Nekromanti [DoD] Lite hjälp att förstå besvärjelser...

solvebring

Superhero
Okej... Jag talar nu om Allmänna besvärjelser för att göra magiska föremål enligt EDoD (och även äldre versioner och senare... Har jag för mig?)

Det är så, som ni säkert redan sett i en föregående tråd jag gjort att jag håller på att slå ihop DoD91's magi med EDoD's magi för att få lite mer kött på benen till att spela trollkarl.

Men det är lite jag inte förstår (eller tror mig inte förstå i alla fall).
Ju mer jag läser det desto mer förvirrad blir jag.
Kalla mig dum nu om du så gärna vill men...
Hur katten fungerar LADDNING, SIGILL, PERMANENS och NEXUS?!
Jag läser LADDNING: ...Och vad jag kan förstå så kan man endast en gång lägga in visst många psyke i ett föremål (beroende på effektgraden man väljer). När man sedan väljer att förbruka dem är de borta för alltid och föremålet är i den mån värdelöst då man aldrig kan göra LADDNING två ggr i samma föremål?
Det kan alltså inte finnas föremål med LADDNING i sig, men så fort man gjort över med PSY-poängen i så får man fylla på från sig själv?

Så SIGILL: Man lägger då in en besvärjelse av en viss E i ett föremål som då aktiveras när man t.ex. tar på SIGILLet eller säger ett visst valt ord eller så. När man aktiverat detta är sedan föremålet obrukbart det med, dvs "Slut!"....
...Om man nu inte gör ett nytt SIGILL i samma föremål?
När man dock använder SIGILLet så tar det av användarens PSY?

PERMANENS: Med PERMANENS lägger jag en besvärjelse över SIGILLET som gör att det kan användas ett visst många ggr (beroende på effektgraden av PERMANENS).

Exempel:
Jag gör först ett SIGILL Blixt E3, vilket gör att när jag aktiverar SIGILLet så skjuter föremålet en Blixt effektgrad 3, men det tar ju dock på mitt psyke?
Om jag också lagt PERMANENS E10 över SIGILLet betyder det att jag kan använda denna Blixt E3 10 ggr innan det är förbrukat?

NEXUS: Nexus gör föremål självförsörjande kraftmässigt.
Det tar aldrig på mitt psyke för att använda föremålets kraft.
Så om jag nu lagt även det i min... Stav, säger vi, med denna SIGILL Blixt E3, PERMANENS E10 så kan jag skjuta Blixt E3 hela 10 ggr och det utan att det kostar mig ett dyft PSY-mässigt?

Dock är det så att vissa SL jag spelat med har sagt att föremål som aldrig tar slut, (att det kan skjuta en blixt när som helst och alltid hur länge som helst... Alltså genom evinnerliga tider) har PERMANENS och NEXUS...
Men det blir fel enligt vad jag har fattat. För man gör ju vissa E av PERMANENS, så det lär ju ta slut någon gång... Eller?
NEXUS försvinner dock inte vad jag förstått, föremålet kommer alltid förbli självförsörjande så länge besvärjelsen i det som är belagt med NEXUS finns kvar?

...Men hur är det då t.ex. med ett flammande svärd som alltid brinner? Hur är det gjort?!

Kan ni förklara in i detalj hur dessa besvärjelser sammarbetar med varandra och hur de fungerar i praktiken så att jag kan förstå dem... Lite svårt att använda sig utav dem annars. :gremblush: :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
PERMANENS gör SIGILLet permanent -- det tar aldrig slut. En effektgrad krävs för varje effektgrad du har i SIGILLet -- så i ditt exempel skulle du behöva PERMANENS E3 (och då kan du skjuta hur mycket du vill, fast det kostar PSY). Om du vill ha ett föremål som kan användas ett begränsat antal gånger lägger du helt enkelt flera SIGILL i följd på det, och binder in samma besvärjelse var gång.

solvebring

Superhero
Aha!

Så du menar kort (måste helt enkelt upprepa med egna ord för att det skall fastna ordentligt):
SIGILL enkelt tar slut efter man brukat det.

PERMANENS gör dock SIGILLet permanent för all evig tid.
Jag kan bruka det hur mycket som helst utan att det kostar mig annat än det psyke Blixt E3 kostar?

Om jag har ett SIGILL Blixt E3 måste även PERMANENS vara E3. Hade det varit SIGILL Blixt E7 så hade det blivit PERMANENS E7?

