Nekromanti DoD1, DoD2, DoD3, DoD4, D&D5 eller DoD6?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Förtydligande

<I>Men den skala som gäller i DoD6 är en skala som inte alls är representativ för levelsystem.</I>

Mig påminner den om de där kategorierna man hittar för standard-SLP i vilket spel som helst (nybörjarbov, typisk bov, erfaren bov...) mer än nåt som liknar egentliga levels.

Angående det första inlägget så har MERP/Rolemaster ju en högre levelskala än D&D, så att t.ex vara på level 8 i Shadow World är inte lika maffigt som att vara level 8 i Forgotten Realms.

--
Åke
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Varför är D&D5 så dåligt?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Är DoD 91 detsamma som DoD4 eller?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Vad är egentligen DoD expert? Är det ett eget rollspel, eller bara ett komplement, och isåfall till vilken upplaga?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
På vilket sätt suger DoD6 egentligen? Har aldrig spelat det själv.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Levelsystem suger get

Ta en titt på EON så der du hur bra det är att inte ha levelsytem. Levelsystem är så bundet till att alla level 1 är så och så bra osv.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: (Osynlig)

Läser du alla inlägg som görs i alla forumen?

Förr gjorde jag det, nu har jag en bunt medhjälpare som gör att jag kan hålla mig till de forum jag själv är en smula intresserad av.

Får du betalt för det?

Fick inte betalt, får inte betalt, vill inte ha betalt. Alla som på något vis arbetar med www.rollspel.nu gör detta på ideell basis.

/Azagthoth
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Drakar och Demoner Expert[nt]

Ey keffo! Ingen text här ju!

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Levelsystem suger get

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Levelsystem är så bundet till att alla level 1 är så och så bra osv.<p><hr></blockquote><p>
Det kan vara en fördel. Det blir rätt mycket lättare att fixa "balanserade" äventyr om man kan räkna med att ett level 4-party klarar av så och så mycket - framför allt ur en kommersiell synvinkel. Om jag köper Sunless Citadel till D&D så vet jag att det är för gubbar på level 1 eller 2, kanske funkar upp till level 3, men folk på högre nivåer skulle lätt dansa genom den som den är. Köper jag i stället (t ex) Dödens Väg till Drakar och Demoner är det avsevärt mer komplicerat att se till att den passar till just min grupp.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Expert är en utbyggnad av reglerna i "vanliga" DoD (1,2 o 3). Tillför lite mer avancerade regler, men i senare versioner är dessa till stor del införda i grundrollspelet.

/The Danno
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ok, jag kanske generaliserade..

... det håller jag med om. Men å andra sidan får man tänka på att D&D har ett rätt så gediget system, som har ganska många års långsam utveckling på nacken, vilket troligtvis har gjort att spelet är mer välbalanserat. Blir dock fortfarnde impad av krille som nått rang 10 i SRR, det är ett rollspel som jag hade fått för mig att det var ganska jobbigt att komma upp i level i. Level 26 för en cleric är ganska maxat det med..det visar väl bara att om man spelar rätt regelbundet och ofta så blir det fart på karaktären..vilket är bra.

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Jämnför D&D 3:e med tidigare så ser man en tydlig tendens till en vilja att gå ifrån levelsystemet. Men helt klart är att det är ett levelbaserat system ja!
Visst de största spelen i världen är levelbaserade MEN för den skulle vill jag inte ha ett level baserat DoD, som jag nu har *snyft*.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Levelsystem suger get

Av egen erfarenhet har jag inte på många år haft problem att anpassa ett äventyr för en spelgrupp. Hur det har gått till?
Tja man behöver inte ens KP på fienderna utan man vet att "där är en lätt strid", "där är en svår" så man tillfogar spelarna lagom med skada så att det skall kännas efter den nivån. Samma sak med SLP:s som RP:na har haft som fiender ett längre tag, dessa har helt anpassats efter RP:nas utveckling, med färdigheter och förmågor. Det enda som man behöver skriva upp är personligheten, vad som gör SLP:n till den denne är och dess mål.
Har dock inte provat att spela Nidlänska reningen eftersom storyn där gör det svårt att anpassa äventyret till icke-super-maxade-monsterdräpare karaktärer, vilket är synd för det verkar bra när man läser äventyret men tenderar att bli super-maxat-jättehäftigt-Allan ballan.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ok, jag kanske generaliserade..

Notera att i gamla D&D (Basic/Expert/Companion/Master/Immortal alt. Rules Cyclopedia) så gick människoklasserna ända upp till level 36, så en level 26-cleric är förvisso hårdare än lego på golvet i natten, men det är inte *så* horribelt som det låter.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fel av mig!

