Har fnulat lite till på det där med monster och regler.
Flygande monster (grip, harpya)
- Ska de bara flyga in i närstrid och sen stanna där? Känns lite träigt. Funtar istället på att låna från 5e (hädelsen! hädelsen!!) och låta dem göra dyk-attacker, där de flyger in i närstrid, attackerar, och sen flyger upp igen utan att trigga frislag, och mestadels är på långt håll från RPna (dvs, modifiera deras monsterattacker som är i närstrid så att de funkar på detta vis). De kan attackeras i närstrid med "redo att attackera"-husregeln jag har, men annars enbart med avståndsattacker. Kan bli en intressant och utmanande strid för RPna!
Svärmar
Jag är osäker på om de ska trigga frislag nånsin. Det känns inte vettigt, på nåt sätt. Vidare tänker jag att ytverkande besvärjelser borde göra groteskt med skada på svärmar - i princip borde ju varje individ i svärmen ta skada från besvärjelsen - och därmed oftast utplåna en svärm på en attack, om man inte slår väldigt lågt, eller svärmen är väldigt utspridd. Typ, om du inte bara slår 1or och 2or på skadeslaget, är svärmen historia. Ja, det gör svärmar enkla för grupper med magiker som har en ytverkande besvärjelse redo - men jag är helt ok med det.
Gastar
Kan man knycka en gasts rustning och vapen, eller är de byggda av någon slags odöd rök och dimma, knutna till gasten, och försvinner med den? Jag är lite kluven, det får nog bli lite "från gast till gast".