Nekromanti DoD1, DoD2, DoD3, DoD4, D&D5 eller DoD6?

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Vilket av alla desa rollspel är egentligen bäst, och hur får man tag på de äldre versionerna? Skriv gärna en förklaring till varför du tycker som du gör. Regler, värld och antal handböcker kan ju spela in.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
DoD4 är bäst. Detta beror dels på att antalet handböcker och äventyr är större än till någon annan version, men också på att spelet känns väldigt genuint i den versionen. Chronopia känns urballat, och DoD6 är tyvärr otroligt bristande i,tja, allt. Dessutom, använder DoD6 till skillnad med de föregående versionerna ett level baserat system, vilket är just de föregående versionernas största goda merit att de inte gör. Istället är DoD5 och nästan alla föregående versioner baserade på erfarenhetspoäng som fördelas på färdigheter och också används till att höja dem
under spelets gång. Det märks också att DoD4 publicerades när rollspelen hade sin högkultur i Sverige, nämligen tidigt 90-tal. Man får lämpligen tag på DoD4 och supplement via spelantikvariat som legend hobbyspels dito. Dock är sakerna ganska dyra, man får lägga ut en sisådär 350-400kr för en modulbox och kanske 200 för en bok. Det finns också rollspelsaktioner på legend hobbyspels sajt, f.ö., och där kan man få tag på saker och ting lite billigare.

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
"Rollspelens högkultur"

Det märks också att DoD4 publicerades när rollspelen hade sin högkultur i Sverige, nämligen tidigt 90-tal.

Rollspelen hade sin höjdpunkt i Sverige omkring andra halvan av 80-talet. Vid tidigt 90-tal hade hobbyn redan gjort två djupdyk i popularitet, och Äventyrsspel varit nära kånken två gånger.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ja.

Det spelar ingen större roll. Om man bara ser till reglerna är t.o.m. DoD5 helt ok. Jag har inte läst DoD6 så jag kan inte inkludera det i jämförelsen naturligtvis, även om jag är litet skeptisk till hela levelmekanismen.

Personligen föredrar jag DoD3/Expert med vissa modifikationer... men skillnaden mot tidigare eller senare versioner är inte så stor. Största förlusten (regelmässigt) fram till dod5 är nog att man förenklade bort det andra slaget för att se om man fumlade/slog perfekt samt ökande färdighetskostnad med nivå på färdigheten. IMHO...

Om jag började från scratch idag skulle jag köpa dod6 snarare än att jaga land och rike runt efter "rätt" utgåva... Riotminds ser mycket lovande ut, särskilt äventyren. <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-05-21 13:40.</EM></FONT></P>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: "Rollspelens högkultur"

Där lärde jag mig något nytt. Nåja, det är ju kul att man gör det. Anlednigen till att jag var så tvärsäker var att jag kom ihåg ungegfär hur många det brukade vara som deltog på konventen...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alla utom Chatastropia !

Jag för min del tycker att alla DoD versionerna håller bra. et jag gillar är världens uppbyggnad, det enkla regelvärket, stämmningen i det hela m.m.
Förutom Chronopia, eftersom just där så blev ALLT förstorat.


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Svårt som DEN

Jag kan ärligt talat inte bestämma mig för någon speciell version som jag tycker bäst om. Alla har sin charm. Även Chronopia som spårade ur en aning. Men den versionen som spelas mest just nu är väl DoD6... även om det tragiskt nog blir ganska sällan./images/icons/frown.gif

En tämligen onödig fråga bara:
Varför skrev du (avatarex) alla DoD versioner med o utom DoD5 (Chronopia)? Det var väl ändå fel?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Allt utom Ereb!

De äldre versionerna (DoD1-3, Expert) har jag aldrig spelat och kan således inte uttala mig där; men regelmässigt är faktiskt DoD5 bättre än DoD4 på alla punkter, och vad beträffar världen sparkar den Ereb i omloppsbana. Chronopia är mörk steampunkfantasy när den är som bäst (inte för att det är en särskilt vanlig subgenre), medan Ereb är vanligt urtvättat fantasyslask som såväl Forgotten Realms som Greyhawk besegrar utan problem.
Vad gäller regler är dock DoD6 utan tvekan bäst hittills av de versioner jag läst/spelat, och världen Trudvang verkar mycket lovande, men eftersom inga produkter som detaljerar Trudvang dykt upp ännu är det alldeles för tidigt för att ropa hej.

