Re: BEP lever!
DoD6 har jag ingen uppfattning om. Jag delar <B>Lobo</B>s synpunkter om DoD6 som han skrivit i en egen tråd.
DoD5 är för min del lite för absurbt för att kallas DoD. Själva världen går fö ut på att vara så ball och orginell som möjligt. Det finns cybernetik, luftskepp, luftödlor, svart gas, oövervinnliga stadsvakter, action och våld så det står det härliga till, specialimporterade nya raser, banbrytande rasidéer som onda alver, strutsridande alver, grisridande dvärgar. Ja, listan kan göras lång. Jag säger inte att spelet är dåligt men den har inte den fantasyliknande värld som DoD ska företräda.
DoD4 har alla sina handböcker, ett bra system och speciella förmågor MEN handböckerna har eg. inget syfte. Man kan lätt klara sig utan dem. Det enda man behöver är lite varelser från monsterboxen. Handböckerna gjorde dessutom att man blev för bra. Demonerna blev oslagbara, drakarna odödliga, alverna optimerade och hjältarna gränslöst bra. "Svartfolk" och "Kopparhavets kapare" var köpvärda.
Speciella förmågorna är så slumpvisa och varierande. Man har ingen koll på hur gubbe blir.
Det har man däremot på grundegenskaperna som man kan köpa. Detta kan resultera i att man köper samma ung. likadant tiden och att man optar. Det som var bra var indelningen i primära-, sekundära och yrkesfärdigheter.
EDD. Den gamle rackaren. Den har allt. Stämningsfyllda bilder. Helt klart genomarbetat matrial som kan passa till vilken värld som helst. Man behövde inte varelserböcker för viss info. bakades in i regelböckerna.
Tilläggsböckerna hade man verkligen nytta av.
<EM>Gigant</EM> hade nya hjälteförmågor, regler om fältslag och hur man bygger borgar bl.a.
<EM>Ereb Altorboxen</EM> kan man läsa om och om igen. Visserligen är själva Ereb som ett lapptäcke men själva länderna och geografin är genomarbetad.
<EM>Monsterböckerna</EM> hade alla (och några till) de mytologiska varelserna man behövde.
<EM>Magiboxen</EM>. Ojojoj! Drygt 1000(?) besvärjelser och runt dussinet magiskolor gjorde magikern till ett nöje att vara. Synd bara att det är så dyrt (m. EP) att vara det, fast det var så i alla vers.
<EM>Äventyrsböckerna</EM> som Stadsintermezzo och Marsklandet. En bra källa att hämta äventyr ifrån.
<EM>Äventyren</EM>. Fick mig som spelare att verkligen känna mig som en hjälte **SPOILER** när jag slog krossade mörkrets hjärta, bestred vampyrerna i Torshem, smög runt i shaguliternas järntorn m.m.
<EM>Kandra</EM>. En hel stad som man kan ha som mall för andra städer. Milrik av Remos *tittar på forumsanvändaren m. samma namn* finns bl.a. där. Äventyren i slutet av boken är det enda som man inte är nöjd över.
DoD2. Känns lite primitivt om man jmf m. DoD3 (EDD). Kommer ihåg när jag var yngre (7-8 år) och höll på m. 2:an. När EDD kom gick jag över till den direkt. Tyckte det kändes jobbigt att slå <B>2</B>T10 istället för 1T20. Dessutom var det enklare att räkna. Expert hade dessutom ballare magisystem, hjälteförmågor, örter/droger, stridkonst etc
<EM>Lite bättre ton och diskussion om jag får be. Vad som är bäst /---/ är baserat på individuellt tyckande, det går inte att säga att A är bättre än B och förvänta sig att det skall betraktas som fakta.</EM>"
Helt rätt. <B>Avatarex</B> bad ju bara om våra åsikter och inte om en "Det-är-bätte,-näe-det-är-bättre-diskussion".
"<EM>BEP är även orsaken till att vapenvikterna är så knas i DoD. De räknades huvudsakligen om från BEP till kg någongång i samband med DoD'91, vilket ledde till vapenvikter som är totalt knas. Och sen är det ingen som har orkat rätta vapenvikterna officiellt.</EM>"
Tack för den förklaringen. Alltid undrat varför vikterna är konstiga. Fast jag har bara höjt att man kan bära dubbla sin styrka i kg.
/[color:green]Han</font color=green> som försökte skriva kort och därmed uteslöt/missade en del.