Nekromanti DoD1, DoD2, DoD3, DoD4, D&D5 eller DoD6?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Svårt som DEN

<I>Varför skrev du (avatarex) alla DoD versioner med o utom DoD5 (Chronopia)? Det var väl ändå fel?</I>

Näe - på 5:ans omslag står det "Drakar & Demoner", på de andra "Drakar och Demoner".

--
Åke
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Allt utom Ereb!

Lite bättre ton och diskussion om jag får be. Vad som är bäst (när det gäller rollspel och en hel massa annat) är baserat på individuellt tyckande, det går inte att säga att A är bättre än B och förvänta sig att det skall betraktas som fakta.

Låt oss slippa följande:

A är bäst!

Nä!

Jo!

(och så fortsatte det i all evighet)


/Azagthoth
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Allt utom Ereb!

Som spelvärld har ju Ereb Altor både fördelar och nackdelar. Den främsta nackdelen är ju att det är världens konstigaste plats. Den är helt osammanhängande och de olika platserna kan logiskt sett aldrig samexistera. Det är ju en usel spelvärld.

Fördelen är att länderna i sig är underbara. Den stora variationen gör att alla kan hitta en plats som passar just den bäst. Cereval påminner ju lite om Trudvang t.ex.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Allt utom Ereb!

Ja just ja. Reglerna i DoD5 tyckte jag också verkade bättre först. Men efter en tids spelande märkte jag att spelet nästan helt saknade balans. Det blev konstigt.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag gillar Expert som jag har spelat oerhört mycket. Jag hade inte ens DoD 2.0 utan kopierade de reglerna på ett handskrivet A4. Vi spelade i början helt utan spelvärld - bara ett gäng äventyr efter varandra. Expert tycker jag är bättre än DoD4 främst pga de varierade kostnaderna för färdigheter (+en del andra grejer). Chronopia (jag äger bara grundboken) tycker har en fascinerande värld och klarare regler än tidigare versioner, men jag har inte spelat det så mycket. Jag ska nog inte köpa DoD6 eftersom jag precis börjat kolla på D&D3E vilket verkar kalasroligt.

/The Danno
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Nackdelen...

...med levelbaserade system är att man aldrig(ok, dvs inte under överskådlig tid) får se att rollpersonen blir bättre. Det brukar vara så i varje fall..

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Får nog hålla med...

...med levelbaserade system är att man aldrig(ok, dvs inte under överskådlig tid) får se att rollpersonen blir bättre. Det brukar vara så i varje fall..

Speciellt inte om man kör mer än ett rollspel...


Nightfang, nu även i seperat förpackning...

Insanity is just a state of mind...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
...är ett hjärnspöke

"...med levelbaserade system är att man aldrig(ok, dvs inte under överskådlig tid) får se att rollpersonen blir bättre."

Har jag aldrig märkt. Den stora skillnaden är att man i färdighetsbaserade system blir bättre oftare på smala områden i små steg, medan man i levelbaserade system blir bättre mer sällan på breda områden i stora steg. Den totala förbättringshastigheten har mer med implementationen att göra. Till exempel går det fort att bli bra i Västmark och gamla Star Wars, men tar längre tid i tidiigare DoD och Hârn.

Vilket man föredrar är naturligtvis individuellt, men jag föredrar de färdighetsbaserade systemen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: Färdigheter

Jag ser själv färdigheter som bäst, men gillar ändå att spela med levlar när jag inte kan eller vill bry mig om realism.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
levels

Jag håller med om att levelsystem är bra men när du använder world of darkness som bevis så vill jag bara skriva in en fornot. I world of darkness spelen spelar sällan leveln någon roll förutom i speltermer d.v.s. att man går upp i rank klanen eller stammen eller what ever. Sedan är det erarenhetspoäng man använder för att köpa högra färdigheter grundegenskaper och liknande.

Shadow -2001 (It feels like trading brains with an imbecil)
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
En liten (?) fråga

Jag undrar vad det var som vi spelade någon gång i runt 1995, jag minns att vi spelade med två olika system. Det ena kallade vi "nya" och det var DoD 4.

Men vi spelade också något som vi kallade "gamla" och nu undrar jag vad vilken nummer det var.
Jag minns inte så mycket från den tiden, men dessa detaljer minns jag
<ul>
[*]Färdigheterna grundade sig på procent (0-100)
[*]Alla hade samma färdeigheter, men beroande på yrke fick bara höja vissa från början.
[*]Jag tror det var tre färdigheter som man fick bli "jättebra" på från början (+50?) Det var också, kanske 5 st som man fick bli ganska bra på (+25?)
[*]Ett ord: BEP
[/LIST]
Kan någon berätta vilket system detta är???
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Fel av dig, jag är elit. [nt]

.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: ...är ett hjärnspöke(OT)

Allvarligt talat, jag avgudar dig om du kan påstå att du någonsin har nått, säg, level 4 i något levelbaserat rollspel. I de flesta sådana rollspel jag känner skulle det krävas en seriös mängd med kampanjer för att nå den nivån.
Så nog är det svårare att bli bra på levelbaserade rollspel alltid...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: En liten (?) fråga

Hmm, det låter som du spelade DoD 1-3, med bara svarta grundboxen (inte expert). Primitivt men kul!



Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: ...är ett hjärnspöke(OT)

"Allvarligt talat, jag avgudar dig om du kan påstå att du någonsin har nått, säg, level 4 i något levelbaserat rollspel."

Ett års AD&D-spelande (1991-1992) ledde till att min rollperson nådde level 5. De första tre levlarna gick rätt fort (fyra månader, ungefär). Sen tog kampanjen slut. Jag kom in rätt sent också - de flesta andra rollpersoner låg ca två till tre levels högre.

I Sagan om Ringen Rollspelet toppade jag gruppen med rang 10 (man fick inte ha mer). Det tog lite drygt ett år.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: ...är ett hjärnspöke(OT)

Ooooh, ungefär hur mycket i veckan spelade ni då ( tog ni er tid till flickvänner, arbete/skola och sådant..)
Där blev jag paff! Du är den förste som jag har hört talas om som har varit någorsålunda högt i level i något rollspel...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Dags att börja avguda

O Krille du allsmäktiga gud som har nått level 5. Vi hyllar dig o odödliga gud! Skänk oss din vishet så vi också kan uppnå frälsning genom att nå lv. 4. Vi dyrkar dig o mäktiga lv.5 Krille!

/images/icons/laugh.gif, jag vara bara tvungen!


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Ett ord jag inte kan...

Jag känner oxå igen det men jag tror inte jag har spelat de... tvivlar väldigt starkt på det men ändå

Ett ord: BEP
Argh!!! Jag känner igen det men kan inte plasera de... Jag blir galen argh!! Vad är det de betyder???


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
DoD 1-3

Du skriver DoD 1-3

Men det är väl tre olika system, eller???

Jag kunde nog själv räkna ut att det rörde sig om 1-3, eftersom det var äldre än 4. Och expert vet jag också att det inte var.

Så,kan du precisera ditt svar, eller måste jag precisera min beskrivning???
 
Top