Det är 4-ever and ever, fast dock inte självförsörjande utan NEXUS.

Var NEXUS korrekt?
NEXUS effektgrader gäller för hur många besvärjelser den skall försörja. I detta fall två, SIGILL och BLIXT, står dock klart och tydligt bland reglerna att detta dock exkluderar PERMANENS...

Men annars när jag använder ett magiskt föremål och aktiverar SIGILLet kostar väl inte det något, bara att göra SIGILLet väl?
Sedan kostar det som SIGILLet aktiverar, i detta fall Blixt E3.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är helt korrekt alltihop. NEXUS försörjer lika många besvärjelser som sin effektgrad (exklusive PERMANENS), oavsett hur kraftfulla de är. Likaså behöver man inte betala PSY för att aktivera SIGILL.

Dewil

Skrivbordsgeneral
enligt EDoD
Sakupplysning: den vedertagna förkortningen för Drakar och Demoner Expert (eller Expert Drakar & Demoner som det genomgående kallas i själva produkten) är EDD.

EDoD - "Elimääs Drakar och Demoner" - är/var Hans småvitsiga benämning på sitt husregelprojekt, det som nu väl heter Matiné.

Förresten, om du nu är ute efter att husregla ihop ett magisystem så ta en titt på Magikerns handbok också. Där finns en del nytänkande jämfört med tidigare versioner.

Dewil

solvebring

Superhero
EDoD - "Elimääs Drakar och Demoner" - är/var Hans småvitsiga benämning på sitt husregelprojekt, det som nu väl heter Matiné.
Jo, där slog du huvudet på spiken. Därför jag alltid blivit tveksam då jag skrivit EDoD och tyckt mig ha blandat ihop något med Han.

Förresten, om du nu är ute efter att husregla ihop ett magisystem så ta en titt på Magikerns handbok också. Där finns en del nytänkande jämfört med tidigare versioner.
Ja du, som om jag inte jagar. Så fort min urusla studentpenning tillåter utöver mat och räkningar försöker jag köpa på mig lite rollspelspryttlar. Alla handböcker samt magiboxen är det jag mest hungrar efter. :gremgrin:
...De böckerna är dock de som alltid blir dyrast i auktionerna, och magiboxen lär jag få se mig i stjärnorna efter tills jag fått jobb och en lön att kliva lite med. Men sometime så... :gremcrazy:

solvebring

Superhero
Härligt att man just börjar förstå hur man skall svänga sig med dessa ritualer och få dem att fungera som tänkt.

:gremwink:

Vad jag nu kom att tänka på, hoppas jag att jag inte skall behöva skapa en ny tråd för. Det handlar också om dessa Allmänna besvärjelser i ganska så väl relaterande benämning...

Hur gör ni med upptäckten av magiska föremål?!
Ja, era spelare har hittat magiska föremål. Hur får de gå till väga för att avslöja dess krafter?
Jag personligen gillar inte AVLÄSA MAGI och använder alltså inte den besvärjelsen alls. En besvärjelse som helt och fullt avslöjar vad det magiska föremålet innehåller känns lite tamt och fantasilöst.
Jag gör så att de helt enkelt, efter att ha burit med sig och använt föremålet en tid, kanske helt plötsligt överraskas av dess effekt som helt plötsligt bara aktiveras då de använder det till något.
Då vet de sedan att det besitter en kraft... Men inte vilken!
"Herre gud, jag råkade just sätta eld på mig själv med den här dolken! Den bara flammade upp!..." :gremwink: Typ så.

Då får de gå till Magikernas Hus som jag har med i min värld. Där identifierar man föremålets kraft för en dyr penning över en obestämd tid, beroende på vad som gömmer sig i det. Ju mäktigare magi desto längre tid tar det för trollkarlarna där att identifiera dess kraft.
Inte för att jag kan svara på hur de på Magikernas Hus gör, men deras mästare som utför tjänsten skulle ändå aldrig avslöja det själva. Så det går på jämt ut att spelarna inte vet.

