Re: DoD och Eon...
Själv älskar jag Eon och avskyr närmast DoD6, men det känns ganska onödigt att gå in för att berömma endera produkten och basha den andra. Jag berättar istället vad jag tycker är bra med Eon.
Eon har en stor, komplex och flexibel och mycket väl underbyggd värld, som ger närmast oändliga kampanjuppslag och uppmuntrar i stort sett alla spelstilar. I grunden fantasy på en ganska låg nivå, med konsekvens och trovärdighet som ledstjärnor. Ett mycket bra och flexibelt regelsystem med en realistisk känsla, som mycket väl levandegör rollpersonen. Inspirerande och roligt karaktärsskaparsystem, dessutom - Man kan slå fram en rollperson från scratch om inspiration tryter, eller bara ge kött på benen åt de befintliga. I grunden är det dock världen som är Eons styrka - den lever och rör på sig på ett helt annat sätt än Trudvang.
DoD6-fansen brukar hävda att Eons värld är så välbeskriven att man stryps som spelledare, och att regelsystemet är krångligt, dåligt och att OB-system suger. DoD6, däremot, har stämning i överflöd, en udda och mysig kampanjvärld, välskrivna moduler, glassig layout och ett bra och snabbt regelsystem.
(Just detta är genomgående - DoD6-fansen betonar stämning i världen och snabbt regelsystem, Eon-fansen betonar en detaljerad spelvärld med en massa trådar att spinna vidare på, och ett trovärdigt stridssystem).
Personligen tycker jag att stämning är något som den enskilda spelledaren bör skapa, och vill ha regelsystem med en realistisk känsla. Jag föredrar detaljerat beskrivna 'dockskåpsvärldar' att själv spinna vidare på framför löst beskrivna diton, och är allergisk mot glassig layout, levlar, stridskapacitet och det sätt på vilket Riotminds rippat saker från vårt nordiska arv och mixat ihop det till en bisarr kompott som enbart är en hinna över den vanliga standard-fantasy-soppan. Eon, däremot, är vanlig standardfantasy, men gör något riktigt bra av det i gengäld. Och därför föredrar jag Eon.
- Ymir, kunde inte riktigt hålla sig från DoD6-bashing ändå. Hav överseende.