Nekromanti DoD v. 4.0

Donnie_87

Veteran
Hej!

Jag och några vänner har ganska nyligen börjat spela Drakar och Demoner, v. 4.0. Jag skulle vilja höra lite hur ni har kommit igång med ert rollspelande då ni var nya. En sak som jag gång på gång hör är att reglerna inte är "regler", utan snarare ramar att hålla sig inom. När vi har påbörjat vårt nya scenario, efter flera timmars karaktärsskapande märker vi att fienderna och monstrerna i äventyret vi spelar är så sjuuuuukt mycket starkare än våra små karaktärer är. Nu senast vi spelade var det med nöd och näppe att vi lyckades dräpa våra första monster. Enligt kampanjen var dessa monster utrustade med varsin bad ass-yxa och mer än dubbelt så starka som någon av oss.

Jag förstår att SL har möjlighet att modifiera äventyret så att de passar spelarna, men är det verkligen meningen att början av ett äventyr ska vara så svårt att ens karaktär dör om moståndarmonstret lyckas få in en enda träff?

Hur har ni löst liknande situationer, och vad har ni själva stött på för funderingar och "problem" då ni var nya?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hur många KP har era gubbar, vad gör yxan i skada?

Annars ja, det är ofta så att spelledaren förväntas anpassa motståndet till spelgruppen.

Det skulle ju kunna vara en grupp med helt färska rollpersoner som går in i det, men det skulle också kunna vara veteraner som varit med i flera äventyr och både samlat på sig bra utrustning och erfarenhet.

Botulf

Hero
Hmm tja att vara sämst på allt och alltid åka på stryk är rätt typiskt för alla DoD versioner. Spelet följen följer den generella logiken att man ska vara askass för då blir det mycket roligare 50 spelmöten in när man börjat bli bättre.

Donnie_87

Veteran
Då våra karaktärer är helt nya har de mellan 12-15 KP, beroende på vad för typ av karaktär man spelar. Och vårt motstånd bar på yxor som gjorde 2T10+2 i skada, plus att de hade skadebonus på +1T10. Känns ju inte som att det var anpassat för en ny stackare, då karaktärernas lemmar flög av, av bara blotta synen på dessa vapen och monster :gremtongue:

Som Schtanjer skriver verker det vara typiskt att man ska åka på stryk i DoD. Måste det nödvändigtvis vara så? Hur har ni som spelat DoD gjort för att spelet ska bli mer balanserat? Det känns lite som att om man inte använder sina turer i en stridsrunda till att parera så riskerar man att bli av med en arm eller ett ben. Samtidigt vill man ju ha möjlighet till att attackera så man kan oskladliggöra sin förövare, men då står man där slut på turer för att parera i motståndarens nästa tur...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hejsan, jag kände mig tvungen att hoppa in i tråden för att utreda en oklarhet. Eftersom Drakar och demoner version 4 kom för över 20 år sedan så antar jag att det är Dungeons & Dragons version 4 som ni har spelat. Eftersom namnen är lika är det många som tror att det är samma spel*, vilket det inte är.

Om vi antar att det är så: Vilket äventyr var det ni spelade? Äventyren till D&D4 är specialskrivna för rollpersoner på en viss level. Om man spelar dem med rollpersoner på för låg level, eller för få deltagare, kan motståndet bli hopplöst svårt.

/tobias

* Inklusive självutnämnda rollspelsexperter.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Donnie_87 said:
Nej, vi spelar det gamla spelet - Drakar och Demoner, v. 4.0 :gremsmile:
Aha, då flyttar jag den här tråden till det allmänna rollspelsforumet. Det här delforumet är avsett för diskussioner om Dungeons & Dragons.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nytt svar

Och så försöker jag med ett nytt svar: Tyvärr är de äldre versionerna av Drakar och demoner inte balanserade på något sätt. Det motstånd man möter kan ofta vara totalt övermäktigt för nyskapade rollpersoner, och det finns egentligen inget att göra åt det annat än att hoppas att spelledaren märker det och kan ändra svårighetsgraden på motståndet, vilket naturligtvis blir svårt om även spelledaren är nybörjare.

/tobias

Donnie_87

Veteran
Re: Nytt svar

Ah, okej. Då verkar allt "vara som det ska" då :gremsmile: Då får jag be spelledaren att modifiera spelet när det behövs.

Det får mig dock att fundera på hur äventyrsskaparna tänkte när de skapade dessa äventyr? Finns det några äventyr som är anpassade efter nya karaktärer eller är det bara upp till SL varje gång att se till att spelet flyter på bra?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nytt svar

Donnie_87 said:
Ah, okej. Då verkar allt "vara som det ska" då :gremsmile: Då får jag be spelledaren att modifiera spelet när det behövs.

Det får mig dock att fundera på hur äventyrsskaparna tänkte när de skapade dessa äventyr? Finns det några äventyr som är anpassade efter nya karaktärer eller är det bara upp till SL varje gång att se till att spelet flyter på bra?
Med reservation för att jag inte har läst det på 20 år, och att det eventuellt var till en annan upplaga av DoD har jag för mig att äventyret "Svart duell" skulle kunna vara lämpligt för nybörjare. Annars var alldeles för många av de publicerade äventyren egentligen alldeles för svåra. Tyvärr.

