Nekromanti DoD1, DoD2, DoD3, DoD4, D&D5 eller DoD6?

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Hatet till Chronopia(Blev längre än väntat)

DoD5 eller DoD: Chronopia är ett rollspel som tills modulen Altors Baksida kom ut inte hade särskilt mycket med de tidigare verisionerna att göra. Dessa hade nämligen alla "utspelats" i samma värld, Altor, medans DoD5 benbart utspelas i en gigantisk stad vid namn.... gissa... Chronopia!
Problemet som många såg i denna tillsynes helt nya värld var att de klassiska fantasy begreppen var helt förvridna. Alver var dekadenta snobbiga perversa typer, dvärgar flög runt i gigantiska luftskepp drivna av gas och trollen, nu kommer chocken, var snälla! Du förstår säkert att det här för många blev en hädelse nåt i stil med att hela arabvärlden skulle börja käka gris(Menar inget illa vill bara göra en liknelse).

Som du förstår så vägrade alltså många att röra vid spelet och ifall de gjorde det så var det för att mata grisarna med det. Det var en dödsynd att kalla detta Drakar och Demoner och det var inte många av de äldre "veteranerna" som spelade spelet en längre tid. De som köpte spelet var däremot många nya rollspelare som drogs till de häftiga omslagen, de ännu häftigare svärden och de gigantiska axelskydden/images/icons/wink.gif. Detta var kanske lite synd eftersom det inte är många, vad jag vet, rollspel som är lika DoD: Chronopia och därför var det svårt för de som enbart spelat Chronopia att ta till sig mer traditionella rollspel och fantasyvärldar eftersom det där varken fans eldkastare eller luftskepp.
Nu överdriver jag säkert, det finns ingen gigantisk klyfta i rollspels världen pga Chronopia men det finns säkert forumister(?) där ute som inte vågar erkänna att de för länge länge sen faktiskt hade kul när de spelade detta förvridna och galna spel.

Nu är själva världen inte allt. På något sätt lyckades de nämligen pumpa ut tusentals av moduler vilket i sig är bra men här gjordes några fatala misstag. De som gjorde spelet(Target Games) kände tydligen press på sig att göra varje modul ett snäpp tuffare än de tidigare. Fans det ett 2 meters svärd i en modul så kunde man vara säker på att det i nästa kom ett på 2,5 meter som dessutom var magiskt!
Vet du vad kobold är? Enkelt sagt så är kobold ett rollspels uttryck för en spelare som utnyttjar reglerna för att göra sin RP så bra som möjligt. Detta har förekommit i alla rollspel eftersom det inte går att förhindra, antingen utnyttjar du reglerna eller så sattsar du på att din gubbe blir "skön", kul att spela heldre än bäst på allt. Nå detta behövdes alltså inte tack vare vissa av Chronopias senare moduler eftersom det ända som fanns var drak och demon dödar vapen. Ser du problemet? Hur kul blir det i längden att spela när man kan ta över hela världen? Inte särskilt kul i längden tro mig.

Trots alla nackdelar hade jag iallafall hejdlöst kul med Chronopia och skulle säkert ha det nu med. Fick jag bara tummen ur r***n så skulle jag ta och köpa Vapen & Rustningar av Johan K som jag har sagt så länge.

Jag ska varken råda eller avråda dig från att köpa Chronopia eftersom jag inte vet vad du skulle tycka om det men jag kan säga dig att jag hade kul och det är ju det viktigaste.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Hmmmm...

... Drakar och Demoner har INTE alltid utspelat sig i Ereb Altor. De första reglerna (DoD1 och DoD2, kanske även DoD3 och Expert, men där är jag osäker) var världslösa.

Det var förresten inte så många av de äldre veternanerna som spelade Ereb Altor heller... vikande/usel försäljning av de modulerna banade väg för världen Chronopia.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
DoD 6 för jag har inte spelat annat.

SoC kommer



If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Hatet till Chronopia(Blev längre än väntat)

"Nu överdriver jag säkert, det finns ingen gigantisk klyfta i rollspels världen pga Chronopia men det finns säkert forumister(?) där ute som inte vågar erkänna att de för länge länge sen faktiskt hade kul när de spelade detta förvridna och galna spel."

Jag hade kul med Chronopia och jag vågar erkänna det!