Eller så blir det helt enkelt Upptäcka Fara, och de känner sig plötsligt lite osäkra på föremålet, det uppstår en magkänsla kan man säga. Eller så, om de är magiker kan de ju alltid använda sig av "VARSEBLI magi/besvärjelse/magisk kraft" osv och lyckas känna av föremålet.
alla fall så får de alltid i slutändan uppsöka en magimästare och betala för en identifiering, eller så får de under mycket lång tid upptäcka hemligheten i föremålet efter som på egen hand.
Lite Diablo/"Typiska fantasyspelsfasoner"... Men det är kul och fungerar bra tycker jag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sigillstorm

Om du vill ha ett föremål som kan användas ett begränsat antal gånger lägger du helt enkelt flera SIGILL i följd på det, och binder in samma besvärjelse var gång.
Här bör magikern vara lite försiktig. Sigillen utlöses ju när ett visst villkor uppfylls (till exempel att någon håller i föremålet och säger "Abrakadabra"). Om man skapar ett föremål med flera sigill och samma utlösningsvillkor borde de ju aktiveras allihop på samma gång! :gremshocked:

Generellt är sigill, permanens och nexus mycket obalanserade besvärjelser som skulle må väldigt bra av en ordentlig ombyggnad. Så som de är formulerade i Drakar och Demoner Expert går de inte att använda om spelarna är det minsta intresserade av att missbruka reglerna.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Re: Sigillstorm

Generellt är sigill, permanens och nexus mycket obalanserade besvärjelser som skulle må väldigt bra av en ordentlig ombyggnad. Så som de är formulerade i Drakar och Demoner Expert går de inte att använda om spelarna är det minsta intresserade av att missbruka reglerna.
Jag håller inte direkt med dig angående Sigill. Permanens och Nexus kan jag inte uttala mig om för ingen magiker när vi spelade hade råd med dem (knappt att de hade råd med Sigill). Sigill gjorde att magikern blev vettig, för annars valde man endast någon kvick besvärjelse i syfte att sinka sin motståndare för att sedan förhoppningsvis ge nådastöten med sin "riktiga" besvärjelse (eller låta någon kompis ge nådastöten mer fysiskt).

Jag ser egentligen inte så stor skillnad mellan användande av Sigill och hur magiker fungerar i Dungeons & Dragons, om man inte spelar med långa perioder av dötid då magikern verkligen har tid lägga en ELD E5 på sitt vapen.

/Han som har gjort Sigill mer tillgängligt i sina BRP-magiregler

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Nu måste jag erkänna att jag inte minns om det kostade psykisk kraft att aktivera ett sigill. Jag har för mig att det inte gjorde det, eftersom besvärjelsen så att säga redan var betalad för. Det var först när man lade till Permanens som man var tvungen att betala psyke-kostnaden. Det är fullt möjligt att jag minns fel (alternativt missförstod något 1985 och sedan inte har haft ork nog att rätta till missförståndet), och i sådana fall är Sigill helt okej, även om den får ta på sig en viss skurkroll i och med att den är en förutsättning för Permanens och Nexus.

/tobias, ska kolla upp reglerna när han kommer hem.

Nightowl

Champion

Ingen JÄVEL i min ungdoms kampanjer använde någonsin Permanens/Nexus! För det första tog det evigheters evighet att bli bra på dem, som kunde ägnas åt bättre saker, och sedan kostade de PSY permanent.

Och jag spelade med ett par tidvis helvilda powergamers, som alltsom oftast var de enda som spelade magiker.

Erik

Organ

Out of time, out of mind

Ingen JÄVEL i min ungdoms kampanjer använde någonsin Permanens/Nexus! För det första tog det evigheters evighet att bli bra på dem, som kunde ägnas åt bättre saker, och sedan kostade de PSY permanent.
Sant. Den enda av besvärjelserna som krävs för att göra permanenta magiska föremål som i praktiken kan användas av spelarfigurer måste väl ändå vara Laddning (heter den väl?). Med den kan man skapa sig ett extraförråd av PSY-poäng att ta av när man behöver vilket jag minns som väldigt praktiskt.

/Anders

Ram

Skev

Hur var det nu, fanns det någon begränsning vilka besvärjelser man kunde stoppa in i föremål med Permanens och Nexus?

Om inte så skulle en stav med t.ex. Eld E3 (eller kanske Enerigstråle E3 alternativt och ännu värre Explosion (hette den va...?) med Sigill, Permanens och Nexus vara otroligt übermäktig.