Feliath - Andra Åsikter Inc.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
En varning och en fråga

1. Varning för Chronopia! Det har allt som kännetecknar ett dåligt rollspel. Katastrofala illustrationer, total avsaknad av känsla, obefintliga beskrivningar av varelser och miljöer, dåliga regler, feltryck lite varstans... Det sämsta jag råkat ut för i rollspelssammanhang, t.o.m. sämre än TORG (jag har spelat ett 20-tal spel och lirat sedan 1985). Gamla hederliga 80-talsgrejerna med Expert i täten håller alltid, även om vissa regeländringar är på sin plats.

2. Hur fungerar egentligen numreringen av DoD-versionerna? Det DoD som kom 1991 räknas tydligen till nummer 4, men såvitt jag vet kom det ut fyra upplagor av DoD:s grundregler innan dess. Eller är det så att alla grundreglerversioner från 80-talet kallas DoD1, medan Expert och Gigant är 2 och 3?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Numrering

"2. Hur fungerar egentligen numreringen av DoD-versionerna? Det DoD som kom 1991 räknas tydligen till nummer 4, men såvitt jag vet kom det ut fyra upplagor av DoD:s grundregler innan dess. Eller är det så att alla grundreglerversioner från 80-talet kallas DoD1, medan Expert och Gigant är 2 och 3?"

Varken Expert eller Gigant räknas in i numreringen.

Första versionen är:
DoD 1.0 (1982)
sedan följer:
DoD 2.0 (1984)
DoD 2.1 (1985)
DoD 3.0 (1987)
DoD 4.0 (1991)
DoD 5.0 (1994, Chronopia)
DoD 6.0 (2000, Riotminds version)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
DoD 3 är klart bäst!
Reglerna för färdigheterna är mest genomtänkt i denna version. Samma typ av system förekommer i 4 o 5 också men de är inte lika bra.
Världen Altor är en bra insperationskälla och kan användas till senare och tidigare versioner av DoD utan större arbete, det skulle väl vara DoD 6 den världen inte passar in om man inte vill skapa en till kontinent i Altor, vilket iofs inte är så krävande.

Ogillar levelsystemet i alla typer av rollspel så det brister DoD 6 i.
Och som sagt det till hör snart en gången tid när man hade levlar/nivåer i rollspelen i utlandet men *snyft* vi tar in dem i stället...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Och som sagt det till hör snart en gången tid när man hade levlar/nivåer i rollspelen i utlandet men *snyft* vi tar in dem i stället..."

Om inte jag har totalt missuppfattat hur D&D3ed fungerar så är det fortfarande levelbaserat och mig veterligen störst av rollspelen i "utlandet" sett till upplaga vilket rimligen speglar antalet spelare. Summan av kardemumman är snarare att levelsystem i rollspel är i högsta graden levande och aktuellt.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Allt utom Ereb!

Jaaa, Erebalter är så bra så det går inte ens att stava till det rätt!
Nej, men allvarligt, tror du verkligen att det där hade en suck att ändra min uppfattning?

Feliath - trött, småsur
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
World of Darkness-spelen använder oftast också levels - Arete, Generation, Rank (Werewolf, om jag inte missminner mig) o.s.v. ...
Vilket innebär att två av "utlandets" största rollspelstillverkare håller sig till levelsystem.
Dessutom är levelsystem IMNSHO bättre.

Feliath - Ond Levelbaserad Rollspelare (Fear me)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Har spelat DoD2 + EDD samt numera DoD6 och jag tycker DoD6 är bäst trots att jag inte har lika mycket böcker till det än. Att jag gillar DoD6 framför tidigare versioner är främst två saker, 1. Magi och Religionsreglerna och 2. Att RPns förmåga att slåss är utlyft från färdigheterna.

Sedan har jag missat många moduler till DoD och Ereb Altor under slutet av 80-talet och början av 90-talet och hålla på att försöka få tag på dessa blir dyrt och tar tid vilket gör att jag eller startar från "scratch" igen med DoD6.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Bara ingen börjar kalla mig normal, då blir... OT

jag ledsen. T_T

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 
Top