Gillar hur du tänker här!förslagsvis RP-1 i hur mycket det räcker till
Gillar hur du tänker här!förslagsvis RP-1 i hur mycket det räcker till
Den klassiska "hur balanserar vi något men gör det fortfarande till ett hot?Gillar hur du tänker här!
Jag översatte ju teurgister från Magic World till den gamla blå lådans regler, så helt har de inte frånvarat. Men du kanske tänker mer på en icke-magisk pastor?Yrket Präst har väl lyst med sin frånvaro historiskt i DoD har jag för mig.
Meditation från DoD5 kanske, men den är också för ˋmunkigˋ; en munk kan spendera en SR på att meditera. Detta höjer en valfri färdighets FV med en poäng. Munken kan fortsätta meditera i princip hur många SR som helst för att höja ett FV till hur högt som helst. Dock kan ett FV bara höjas till det dubbla normala värdet genom Meditation. När munken slutar meditera kommer det förstärkta FV:et att sänkas till originalvärdet efter en minut, eller efter första försöket att använda färdigheten i fråga.Yrket Präst har väl lyst med sin frånvaro historiskt i DoD har jag för mig. Såg att den fanns en Munk i Karkion, men den var mer en krigarmunk.
Vad skulle ni hitta på för lämplig yrkesförmåga/-or till nya DoD för en präst, om man håller magin borta från yrket?
Kanske göra en Hjälteförmåga av den?För den som vill ha en liten krockkudde när det gäller dödligheten (som i sociala media jag läser upplevs som hög). Inspirerat av WFRP.
Ödespoäng
Alla rollpersoner har T3 ödespoäng när spelet börjar. Dessa kan användas för att undvika en säker död. Välj en av följande:
1. Undvik all skada från en attack.
2. Om rollpersonen misslyckats med tre dödsslag kan spelaren genast använda ett ödespoäng för att KÄMPA PÅ.
3. Automatiskt lyckas med ett färdighets- eller attackslag, eller ett slag för DUCKA eller PARERA.
Ska fundera på om/hur det kan göras!Kanske göra en Hjälteförmåga av den?
ÖDETS UTVALDE.
✦ Krav: - ✦ Viljepoäng: 6
Varje punkt ovan är valbar, men kostar utöver VP en permanent poäng grundegenskap eller ngt liknande.
Lånade lite inspiration från Preachern i Walking Dead.Meditation från DoD5 kanske, men den är också för ˋmunkigˋ; en munk kan spendera en SR på att meditera. Detta höjer en valfri färdighets FV med en poäng. Munken kan fortsätta meditera i princip hur många SR som helst för att höja ett FV till hur högt som helst. Dock kan ett FV bara höjas till det dubbla normala värdet genom Meditation. När munken slutar meditera kommer det förstärkta FV:et att sänkas till originalvärdet efter en minut, eller efter första försöket att använda färdigheten i fråga.
Kom på denna variant på Tonkonst.
BÖNESTUND
✦ Krav: Uppträda FV 12 ✦ Viljepoäng: 3
Din tro kan genom bön gjuta mod i dina vänner eller sätta skräck i dina fiender. När du aktiverar denna förmåga (en handling i strid) kan du ge en vän inom 30 meter två fördelar på nästa slag, eller en fiende två nackdelar på nästa slag. Du kan även alternativt distrahera ett monster, genom att välja vilken monsterattack som utförs.
Heliga föremål/Reliker kan påverka räckvidd och VP-kostnad.
Det uppstår timing-problem här. Det är lätt att säga att det är en reaktiv handling vad gäller motståndare, men hur kan du använda en handling för att slå om något som med all sannolikhet redan varit din handling för den rundan?Lånade lite inspiration från Preachern i Walking Dead.
HÖGRE MAKT
✦ Krav: Uppträda FV 12 ✦ Viljepoäng: 3
Din tro kan skydda dig. När du aktiverar denna förmåga (en handling) kan du välja att själv slå om ett slag, eller tvinga fram ett omslag för en fiende inom 30 meter. Det nya slaget gäller. Kan gälla vapenskada också.
Heliga föremål/Reliker kan påverka räckvidd och VP-kostnad.
Jo, tänkte på det, men hur lösa? Kanske ta bort handlingskravet, och låta det vara "försynen" som agerar. Max en gång per runda?Det uppstår timing-problem här. Det är lätt att säga att det är en reaktiv handling vad gäller motståndare, men hur kan du använda en handling för att slå om något som med all sannolikhet redan varit din handling för den rundan?
Kanske kan prästen ge någon som slår ett slag en nackdel för 3 VP, utan att det är en handling?Som absolut minimum ska det inte gå att slå om Drak- eller Demonslag då.
Sedan är 3 VP för ett helt fritt omslag för dig eller valfri fiende väldigt brett.
För mig är präst bara en variant på "lärd". Ty vad säger beskrivningen om inte:Yrket Präst har väl lyst med sin frånvaro historiskt i DoD har jag för mig. Såg att den fanns en Munk i Karkion, men den var mer en krigarmunk.
Vad skulle ni hitta på för lämplig yrkesförmåga/-or till nya DoD för en präst, om man håller magin borta från yrket?
Jo, lärd man är templaten man kör från, det jag tänker mig är några valbara hjälteförmågor som ger liiite mer prästliknande fördelar bara.För mig är präst bara en variant på "lärd". Ty vad säger beskrivningen om inte:
"De söker efter sanningen för att nå insikt i de dolda krafter och djupare strukturer som binder världsalltet samman i en enhet."
Sure, man skulle kunna se det som ett rent mundant sökande i politiska flöden. Men skulle enlgit mig lika gärna kunna ha en andlig innebörd. Och deras yrkesförmåga "intuition" är ju baske mig helt perfekt för en präst.
Ty vad är SL om inte en gud ur rollpersonernas synvinkel?