Hej!
Jag och några vänner har ganska nyligen börjat spela Drakar och Demoner, v. 4.0. Jag skulle vilja höra lite hur ni har kommit igång med ert rollspelande då ni var nya. En sak som jag gång på gång hör är att reglerna inte är "regler", utan snarare ramar att hålla sig inom. När vi har påbörjat vårt nya scenario, efter flera timmars karaktärsskapande märker vi att fienderna och monstrerna i äventyret vi spelar är så sjuuuuukt mycket starkare än våra små karaktärer är. Nu senast vi spelade var det med nöd och näppe att vi lyckades dräpa våra första monster. Enligt kampanjen var dessa monster utrustade med varsin bad ass-yxa och mer än dubbelt så starka som någon av oss.
Jag förstår att SL har möjlighet att modifiera äventyret så att de passar spelarna, men är det verkligen meningen att början av ett äventyr ska vara så svårt att ens karaktär dör om moståndarmonstret lyckas få in en enda träff?
Hur har ni löst liknande situationer, och vad har ni själva stött på för funderingar och "problem" då ni var nya?
Jag och några vänner har ganska nyligen börjat spela Drakar och Demoner, v. 4.0. Jag skulle vilja höra lite hur ni har kommit igång med ert rollspelande då ni var nya. En sak som jag gång på gång hör är att reglerna inte är "regler", utan snarare ramar att hålla sig inom. När vi har påbörjat vårt nya scenario, efter flera timmars karaktärsskapande märker vi att fienderna och monstrerna i äventyret vi spelar är så sjuuuuukt mycket starkare än våra små karaktärer är. Nu senast vi spelade var det med nöd och näppe att vi lyckades dräpa våra första monster. Enligt kampanjen var dessa monster utrustade med varsin bad ass-yxa och mer än dubbelt så starka som någon av oss.
Jag förstår att SL har möjlighet att modifiera äventyret så att de passar spelarna, men är det verkligen meningen att början av ett äventyr ska vara så svårt att ens karaktär dör om moståndarmonstret lyckas få in en enda träff?
Hur har ni löst liknande situationer, och vad har ni själva stött på för funderingar och "problem" då ni var nya?