Bela
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hmmmm...

Det var förresten inte så många av de äldre veternanerna som spelade Ereb Altor heller... vikande/usel försäljning av de modulerna banade väg för världen Chronopia.

Jag undrar dock om det verkligen hade något med Ereb att göra... Sålde Chronopia mycket bättre? Med tanke på hur det gick för Target kan det ju inte riktigt varit den succé de hoppats på...

(För övrigt anser jag att DoD5s ev brister bleknar i det onda skenet av (nya) Mutant. :)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: (Osynlig)

Jag vill gärna ha en medhjälpare som läser allt jag är intresserad av på internet och rapporterar det. Hur får man en sån?

Du frågar jättesnällt. Eller pröjsar massor.

/Azagthoth
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hmmmm...

Jag har för mig att Altor nämndes lite sådär i förbifarten i Expert (något i stil med "Det är bra att ha en värld till sina kampanjer. Den vi har här heter 'Altor'." och sedan inte mycket mer.), men större delen av Ereb Altor-modulerna är skrivna till Expert - jag tror Krilloan var den första som skrevs till DoD4.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Targets äventyr

Jag skulle själv inte basera några slutsatser om eventuella försäljningssiffror på de reaktioner från en handfull rollspelare som ventileras på Internet.

Det råder vissa delade meningar om vad som fick Target att gå dåligt.

Dels var det vikande försäljning av rollspel, alltså den generella vikande försäljningen. Som man kan se om man tittar på andra stora rollspelsföretag så var det inte lätt att hålla ställningarna då.

Men, Chronopia sålde i alla fall bättre än Ereb-grejorna. Och Mutant Chronicles är ett av de mest säljande svenska spelen totalt (om man tittar på översättningar och räknar in dem). Det sålde okej i Sverige också (Mutant har aldrig nått upp till Drakar och Demoner-siffrorna, nånsin). Och båda spelen banade väg för prisbelönta och kritikerrosade figurspel och en satsning på en internationell marknad.

Så min tolkning är att Targets nya giv med Chronopia och Chronicles fungerade som det skulle.

Vad som troligen till slut knäckte Target var just det att de gjorde en sastning på USA som gick helt snett, och att de helt enkelt inte riktigt hade koll på alla kostnader i koncernen.

Man måste komma ihåg att Target sköttes (och var tvunget att skötas) på ett helt annat sätt än till exempel Rävspel eller NeoGames, pga företagets storlek. Detta innebar att de var tvungna att dra in ganska mycket pengar för att betala folks läner och utveckling och lokaler och annat... och det innebar också att det var ganska krånlgit och mycket administration som krävdes för att dra runt allting.

På slutet var rollspelsinkomsterna en liten del av den totala kakan, och en så stor del av kakan som den rimligtvis kunde vara. Kom ihåg att TSR gick i putten ungefär samtidigt, och de hade ändå världens mest populära rollspel i sitt stall.

Jaja, det mesta är bara spekulation från min sida (förutom det som är förstahandsuppgifter från Targets anställda)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Targets äventyr

"Och båda spelen banade väg för prisbelönta och kritikerrosade figurspel och en satsning på en internationell marknad."
...
"Vad som troligen till slut knäckte Target var just det att de gjorde en sastning på USA som gick helt snett,"

m.a.o: det var fortfarande DoD5s och MCs fel... /images/icons/wink.gif

Kom ihåg att TSR gick i putten ungefär samtidigt, och de hade ändå världens mest populära rollspel i sitt stall.

...men Chaosium, FASA, SJ Games m.fl. överlevde... kanske för att det gjorde en annan typ av spel, som inte siktade på den minsta gemensamma nämnaren? Nåja, den tolkningen är tvistad av mina personliga åsikter om spelen ifråga :)
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Gandalf med tuppkam?

>Du förstår säkert att det här för många blev en hädelse nåt i stil med att hela arabvärlden skulle börja käka
>gris(Menar inget illa vill bara göra en liknelse).

