jag slängde iväg en förhandsbokning till Michael på SF.
Eftersom han inte protesterat antar jag att det går utmärkt att förhandsboka.