Rickard
Urverk speldesign
DoD:s rustningsmekanik [OT]
Själva grejen med hur rustningar var helt knäppt också. Det sägs mycket om att man inte kan döda folk i DoD med en dolk, vilket är helfel. För att slå ut någon så krävs 4-5 i skada, vilket är 50% chans med en dolk. Just modellen med att rustningar skulle dra bort i skada är helt snedvridet tänk, för det gör att så många slag i strid blir verkningslösa. Man borde istället ha inlett med att göra skadeslaget eller något. För som en duell går till i gamla DoD så sker följande:
<ul>Initiativ
Anfallsslag
Försvarsslag (eventuellt)
Träfftabell
Skadeslag, som helt kan negieras av rustning[/list]Om inte skadan tränger igenom rustning så innebär det att alla slag man gjort dessförinnan har varit helt menlösa. Jag gillar då bättre hur man hanterar rustning i Dungeons and Dragons där den höjer svårighetsgraden för att bli träffad. Att endast slå mot motståndarens svårighetsgrad innebär dessutom ett slag mindre.
/Han som i EDoD har ändrat rustningarna så att de endast höjer skadegränsen för när man slås ut och därmed gjort de relativt dåliga, vilket i sin tur också medfört att spelarna inte väljer en rustning i lika stor grad
Ja, helt sant att det är rustningarna som gjorde striderna mindre dödliga och det förutsattes ofta att man skulle ha rustning, vilket blev konstig när man skulle beskriva rollpersoner. När spelarna beskrev sig så ville de beskriva kläderna, när de i själva verket borde ha beskrivit rustningarna. Det blev också att alla var påpälsade med rustningar.Även med eventuell tillhörande upphottning av grundegenskaper så har en normal krigare kanske 15 HP. Vapnen gör från 1T4+1 till 2T10+2 i skada. Det är inte många smällar man tål! Men ändå minns jag inte att jag upplevde systemet så vidare dödligt när jag spelade det... Var det dse något oballanserade sköldarna och rustningarna som gjorde det måntro?
Själva grejen med hur rustningar var helt knäppt också. Det sägs mycket om att man inte kan döda folk i DoD med en dolk, vilket är helfel. För att slå ut någon så krävs 4-5 i skada, vilket är 50% chans med en dolk. Just modellen med att rustningar skulle dra bort i skada är helt snedvridet tänk, för det gör att så många slag i strid blir verkningslösa. Man borde istället ha inlett med att göra skadeslaget eller något. För som en duell går till i gamla DoD så sker följande:
<ul>Initiativ
Anfallsslag
Försvarsslag (eventuellt)
Träfftabell
Skadeslag, som helt kan negieras av rustning[/list]Om inte skadan tränger igenom rustning så innebär det att alla slag man gjort dessförinnan har varit helt menlösa. Jag gillar då bättre hur man hanterar rustning i Dungeons and Dragons där den höjer svårighetsgraden för att bli träffad. Att endast slå mot motståndarens svårighetsgrad innebär dessutom ett slag mindre.
/Han som i EDoD har ändrat rustningarna så att de endast höjer skadegränsen för när man slås ut och därmed gjort de relativt dåliga, vilket i sin tur också medfört att spelarna inte väljer en rustning i lika stor grad