solvebring
Superhero
Okej... Jag talar nu om Allmänna besvärjelser för att göra magiska föremål enligt EDoD (och även äldre versioner och senare... Har jag för mig?)
Det är så, som ni säkert redan sett i en föregående tråd jag gjort att jag håller på att slå ihop DoD91's magi med EDoD's magi för att få lite mer kött på benen till att spela trollkarl.
Men det är lite jag inte förstår (eller tror mig inte förstå i alla fall).
Ju mer jag läser det desto mer förvirrad blir jag.
Kalla mig dum nu om du så gärna vill men...
Hur katten fungerar LADDNING, SIGILL, PERMANENS och NEXUS?!
Jag läser LADDNING: ...Och vad jag kan förstå så kan man endast en gång lägga in visst många psyke i ett föremål (beroende på effektgraden man väljer). När man sedan väljer att förbruka dem är de borta för alltid och föremålet är i den mån värdelöst då man aldrig kan göra LADDNING två ggr i samma föremål?
Det kan alltså inte finnas föremål med LADDNING i sig, men så fort man gjort över med PSY-poängen i så får man fylla på från sig själv?
Så SIGILL: Man lägger då in en besvärjelse av en viss E i ett föremål som då aktiveras när man t.ex. tar på SIGILLet eller säger ett visst valt ord eller så. När man aktiverat detta är sedan föremålet obrukbart det med, dvs "Slut!"....
...Om man nu inte gör ett nytt SIGILL i samma föremål?
När man dock använder SIGILLet så tar det av användarens PSY?
PERMANENS: Med PERMANENS lägger jag en besvärjelse över SIGILLET som gör att det kan användas ett visst många ggr (beroende på effektgraden av PERMANENS).
Exempel:
Jag gör först ett SIGILL Blixt E3, vilket gör att när jag aktiverar SIGILLet så skjuter föremålet en Blixt effektgrad 3, men det tar ju dock på mitt psyke?
Om jag också lagt PERMANENS E10 över SIGILLet betyder det att jag kan använda denna Blixt E3 10 ggr innan det är förbrukat?
NEXUS: Nexus gör föremål självförsörjande kraftmässigt.
Det tar aldrig på mitt psyke för att använda föremålets kraft.
Så om jag nu lagt även det i min... Stav, säger vi, med denna SIGILL Blixt E3, PERMANENS E10 så kan jag skjuta Blixt E3 hela 10 ggr och det utan att det kostar mig ett dyft PSY-mässigt?
Dock är det så att vissa SL jag spelat med har sagt att föremål som aldrig tar slut, (att det kan skjuta en blixt när som helst och alltid hur länge som helst... Alltså genom evinnerliga tider) har PERMANENS och NEXUS...
Men det blir fel enligt vad jag har fattat. För man gör ju vissa E av PERMANENS, så det lär ju ta slut någon gång... Eller?
NEXUS försvinner dock inte vad jag förstått, föremålet kommer alltid förbli självförsörjande så länge besvärjelsen i det som är belagt med NEXUS finns kvar?
...Men hur är det då t.ex. med ett flammande svärd som alltid brinner? Hur är det gjort?!
Kan ni förklara in i detalj hur dessa besvärjelser sammarbetar med varandra och hur de fungerar i praktiken så att jag kan förstå dem... Lite svårt att använda sig utav dem annars.
Det är så, som ni säkert redan sett i en föregående tråd jag gjort att jag håller på att slå ihop DoD91's magi med EDoD's magi för att få lite mer kött på benen till att spela trollkarl.
Men det är lite jag inte förstår (eller tror mig inte förstå i alla fall).
Ju mer jag läser det desto mer förvirrad blir jag.
Kalla mig dum nu om du så gärna vill men...
Hur katten fungerar LADDNING, SIGILL, PERMANENS och NEXUS?!
Jag läser LADDNING: ...Och vad jag kan förstå så kan man endast en gång lägga in visst många psyke i ett föremål (beroende på effektgraden man väljer). När man sedan väljer att förbruka dem är de borta för alltid och föremålet är i den mån värdelöst då man aldrig kan göra LADDNING två ggr i samma föremål?
Det kan alltså inte finnas föremål med LADDNING i sig, men så fort man gjort över med PSY-poängen i så får man fylla på från sig själv?
Så SIGILL: Man lägger då in en besvärjelse av en viss E i ett föremål som då aktiveras när man t.ex. tar på SIGILLet eller säger ett visst valt ord eller så. När man aktiverat detta är sedan föremålet obrukbart det med, dvs "Slut!"....
...Om man nu inte gör ett nytt SIGILL i samma föremål?
När man dock använder SIGILLet så tar det av användarens PSY?
PERMANENS: Med PERMANENS lägger jag en besvärjelse över SIGILLET som gör att det kan användas ett visst många ggr (beroende på effektgraden av PERMANENS).
Exempel:
Jag gör först ett SIGILL Blixt E3, vilket gör att när jag aktiverar SIGILLet så skjuter föremålet en Blixt effektgrad 3, men det tar ju dock på mitt psyke?
Om jag också lagt PERMANENS E10 över SIGILLet betyder det att jag kan använda denna Blixt E3 10 ggr innan det är förbrukat?
NEXUS: Nexus gör föremål självförsörjande kraftmässigt.
Det tar aldrig på mitt psyke för att använda föremålets kraft.
Så om jag nu lagt även det i min... Stav, säger vi, med denna SIGILL Blixt E3, PERMANENS E10 så kan jag skjuta Blixt E3 hela 10 ggr och det utan att det kostar mig ett dyft PSY-mässigt?
Dock är det så att vissa SL jag spelat med har sagt att föremål som aldrig tar slut, (att det kan skjuta en blixt när som helst och alltid hur länge som helst... Alltså genom evinnerliga tider) har PERMANENS och NEXUS...
Men det blir fel enligt vad jag har fattat. För man gör ju vissa E av PERMANENS, så det lär ju ta slut någon gång... Eller?
NEXUS försvinner dock inte vad jag förstått, föremålet kommer alltid förbli självförsörjande så länge besvärjelsen i det som är belagt med NEXUS finns kvar?
...Men hur är det då t.ex. med ett flammande svärd som alltid brinner? Hur är det gjort?!
Kan ni förklara in i detalj hur dessa besvärjelser sammarbetar med varandra och hur de fungerar i praktiken så att jag kan förstå dem... Lite svårt att använda sig utav dem annars.