De flesta föremål av den typen samt diverse Hela-förmågor brukar i äventyren vara x ggr/dag. det finns inga regler för det så vitt jag minns, men det skulle vara en riktigt vettig funktion att lägga till.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

De flesta föremål av den typen samt diverse Hela-förmågor brukar i äventyren vara x ggr/dag. det finns inga regler för det så vitt jag minns, men det skulle vara en riktigt vettig funktion att lägga till.
Jag har för mig att det i skattgömman i "Maktens portar" fanns ett föremål med Hela effektgrad X samt Permanens och Nexus. Det var inte speciellt välbalanserat, och ströks ganska omgående av den onde spelledaren. :gremwink:

/tobias

Nightowl

Champion

Hur var det nu, fanns det någon begränsning vilka besvärjelser man kunde stoppa in i föremål med Permanens och Nexus?
Jag tror inte man kan peta in ritualer, men annars, nej.

Grundprylen är att det krävs mycket skickliga rollpersoner för att kunna lägga NEXUS över huvud taget, och alla de ep man kan lägga på det kan användas bättre på annat håll, om man vill bli mäktig.

Från ett kliniskt strategiskt perspektiv är det möjligt att bränna hur många PSY det nu blir på en permanent nexad ger resultat - som du säger, 3t6/runda utan ansträngning, lyckas automatiskt, etc. - men med de kunskaper/erfarenhet man måste ha för att kunna lägga formlerna och den investering i PSY man måste göra gör att de enda som kan klara av det utan uppoffringar är så pass mäktiga magiker att vi snackar overkill - så länge man inte möter lika mäktiga SLP.

Erik

Edit: 3t3, enligt Expert-reglerna etc, vilket man väl använder om man använder NEXUS etc. Vilket för övrigt innebär att man antagligen behöver typ 3 träffar för att nacka en normal mänsklig motståndare som är förberedd och har rustning, om man inte har tur med tärningarna. Jämför med en krigare som lagt all den där erfarenheten på sina vapen - han kan mycket lätt har mer än 25 i FV med sitt huvudvapen, och om han lägger en del av sina resurser på en rustning kan han lätt komma upp i ABS 8 eller så i alla kroppsdelar och han kan få ett hyggligt slagsvärd från en tuff hantverkare som gör 1t10+2 i skada.

Han träffar också mer eller mindre automatiskt varje runda om han inte splittar sina attacker, men gör mer än dubbelt så mycket skada. Och om hans STY och STO är lika tuffa som ens INT och PSY ska vara för att klara av magiker-builden ovan utan problem så kan han ha en skadebonus på +1t4 också - heck, spela en ickemänniska och fixa det från början, det är vanligare än ickemänniskor med hög PSY - och då blir han BRA mycket bättre, med mariginell ansträngning, och han är mycket farligare utan sin utrustning än magikern. I rest my case.

Organ

Out of time, out of mind

Jag minns inte hur det var med eventuella begränsningar men vad man inte får glömma är att för att tillverka ett dylikt föremål så ska krävs det EN JÄVLA MASSA! Förutom att det kostar en livstid av erfarenhetspoäng att lära sig de aktuella besvärjelserna så ska kastaren även permanent offra större delen av sina Psy-poäng. Och sådana släpper inte trollkarlar ifrån sig hursomhelst...

/Anders

Ram

Skev

Jag vet inte om man behöver spoiler på ett äventyr som är cirka hundra år gammalt, men jag har bestämt för mig att i Mörkrets hjärta så

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">kunde stridsklubban/hammaren också hela bäraren varje runda.</font></td></tr></table>

När vi ändå pratar DoD, jag tog mig en stund och läste lite i gamla böcker för en tid sedan och det som slår mig är hur förbaskat dödligt systemet är...

Även med eventuell tillhörande upphottning av grundegenskaper så har en normal krigare kanske 15 HP. Vapnen gör från 1T4+1 till 2T10+2 i skada. Det är inte många smällar man tål! Men ändå minns jag inte att jag upplevde systemet så vidare dödligt när jag spelade det... Var det dse något oballanserade sköldarna och rustningarna som gjorde det måntro? Eller var det kanske att SL inte spelade monstren "smarta" som man kanske gör i dag (slå mot mjuka mål, bakhåll osv)?