Vill bara göra en bättre och mer förklarande liknelse än din. =) För mig är det helt rätt att förakta Chronopia men
samtidigt helt rätt att spela det också om man nu tycker det är roligt. Varför? Jo...
Svulstig Liknelse: Om JRR Tolkiens son Christopher skulle få för sig att föra sin fars legendariska arv vidare
genom att skriva en 4:e bok i Sagan om ringen trilogin(?) så skulle han inte bli alltför väl mottagen om han
"steampunkade/cyberpunkade" till världen nåra snäpp. Han skulle bli lynchad, hängd upp att ruttna till korparnas
förmån. MEN sådana som skiter i arvet (även fast det läst de 3 första böckerna) skulle kanske läsa hans bok
och tom gilla den, och endel av dem som inte vet vad Sagan om ringen är skulle förbehållslöst gilla den.
Jag tillhör lynchmobben, och tycker det är rätt att göra det. Om Christopher skulle ha gjort en helt egen värld
utan att sno från farsans och sen kalla boken vid ett helt nytt namn ist för "4:e boken i Sagan om ringen" skulle de
gamla rävarna sett det som den nya bok den är och inte en fördärvande uppföljare. Chronopia är och förblir en
fördärvande/förstörande/hånande/you-name-it uppföljare, oavsett om folk tycker den är kul att spela eller ej.
Om nötterna som gav ut den hade haft förstånd att kapa banden helt ill gamla DoD och gjort ett HELT nytt spel,
vilket det egentligen är, så hade allt varit frid och fröjd. Men nu så kommer Chronopia(Christophers bok) bland
många att bli ihågkommen som "hädelsen till skitspel som hånade allt det DoD (JRR) byggt upp under 10 år".
Så är det och så förblir det, men fortsätt ha kul med boken jag hatar ni som tycker om den. Det är också en
lika given rättighet som min förgrymmelse över den löjligt klumpiga hanteringen av DoD-licensen.. =)

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Re: DoD 1-3

Nja, snarare samma system utvecklat i 2 snäpp.
Först iomed expert, gigant och sedan DoD4 kan man säga att det rör sig om ett nytt system.

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Gandalf med tuppkam?

Jag kan inte hålla med om att Chronopia är ett helt nytt spel. Det är en ny värld, men DoD har å andra sidan aldrig tidigare varit bunden till en speciell värld (vissa supplement har varit det, såsom Samuraj och Ivanhoe, men inte spelet som sådant). De enda regeln som ändrats som används under spelets gång var rörande perfekt/fummel (de tog bort "bekräftningsslaget" från tidigare utgåvor), om jag minns rätt. En hel del regler angående gubbgenerering ändrades, men de var inte i närheten av att ändras lika mycket som de ändrades från Expert till DoD4.

Skillnaden mellan Dod4 och DoD5 är i mina ögon mindre än skillnaden mellan DoD2/3 och DoD4, och till och med mindre än skillnaden mellan Expert ofh Dod4.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Targets äventyr

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kom ihåg att TSR gick i putten ungefär samtidigt, och de hade ändå världens mest populära rollspel i sitt stall.<p><hr></blockquote><p>Enligt diverse WOTC-folk så var den primära orsaken till att TSR gick omkull att de hade spridit sig för tunt. 1996 publicerade TSR generella produkter, Forgotten Realms, Dark Sun, Ravenloft, Planescape och Birthright, plus Dragonlance 5th age som ett separat system. Enligt någon marknadsundersökning som WOTC gjorde när de tog över TSR så utspelar sig ungefär 70% av alla AD&D-kampanjer i hemmabyggda världar, och mer än hälften av de kvarvarande i Forgotten Realms. Detta ger att Dark Sun, Ravenloft, Planescape och Birthright, plus äldre AD&D-världar som Mystara, Greyhawk, Al-Qadim och Kara-Tur, skulle dela på ungefär 15% av kundkretsen. Det medförde att dessa världar inte direkt gav så mycket pengar i kassakistan, utan snarare förlorade pengar.

Sedan hjälpte det nog inte heller att TSR gav ut en massa skräpromaner som inte sålde så bra - enligt uppgift var det tillbakaskickade romaner som var ansvariga för själva sänkandet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Poetiskt !

Det där avr nästan poetiskt skrivet, om jag får säga det själv... Kunde iaf inte sagt det bättre själv faktsikt.

Ps. Erbjudendet om bapen & rustningar står kvar.../images/icons/wink.gif Ds.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Re: Gandalf med tuppkam?