<I>man brukar ju ändå skriva DoD till "Drakar och Demoner" och D&D till "Dungeons & Dragons".</I>

Noterar fö att i nya Codex lyckas de skriva <I>både</I> "DoD" och "Drakar & Demoner" i samma artikel. (-:

--
Åke
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Re: BEP lever!

DoD6 har jag ingen uppfattning om. Jag delar <B>Lobo</B>s synpunkter om DoD6 som han skrivit i en egen tråd.

DoD5 är för min del lite för absurbt för att kallas DoD. Själva världen går fö ut på att vara så ball och orginell som möjligt. Det finns cybernetik, luftskepp, luftödlor, svart gas, oövervinnliga stadsvakter, action och våld så det står det härliga till, specialimporterade nya raser, banbrytande rasidéer som onda alver, strutsridande alver, grisridande dvärgar. Ja, listan kan göras lång. Jag säger inte att spelet är dåligt men den har inte den fantasyliknande värld som DoD ska företräda.

DoD4 har alla sina handböcker, ett bra system och speciella förmågor MEN handböckerna har eg. inget syfte. Man kan lätt klara sig utan dem. Det enda man behöver är lite varelser från monsterboxen. Handböckerna gjorde dessutom att man blev för bra. Demonerna blev oslagbara, drakarna odödliga, alverna optimerade och hjältarna gränslöst bra. "Svartfolk" och "Kopparhavets kapare" var köpvärda.
Speciella förmågorna är så slumpvisa och varierande. Man har ingen koll på hur gubbe blir.
Det har man däremot på grundegenskaperna som man kan köpa. Detta kan resultera i att man köper samma ung. likadant tiden och att man optar. Det som var bra var indelningen i primära-, sekundära och yrkesfärdigheter.

EDD. Den gamle rackaren. Den har allt. Stämningsfyllda bilder. Helt klart genomarbetat matrial som kan passa till vilken värld som helst. Man behövde inte varelserböcker för viss info. bakades in i regelböckerna.
Tilläggsböckerna hade man verkligen nytta av.
<EM>Gigant</EM> hade nya hjälteförmågor, regler om fältslag och hur man bygger borgar bl.a.
<EM>Ereb Altorboxen</EM> kan man läsa om och om igen. Visserligen är själva Ereb som ett lapptäcke men själva länderna och geografin är genomarbetad.
<EM>Monsterböckerna</EM> hade alla (och några till) de mytologiska varelserna man behövde.
<EM>Magiboxen</EM>. Ojojoj! Drygt 1000(?) besvärjelser och runt dussinet magiskolor gjorde magikern till ett nöje att vara. Synd bara att det är så dyrt (m. EP) att vara det, fast det var så i alla vers.
<EM>Äventyrsböckerna</EM> som Stadsintermezzo och Marsklandet. En bra källa att hämta äventyr ifrån.
<EM>Äventyren</EM>. Fick mig som spelare att verkligen känna mig som en hjälte **SPOILER** när jag slog krossade mörkrets hjärta, bestred vampyrerna i Torshem, smög runt i shaguliternas järntorn m.m.
<EM>Kandra</EM>. En hel stad som man kan ha som mall för andra städer. Milrik av Remos *tittar på forumsanvändaren m. samma namn* finns bl.a. där. Äventyren i slutet av boken är det enda som man inte är nöjd över.

DoD2. Känns lite primitivt om man jmf m. DoD3 (EDD). Kommer ihåg när jag var yngre (7-8 år) och höll på m. 2:an. När EDD kom gick jag över till den direkt. Tyckte det kändes jobbigt att slå <B>2</B>T10 istället för 1T20. Dessutom var det enklare att räkna. Expert hade dessutom ballare magisystem, hjälteförmågor, örter/droger, stridkonst etc

<EM>Lite bättre ton och diskussion om jag får be. Vad som är bäst /---/ är baserat på individuellt tyckande, det går inte att säga att A är bättre än B och förvänta sig att det skall betraktas som fakta.</EM>"
Helt rätt. <B>Avatarex</B> bad ju bara om våra åsikter och inte om en "Det-är-bätte,-näe-det-är-bättre-diskussion".

"<EM>BEP är även orsaken till att vapenvikterna är så knas i DoD. De räknades huvudsakligen om från BEP till kg någongång i samband med DoD'91, vilket ledde till vapenvikter som är totalt knas. Och sen är det ingen som har orkat rätta vapenvikterna officiellt.</EM>"
Tack för den förklaringen. Alltid undrat varför vikterna är konstiga. Fast jag har bara höjt att man kan bära dubbla sin styrka i kg.

/[color:green]Han</font color=green> som försökte skriva kort och därmed uteslöt/missade en del.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: (Osynlig)

Jag vill gärna ha en medhjälpare som läser allt jag är intresserad av på internet och rapporterar det. Hur får man en sån?
 
Top