Ram

Skev

Sant. Hur var det, kostade Nexus en PSY per E? Permanens kostade en PSY minns jag, jag har faktiskt skapat ett magiskt föremål en gång, en stav med Energistråle E2 har jag för mig. Minns än i dag att jag var så fruktansvärt nervös inför tärningsslaget, jag hade Permanens 8 och skulle lägga en E2 och jag har för mig att den offrade PSY-poängen drogs oberoende av lyckat/misslyckat... Inget Nexus dock.

Den mest oballanserade besvärjelsen var dock i mitt tycke Laddning. Man kunde t.ex. varje kväll lägga laddning E1 på ett kopparstycke och spara 5 PSY i det. Det tog inga tider att få upp en ruskig mängd PSY i pengapåsen. Jag minns inte om det var i utkanten av reglerna dock, jag har för mig att någon ställde en fråga om det skulle användas på det viset eller om det bara kunde mata magiska föremål men jag minns inte svaret. Däremot har jag ett svagt minne av att det någonstans däk upp en regel om att man kunde få reaktioner om man bar för många magiska föremål i någon senare produkt (Magiboxen?).

Nightowl

Champion

Den skattgömman var helt jävla livsfarlig! Det som knäcker mina och Organs beräkningar här i tråden är givetvis om man bara hittar grejerna liggande i en dönjon nånstans. :gremgrin:

För övrigt är det ett bra exempel på att attackbesvärjelser inte är det farligaste. Att konstant kunna HELA någon är jäkligt maffigt!

Vad sägs om en ring med HELA E3 (3t6 kp) som aktiveras "varje gång bäraren har mindre än max KP"? Få grejer gör mer än 3t6 i skada efter rustning, så man kan omedelbart hela de flesta skador som inte direkt dödar en!

För attacker, vad sägs om TERROR E3? :gremlaugh:

SNABBHET E3 är mindre yber (+6 på SMI, dvs initiativ, +6 på förflyttning, +6 på alla SMI-baserade färdigheter, dvs alla stridsfärdigheter) men men...

Eller SYN E3. När man vill. Adjöss, plott!

Erik

Ram

Skev

Från ett kliniskt strategiskt perspektiv är det möjligt att bränna hur många PSY det nu blir på en permanent nexad ger resultat - som du säger, 3t6/runda utan ansträngning, lyckas automatiskt, etc. - men med de kunskaper/erfarenhet man måste ha för att kunna lägga formlerna och den investering i PSY man måste göra gör att de enda som kan klara av det utan uppoffringar är så pass mäktiga magiker att vi snackar overkill - så länge man inte möter lika mäktiga SLP.
Helt sant, men det gör det bara underligare att det var såpass vanligt med diverse vapen med Fötrolla vapen E[X] med Sigill, Permanens och Nexus.

3t3, enligt Expert-reglerna etc, vilket man väl använder om man använder NEXUS etc. Vilket för övrigt innebär att man antagligen behöver typ 3 träffar för att nacka en normal mänsklig motståndare som är förberedd och har rustning, om man inte har tur med tärningarna.
Jupp, men om man i stället valde Blixt så skyddade inte de flesta hårda rustningar, om man valde Energistråle så kunde man välja avsett mål och om man valde Explosion så hade det så vitt jag minns inte någon betydelse, för den skadan var fast (5/E?). Det fanns nackdelar med alla dessa har jag iofs för mig. Men tänk dig att t.ex. försöka inta ett slott där en gubbe, för det behöver inte ens vara en magiker, däruppe har en stav som kan avfyra en Explosion E2 varjer runda. Mycket ont blir det! :gremgrin:

Jag har för mig att jag begränsade de objekt som kunde användas med Nexus till de som inte hade (F) (Fysisk manifestation) som ett första steg någon gång för länge sedan och att det var hyfsat men inte helt optimalt.

Jämför med en krigare som lagt all den där erfarenheten på sina vapen - han kan mycket lätt har mer än 25 i FV med sitt huvudvapen, och om han lägger en del av sina resurser på en rustning kan han lätt komma upp i ABS 8 eller så i alla kroppsdelar och han kan få ett hyggligt slagsvärd från en tuff hantverkare som gör 1t10+2 i skada.
Stämmer också, men då måste han vara i baskontakt. Magikern kan börja bomba på mycket längre avstånd. Men å andra sidan så får väl den rutinerade krigaren se till att anfalla sin magiker i ett taktiskt lämpligt valt område (en större garderob?) :gremgrin:

Tusan vad kul med lite DoD-diskussioner, det var inte i går.