/tobias

Möller

Hubert Hortlax
Det spel ni spelar har endel år på nacken - och det misstänker jag innebär att allt inte är helt rimligt eller genomtänkt.

Men, samtidigt finns en hel spelstil kallad Old school renaissance* (förkortat OSR) och en av de grejer de vill åt är just det du beskriver - svåra strider där novis-rollpersoner dör som flugor. Det finns alltså, för vissa åtminstone, en viss charm i detta.

I en sådan spelstil handlar det inte om att vara en hjältemodig hjälte som oförskräckt stövlar fram till monstret. Nä, man måste vara listig och satsa på att överleva. Anfall inte monster på deras villkor. Locka dem till fällor, få dem att anfalla varandra, skaffa vilka fördelar ni än kan. Eller ännu hellre, undvik att anfalla monstren överhuvudtaget och nöj er med att stjäla deras skatter.

Om detta inte är er tekopp, prata då i spelgruppen om att spelledaren bör anpassa motståndet eller välj ett annat spel.

*OSR är framförallt inriktat på att emulera tidiga versioner av Dungeons and Dragons, men i sammanhanget är det rätt oviktigt

Donnie_87

Veteran
Okej, då förstår jag hur det ligger till - DoD är nog inte det mest nybörjarvänliga spelet, men vi gör ett försök i alla fall, och vår SL får arbeta lite extra :gremsmile:

Tack för alla era svar så länge! :gremlaugh:

RasmusL

Champion
Donnie_87 said:
Okej, då förstår jag hur det ligger till - DoD är nog inte det mest nybörjarvänliga spelet, men vi gör ett försök i alla fall, och vår SL får arbeta lite extra :gremsmile:

Tack för alla era svar så länge! :gremlaugh:
Det finns bättre spel. Även om ni vill bibehålla den spelstil DoD4 förmedlar finns det bättre spel men betänk även att det finns men MASSA andra spelstilar och att just den spelstil som DoD4 förespråkar är både väldigt smal och kräver en jävulsk investering i form av regelplugg och förberedelser.

Jag rekommenderar spel som berättar hur ni ska spela dem och som inte kräver att man spenderar dagar med näsan i en bok. Jag vill spela, inte läsa, rollspel och därför vänder jag mig till s k "story games", spel som med små medel hjälper mig att berätta historier om människor och deras brister, framgångar, lycka och sorg. Jag återkommer med rekommendationer och länkar.

Ögat

Hero
Vi kom igång med DoD v4 såhär:
Vi spelade introduktionsäventyret (Fritagningen + Drakens käftar). Sen spelade vi hundra äventyr som var baserade på samma story eller på att vi skulle åka ut i ett träsk och hämta en skatt från reptilmännens tempel.

Sen gav vi oss på de äventyr vi råkade ha till hands. Något år senare läste J reglerna en gång till och upptäckte att man skulle multiplicera FV-kostnaden med något värde och efter det dog våra rollpersoner som flugor.

Jo, en annan grej som vi gjorde var att göra gubbar och slåss mot varandra.

Sammantaget kan man säga att det tar några försök att hitta balansen i spelet. Min rekommendation är därför att ni kör första äventyret mer än en gång och låta era rollpersoner hela så länge inte alla dör (en praktisk grej är att sudda ut namnet men behålla resten av rollpersonen - vips en ny äventyrare). På så sätt kan ni känna av spelets regler och justera svårigheten om så behövs utan att ägna timmar åt att hela tiden göra nya rollpersoner. Ni kommer ganska snabbt komma fram till vad som funkar för er, och när ni väl gjort det kan ni köra vilket äventyr som helst.

Donnie_87

Veteran
@RasmusL: Tack, jag tar gärna emot tips på andra spel :gremsmile:

Anledningen till att vi drog igång med just DoD är för att när jag var yngre gjorde jag och några vänner ett försök med detta, men kom inte riktigt igång. Nu ville jag ge det en chans igen, därför blev det bara så :gremsmile: Men jag är som sagt absolut öppen för andra spel också :gremsmile:

@Olav: Tack för tipsen. Vi får nog göra lite som du säger... Köra om äventyren då och då och "lära känna" spelet lite från början :gremsmile:

RasmusL

Champion
Om jag var du så skulle jag prova Lady Blackbird.

Ja, det är ett "riktigt" spel trots att det bara är på 16 sidor, och ett riktigt bra spel därtill! Det är inte mycket text men se till att läsa det som finns ordentligt, spelstilen kan nog skilja en del från vad ni är vana vid och en hel del konventioner och gamla vanor kommer troligen att behöva stå åt sidan.

Spelet bygger på att ni känner till vissa termer (så som "GM" och liknande) och om ni stöter på patrull pga att ni inte förstår terminologin så tveka inte att fråga här!

Spelet är lysande, ni kommer att ha askul!

God45

#PrayersForBahakan
Hej :gremsmile: vill du ha samma spelstil med fantasy äventyrare som DoD men med mycket, mycket lättare regler ska du se på Labyrinth Lord. LL är en gratis men full version av en av de äldre versionerna av Dungeons and dragons. Det finns här: http://goblinoidgames.com/labyrinthlord.html

Det är ganska dödligt men inte alls lika dödligt som DoD. Det tar också bara ett par minuter att göra en karaktär så det är inte lika smärtsamt om de skulle dö. :gremsmile: