Jag tycker tråden håller på att spåra in på en konstig väg - varför ställs professionell korrläsning *mot* att be frivilliga göra det? Det tycker jag låter som ett mycket effektivt sätt att göra det bästa till det godas fiende.
Många av de exempel som räknas upp i trådens början är ju ingalunda några avancerade språkliga fel, utan sådant som kräver förhållandevis liten erfarenhet eller språklig kompetens att hitta - framför allt uppenbara felstavade ord, grova meningsbyggnadsfel och utebliven text.
Säkerligen är det så att en driven, erfaren korrläsare kan hitta fler fel snabbare än ganska många "glada amatörer". Men det finns ju inte det minsta hinder mot "både-och".
Och i den mån det finns hinder mot att använda sig av båda sakerna samtidigt, så beror det ju på att det *saknas* erfarna korrläsare. Så då faller motsättningen av det skälet.
Jag begriper inte alls vad den diskussionen ska vara bra för.
Är det några fel jag tror att rollspelare överser med, så är det sådana saker som otympliga, långa meningar med konstiga ordvändningar. Och att enstaka ord är felstavade utan "andra följder" (tex att innebörden och syftningen blir oklar, särskilt i viktiga regelexempel.)
I många recensioner (om nu dessa är någon indikation på en "allmän mening", utöver recensentens egna åsikter) har tom ganska stora struktur- och dispositionsfel behandlats överseende, tex är de flesta recensenter (vad jag kan minnas iaf) mestadels överseende med tex Symbaroums ofta mycket svårlästa regler, där saker ofta inte följer någon röd tråd och viktiga regler kan återfinnas på helt fel ställen eller förklaras kryptiskt och otillräckligt.
Detta är naturligtvis lägen där en språkligt kunnig textgranskare kan göra underverk för att förbättra och förtydliga. Men det kan amatörer också - givet att åtminstone några av dem får en instruktion om att titta på sånt. De kanske inte är fullt lika snabba eller noggranna eller kapabla att föreslå vilka åtgärder som funkar på de olika ställena, men visst kan de iaf lämna kommentarer som tex "det här förstår jag inte" eller "hur funkar detta? ge exempel?" osv.
Jag tror det främsta hindret inte alls ligger i vare sig stress eller svårigheter att hitta rätt frivilliga eller något liknande. Jag tror det är mycket enklare än så - en av de främsta drivkrafterna att göra spel är ju att få förverkliga idéer, känna den mäktiga känslan av att se dem i tryck. Och den drivkraften _kan_ fungera som ett hinder mot att göra det bra - den drar ut på arbetet, den släpper in andra (och det kan vara djävligt jobbigt att läsa negativa kommentarer om ett "älsklingsverk") och det är bra mycket tråkigare att rätta fel än att skapa nytt.
För att göra en bra produkt, krävs det motivation att gå igenom detta tråkiga också. Och känna att andras idéer, synpunkter och kritik gör produkten bättre. DET är utmaningen, tror jag.