Hatet till Chronopia(Blev längre än väntat)
DoD5 eller DoD: Chronopia är ett rollspel som tills modulen Altors Baksida kom ut inte hade särskilt mycket med de tidigare verisionerna att göra. Dessa hade nämligen alla "utspelats" i samma värld, Altor, medans DoD5 benbart utspelas i en gigantisk stad vid namn.... gissa... Chronopia!
Problemet som många såg i denna tillsynes helt nya värld var att de klassiska fantasy begreppen var helt förvridna. Alver var dekadenta snobbiga perversa typer, dvärgar flög runt i gigantiska luftskepp drivna av gas och trollen, nu kommer chocken, var snälla! Du förstår säkert att det här för många blev en hädelse nåt i stil med att hela arabvärlden skulle börja käka gris(Menar inget illa vill bara göra en liknelse).
Som du förstår så vägrade alltså många att röra vid spelet och ifall de gjorde det så var det för att mata grisarna med det. Det var en dödsynd att kalla detta Drakar och Demoner och det var inte många av de äldre "veteranerna" som spelade spelet en längre tid. De som köpte spelet var däremot många nya rollspelare som drogs till de häftiga omslagen, de ännu häftigare svärden och de gigantiska axelskydden/images/icons/wink.gif. Detta var kanske lite synd eftersom det inte är många, vad jag vet, rollspel som är lika DoD: Chronopia och därför var det svårt för de som enbart spelat Chronopia att ta till sig mer traditionella rollspel och fantasyvärldar eftersom det där varken fans eldkastare eller luftskepp.
Nu överdriver jag säkert, det finns ingen gigantisk klyfta i rollspels världen pga Chronopia men det finns säkert forumister(?) där ute som inte vågar erkänna att de för länge länge sen faktiskt hade kul när de spelade detta förvridna och galna spel.
Nu är själva världen inte allt. På något sätt lyckades de nämligen pumpa ut tusentals av moduler vilket i sig är bra men här gjordes några fatala misstag. De som gjorde spelet(Target Games) kände tydligen press på sig att göra varje modul ett snäpp tuffare än de tidigare. Fans det ett 2 meters svärd i en modul så kunde man vara säker på att det i nästa kom ett på 2,5 meter som dessutom var magiskt!
Vet du vad kobold är? Enkelt sagt så är kobold ett rollspels uttryck för en spelare som utnyttjar reglerna för att göra sin RP så bra som möjligt. Detta har förekommit i alla rollspel eftersom det inte går att förhindra, antingen utnyttjar du reglerna eller så sattsar du på att din gubbe blir "skön", kul att spela heldre än bäst på allt. Nå detta behövdes alltså
inte tack vare vissa av Chronopias senare moduler eftersom det ända som fanns var drak och demon dödar vapen. Ser du problemet? Hur kul blir det i längden att spela när man kan ta över hela världen? Inte särskilt kul i längden tro mig.
Trots alla nackdelar hade jag iallafall hejdlöst kul med Chronopia och skulle säkert ha det nu med. Fick jag bara tummen ur r***n så skulle jag ta och köpa Vapen & Rustningar av
Johan K som jag har sagt så länge.
Jag ska varken råda eller avråda dig från att köpa Chronopia eftersom jag inte vet vad du skulle tycka om det men jag kan säga dig att jag hade kul och det är ju det viktigaste.
<A HREF="
http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">
http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A>
runderolf@hotmail.com