Nekromanti DoD1, DoD2, DoD3, DoD4, D&D5 eller DoD6?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,921
Location
Stockholm
DoD 2 borde det rimligtvis vara ...

Eller möjligen DoD 3 eftersom det i princip var en nyutgåva av DoD 2.

BEP betyder belastningspoäng och representerar ungefär 3 kg.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Får nog hålla med...

vist jag håller med dig här att det är lite surt att det tar ett tag innan man blir bättre, men i gengäld så blir man mycket byttre när man stiger en nivå.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
BEP

BEP står för Belastningspoäng, och kan grovt räknas som 1 BEP = 3 kg

Men detta är en sanning med modifikation och en kraftig sådan.
BEP infördes som ett värde som inräknade vikt, men även sådant som hur skrymmande prylen var. Dvs hur otymplig den var att bära.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
jag har ioförsig bara spelat dod 91 & dod6
men jag tycker att dod 91 är väldigt bra, men dod6 tror jag att det kommer att bli mycket bra när det börjar komma lite saker till det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Levels mina karaktärer uppnått

Tja, i min kampanj nu är de på level 3 och 4 efter några månaders av och till-spelande.

Min Cleric i Dungeons & Dragons (Basic till Companion) blev level 26 efter cirka två års spelande.

En hel hög rollpersoner i Rolemaster låg runt level 10 till 15 efter något år eller två.

Och sen har vi ju Dragonlance, där man följde alla gubbar från level 1 till level 15 eller nått sånt innan vi slutade med den kampanjen.

Fast vad säger det egentligen?

På sin höjd att spelledare har olika nivå på hur mycket erfarenhetspoäng de delar ut, och hur ofta de gör det.

För att uppnå level 4 i till exempel nya D&D bör din karaktär ha råkat ut för cirka 52 encounters (monster eller andra händelser). Det bör inte ta mer än cirka sju åtta spelmöten, på ett ungefär.

Och sju, åtta spelmöten anser inte jag vara en seriös mängd kampanjer.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Ahhh...

Så var de jag. Där ser man hur mycket man har glömt sen dom svunna DoD tiderna /images/icons/smile.gif


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Förtydligande

Ok, det slog mig plötsligt att du kanske menade den skala på levels som gäller i DoD6; där har jag ingen rollperson som nått högt alls.

Men den skala som gäller i DoD6 är en skala som inte alls är representativ för levelsystem. Där bör man titta på Dungeons & Dragons, vilket jag gjorde, och varifrån mina exempel är hämtade.

För att nå level 4 eller 5 i DoD6 skulle det krävas ganska lång tids spelande, det kan jag hålla med om. Men att detta skulle vara tillämpbart på alla levelsystem, håller jag inte med om.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Måste man bli bättre???

Jag vill minnas att det för ca en vecka sedan gick en diskussion angående orättvisan i DoD 6 om man råkar få dåliga grundegenskaper.

Då kom man väl fram till att det inte spelar så stor roll hur bra ens RP är, förutsatt att alla i gruppen är någotsånär lika bra.

Samma sak gäller väl här, det viktiga är att man har roligt, inte att man blir avgudad (som Krille) för sin höga level. För SL anpassar ändå äventyren efter hur bra spelarna är.

Så egentligen är det oväsentligt att gräla om med vilket system man har lättare att bli bättre. Istället borde man fundera över vilket system som är mest realistiskt, och vilket det är roligast att spela med.

Dessutom så verkar det ganska logiskt att det finns flera invändningar mot levelsystemet, eftersom det är något nytt, som alla inte har vant sig med ännu... De flesta har ju spelat någon äldre variant av DoD, och har därigenom vant sig med erf-systemet och anser att det är det rätta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: ...är ett hjärnspöke(OT)

"Ooooh, ungefär hur mycket i veckan spelade ni då"

Ca en gång i veckan (lördagar), ca sex timmar per tillfälle, med avbrott för lov, studieuppehåll etc.

"( tog ni er tid till flickvänner, arbete/skola och sådant..)"

Jaförfan! Sånt hann vi med utan problem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
BEP lever!