Min annorlunda uppfattning, jmfrt med din, om hela utvecklingen (spelat sen DoD 1 och Dimöns hemlighet)
baserar sig kanske på lite andra grunder. Nämligen modulutbudet och framförallt känslan/atmosfären som de
olika varianterna (1-6) gett ifrån sig.
Iomed Chronopia förändrades för mig DoD's anda mer än det gjort under hela DoD 1-4. När du säger att systemet
i princip är detsamma och därmed samma spel så säger jag att det handlar om de tagit en NY spelide som egentligen borde genererat ett helt nytt spel, men valt att använda det spelsystem som tidigare DoD använt sig av.
Sedan detta med moduler. Iomed att DoD är det spel som gett ut mest moduler så är det väl rätt självklart att
modulernas inriktning även styr upp grundspelets inriktning? DoD4 utvecklades med Ereb Altor itankarna och
modulerna som gavs ut (så även till expert) hörde till Ereb. Ereb Altor är den värld som man utvecklade
modulerna kring, och kring det kretsade allting i många år. Innan Ereb Altor fanns det "ingen" värld, men det
berodde ju bara på att man inte kommit så långt i spelutvecklingen ännu. Såsom grundböckerna med sin stil på allt
från klasser till annat var skrivits så ser man ju att Ereb som handen i handsken passar in på dem. Att säga att
DoD är utvecklat utan en speciell typ av värld i åtanke (åtminståna vad gäller senare utgåvor innan DoD5) är nog att
ta sig vatten över huvudet. DoD5 var det första DoD spelet som utvecklats med en helt annan typ av värld i åtanke,
därflr ett annat spel för mig. Men inte nödvändigtvis för dig. =)

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Spel & spelsystem är ju 2 skilda begrepp =) [NT]

-

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
387
Location
Oslo
Re: Gandalf med tuppkam?

Jag håller i stort sett med LOBO. I alla DoD-versioner innan Chronopia hade man angett en stämning, ton, teknologisk nivå mm som i stort var intakt ända fram till den femte upplagan.
Äventyr som Svart duell, Skönheten & odjuren, Novastenen, Jeraz, Ärans väg och moduler som Monsterböckerna skulle gå alldeles utmärkt att använda till Ereb, men knappast Chronopia. Chronopia bröt stämningsmässigt helt med de äldre versionerna av DoD på samma sätt som om de hade döpt det till DoD Mutant och införlivat laservapen och robotar i spelvärlden.

Jag tycker att ett rollspel i första hand står för en stämning och i andra hand för ett regelsystem, därför tycker jag att DoD6 är lättare att ta som ett "riktigt" DoD än DoD5 var. Köper jag en ny upplaga av ett spel, vill jag kunna känna igen mig, köper jag en ny version av t ex CoC vill jag inte plötsligt upptäcka att Cthulhu blivit vaktmästare på ett åldershem och att alla RPs måste vara små, talande kaniner.

Nä, Chronopia skulle ha gjort sig bäst som ett helt nytt spel.

Don Kennetho
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Det är väl ganska...

...tydligt att du gärna vill att Chronopia och Chronicles orsakade den stora smällen för Target. ;-)

Det är nog lika uppenbart att jag inte tror det.

Visst, FASA, Chaosium, SJG och andra överlevde (fast FASA blev uppköpt så småningom) eftersom deas personalstyrka låg på runt tre - fem personer, max. Target hade såvitt jag vet kanske minst ett tjugotal, kanske fler (dataspelsnissarna har jag ingen aning om hur många de var, och inte heller hur många som satt i Edinborough). Kontor i tre länder (Sverige, USA och England) hjälpte inte heller till så mycket när det började blåsa snålt.

Då överlevde de små, som inte hade lika mycket fasta kostnader. Eller de stora som vart uppköpta av nån fet jätte (TSR som blev uppköpta av WotC).

MVH

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Så, eftersom Ereb sålde så dåligt...

...hade du hellre sett att Drakar och Demoner las ner helt och hållet?

Det alternativet som fanns för att rädda spelet var att förnya det.

Det andra alternativet var att lägga ner det.

Du kanske föredrar att Target skulle ha lagt ner det, hellre än att förnya det och därmed säkerställa att det överlevde, men jag föredrar att Drakar och Demoner finns kvar. Hur än världen ser ut.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top