Älskar titeln. Känns dock som ett betydligt större äventyr än jag tänkt mig ... :grin:Basenanji;n141441 said:Jag fattar inte heller riktigt vilka premisser du bör/måste/vill/funderar på att utgå från, så jag drar till med:
Kråkslottet
Älskar titeln. Känns dock som ett betydligt större äventyr än jag tänkt mig ... :grin:Basenanji;n141441 said:Jag fattar inte heller riktigt vilka premisser du bör/måste/vill/funderar på att utgå från, så jag drar till med:
Kråkslottet
Det första jag minns av rollspelande var att slåss mot skelett. Det var ashäftigt tyckte jag då. Och det var väl i nått gravvalv, i Skelettbyn tror jag. Så det kan jag tänka mig att spinna vidare på.zonk;n141577 said:Jepp, gravvalv (helst med noggrannt personifierade skelett/andra minions) känns både klassiskt och straightforward. Det riktigt ber om en juste subversion, där man vänder upp och ner på nåt i konceptet. Det låter som en utmaning att göra det fräscht och nyskapande men utan att man tappar bort den klassiska känslan! Sen känns strid i gravvalv som något ovanligt handgripligt och tydligt i DoD för den delen. Kan nog funka bra för nybörjare på båda sidor SL-skärmen. Man kan ju strö in lite grejer som kan vända striden för snabbtänka spelare... Ja, mumierna är farliga - om ni inte tänder eld på allt det eldfängda, närmast fnöske-aktiga gravgodset som ligger i drivor framför dem! Effektivt och såklart fullständigt livsfarligt för spelarna med, var och en sin egen brand-i-alptunnel-skapare. Sedär brott mot fornminneslagen på mer än ett sätt samma förmiddag.
Ok jag har nog snöat in lite på gamla klassiska dungeoncrawls, det får erkännas..
Demoner och skelett, ett tema i önskningarna.Peter;n141568 said:- en demon som suttit fängslad i tusen (minst!) år och är redo att förhandla för sin frihet
- malbahars skelett som fortfarande håller äventyrets macguffin i sina beniga händer
- krokodiler?
Magnus Seter;n142212 said:Demoner och skelett, ett tema i önskningarna.
Krokodiler? Kanske jag ska förlägga det i en djungel som någon föreslog.
Vettig representation.Magnus Seter;n141322 said:Vad ska ett introäventyr till klassiska DoD innehålla?
Ja jo men då blir det ju "bara" en oas. Vilket inte behöver vara fel, men kanske inte lika häpnadsväckande på sitt sätt..113;n142286 said:Eller tvärtom, en djungel under marken i en klippskreva mitt i öknen i vilket fall går det ju kombi era absolut
Magnus Seter;n142294 said:Ja jo men då blir det ju "bara" en oas. Vilket inte behöver vara fel, men kanske inte lika häpnadsväckande på sitt sätt.
Haha jag hann söka på "Munken 2" och tänkte att det skulle vara nån japansk fantasygrej!Peter;n142301 said:Varför tänker jag på Mumien 2?
Magnus Seter;n142306 said:Haha jag hann söka på "Munken 2" och tänkte att det skulle vara nån japansk fantasygrej!
Nu tror jag det är svårt att hitta rätt ingångsvinkel på japansk fantasy ur ett svenskt retroperspektiv men japanfantasy är ju faktiskt också en fin gammal gren av gamla DoD (i synnerhet i Sinkadus fick man se dessa influenser).Magnus Seter;n142306 said:Haha jag hann söka på "Munken 2" och tänkte att det skulle vara nån japansk fantasygrej!