"BEP står för Belastningspoäng, och kan grovt räknas som 1 BEP = 3 kg [snippeti] BEP infördes som ett värde som inräknade vikt, men även sådant som hur skrymmande prylen var. Dvs hur otymplig den var att bära."

BEP är även orsaken till att vapenvikterna är så knas i DoD. De räknades huvudsakligen om från BEP till kg någongång i samband med DoD'91, vilket ledde till vapenvikter som är totalt knas. Och sen är det ingen som har orkat rätta vapenvikterna officiellt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Inte officiellt...

Det kan vara att vikterna inte har änrats officiellt, men t.ex. på <a href="http://hem.passagen.se/nimin" target="_new">Nimins</a> så finns det en inofficiell version, där vikterna påstås grunda sig på verkligheten.
Vi i vår spelgrupp har infört de vikterna, men det är viktigt att som SL tänka på att om ett bastardsvärd väger 1.8 kg istället för ca 5 kg (minns inte det exakta värdet) enligt reglerna så kan man inte gå och bära på 6 (6*1.8=10.8) svärd istället för 2.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
(Osynlig)

Läser du alla inlägg som görs i alla forumen? Får du betalt för det?

/P - Undrar bara
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Mitt råd: Byt inte ner dej till det världslösa skitsystemet DoD6.

Till D&D finns en uppsjö ascoola världar och reglerna har utvecklats vidare AD&D/DoD6-tjafset.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Skyldig

"men t.ex. på Nimins så finns det en inofficiell version, där vikterna påstås grunda sig på verkligheten."

Jo, jag vet. Det var jag som sammanställde just den listan (ner till men inte inklusive hoopak-staven) någon gång i urminnes tider före 1995 tillsammans med nämnda Björn Hellqvist, och postade på Fidonet. Det är kul att se hur den fortfarande sprids.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Det jag saknar med levels är att det skapar en balans mellan allting. Något jag ibland behöver när jag kör DoD.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rättning i ledet

"Så vapen vikterna i DoD 91 stämmer inte eller???"

Nepp. Och fler än du har torskat på vapenvikter pga den grejen. Inklusive undertecknad, ända tills jag träffade Björn Hellqvist ca 1992.

"Vad är det som skall vara rätt då?"

Följ länken som Legioth postade ovan, och klicka sedan på Vapen&Rustningar och sedan Vapen, så hittar du till en av de ställen där vikterna är korrigerade.

Ett annat ställe att titta på är på Björns svärdssida som tillhör mannen som letade upp vikterna i listan ovan.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
level

Ni verkar sparat lite väl mycket med poängen. De gånger jag spelat AD&D har man gått till level 2 på första speltillfället och sen har det rullat vidare. Kommer inte ihåg så bra men steg kanske typ till level 10 efter ett års spelande. Nu är den karaktären level 16. Ok, då har man ju också rensat undermountain och ett antal demonplan. ehe...

Jag ser det lite så att levelsystem lixom är gjorda för att just stiga i level. Det är det enda sättet du kan påverka karaktären och det är roligt att få xp och se karran bli bättre på allt. Min spelgrupp skulle ha astrist om vi inte såg att vi höjde level lite då och då. Det är därför jag hatar levelsystem, de handlar lixom bara om att höja skiten. XP-jakt och levelsnack är vad det leder till.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ...är ett hjärnspöke(OT)

För närvarande spelar jag varje söndag en Ranger/Cleric i en D&D-kampanj online. Innan vi bytte över till D&D3e hade han kommit upp till level 6/6. När vi konverterade blev han totalt sett en level 8-gubbe, och nu har han hunnit upp i level 5/5.

Offline så har jag sällan varit *spelare* i (A)D&D utan oftare spelledare. Det högsta mina kampanjer kommit upp i "ärligt" (d v s utan att jag startade gubbarna högre eller bestämde 'äh nu går det ett tag och ni får två levels var' för att komma ifatt ett äventyr jag köpt) var i Night Below-kampanjen som kördes tämligen intensivt under en sommar, där vi han komma upp i level 7 till 9 (beroende på klass).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Det går i stort sett inte att få tag på böcker som
är äldre än DoD5 och som de flesta vet så var ju inte DoD5
så jätte bra.
Hur som helst är alla DoD spel värda att spela(förutom DoD5).
/Chrono


"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 
Top