hakanlo
Hero
Nu efter några spelmöten med DoD23 kan jag konstatera:
- Reglerna, as written, fungerar!
- Vi har riktigt kul med det.
- Spelstilen har verkligen blivit Mirth and Mayhem. (Vilket jag tolkar som röjigt spelande med fokus på action och lättsamt sinnelag. Typ).
- Man BEHÖVER inte ändra något och hitta på en massa regler.
Men, inte desto mindre.
- Att spela ett rollspel över tid är som att gå in ett par skor. Det kanske blir lite slitet och nött, men det anpassas efter ens egen fots egenheter.
- Det är KUL att hitta på husregler och anpassa.
- Över tid känner jag nog att det finns rum för lite mer krunch, och kanske lite mer stöd för t ex längre kampanjer.
- Jag tror det kommer att komma en massa mer "fluff" från alla möjliga håll. Monster, magiskolor, förmågor, vapen, äventery, skattar, what not. Det behöver jag inte knåpa på.
- Jag tror INTE det kommer att komma regelförändringar. Licensen säger väl att ingen tredjepart får ge ut det, och jag tror Fria Ligan håller stram kurs med designmålen och regelformatet.
- Jag tror att en massa personer kommer att skapa egna husregelsamlingar, som kommer att dyka upp här och där. Som i denna tråd. De kommer förstås att vara officiella.
Alltså, dags att fundera på och knåpa på egna husregler. Vad skulle jag då önska, med inspiration från denna tråd och annars? Både tweaks och rejäla utökningar.
- En bra slutsats för smyga och upptäcka fungerar, diskuterat här.
- Vi hamnar ofta i lägen av att: -Slå för finna dolt - Misslyckas! - Ok, du hittar inte ledtråden. -Ok, jag (spelare 2) slår då. Lyckas! - Ok, ni hittar en.... Detta går att hantera på en massa sätt, men kunde nog bli lite mer uppstyrt.
- Någon form av reaktionsslag eller annat regelstöd för att göra Karisma viktigare. PSY och FYS är viktiga eftersom de utgör basen för viktiga poängpölar. STY, SMI och INT är viktiga för färdigheter (och annat).
- Ett mer uppstyrt format för erfarenhet. En hjälteförmåga typ "ibland när SL vilL" är lite väl oförutsägbart. Jag skulle nog vilja räkna erfarenhetspoäng/kryss/något och efter ett visst antal får man en förmåga.
- En mindre justering av rustningstyper mot skadetyper, så att rustingar inte ger MER abs mot vissa vapen, utan MINDRE.
- Ytterligare differentiering av spelbara folkslag. Exempelvis fler förmågor, nackdelar eller "rekommenderade spann för grundegenskaper" (ex: Anka: STY 3-14, Halvling SMI 8-18).
- Dödsslag behöver (enligt mig förstås) justeras. Har man FYS 5 dör man helt säkert vid kp 0, har man 15 helt säkert inte. Kanske differentiera lite beroende på hur mycket skada bortom 0 man fått. Kanske vissa monsterattacker kan vara mer eller mindre dödliga.
- Skräcktabellen blir ganska snabbt väldigt repetitiv. Grader av skräck kunde vara något också.
- Allvarliga/permanenta skador kunde göras mer med.
- Kanske införa någon form av traumatröskel eller tillståndet Skadad, som läker långsammare.
- Funderar på att låta Monster slå för att träffa för alla attacker där "huggskada" eller "krosskada" specificeras. Detta mest för att öka möjligheten till att smarta manövrer i strid kan ge dem nackdel. (Jag kastar en filt över trollet - ok, det får nackdel på nästa attack). Undvika/parera får slås efter att man vet om monstret träffar. Då har man en CHANS att få en handling kvar.
- Hitta på en egen point buy för grundegenskaper.
- Reglerna, as written, fungerar!
- Vi har riktigt kul med det.
- Spelstilen har verkligen blivit Mirth and Mayhem. (Vilket jag tolkar som röjigt spelande med fokus på action och lättsamt sinnelag. Typ).
- Man BEHÖVER inte ändra något och hitta på en massa regler.
Men, inte desto mindre.
- Att spela ett rollspel över tid är som att gå in ett par skor. Det kanske blir lite slitet och nött, men det anpassas efter ens egen fots egenheter.
- Det är KUL att hitta på husregler och anpassa.
- Över tid känner jag nog att det finns rum för lite mer krunch, och kanske lite mer stöd för t ex längre kampanjer.
- Jag tror det kommer att komma en massa mer "fluff" från alla möjliga håll. Monster, magiskolor, förmågor, vapen, äventery, skattar, what not. Det behöver jag inte knåpa på.
- Jag tror INTE det kommer att komma regelförändringar. Licensen säger väl att ingen tredjepart får ge ut det, och jag tror Fria Ligan håller stram kurs med designmålen och regelformatet.
- Jag tror att en massa personer kommer att skapa egna husregelsamlingar, som kommer att dyka upp här och där. Som i denna tråd. De kommer förstås att vara officiella.
Alltså, dags att fundera på och knåpa på egna husregler. Vad skulle jag då önska, med inspiration från denna tråd och annars? Både tweaks och rejäla utökningar.
- En bra slutsats för smyga och upptäcka fungerar, diskuterat här.
- Vi hamnar ofta i lägen av att: -Slå för finna dolt - Misslyckas! - Ok, du hittar inte ledtråden. -Ok, jag (spelare 2) slår då. Lyckas! - Ok, ni hittar en.... Detta går att hantera på en massa sätt, men kunde nog bli lite mer uppstyrt.
- Någon form av reaktionsslag eller annat regelstöd för att göra Karisma viktigare. PSY och FYS är viktiga eftersom de utgör basen för viktiga poängpölar. STY, SMI och INT är viktiga för färdigheter (och annat).
- Ett mer uppstyrt format för erfarenhet. En hjälteförmåga typ "ibland när SL vilL" är lite väl oförutsägbart. Jag skulle nog vilja räkna erfarenhetspoäng/kryss/något och efter ett visst antal får man en förmåga.
- En mindre justering av rustningstyper mot skadetyper, så att rustingar inte ger MER abs mot vissa vapen, utan MINDRE.
- Ytterligare differentiering av spelbara folkslag. Exempelvis fler förmågor, nackdelar eller "rekommenderade spann för grundegenskaper" (ex: Anka: STY 3-14, Halvling SMI 8-18).
- Dödsslag behöver (enligt mig förstås) justeras. Har man FYS 5 dör man helt säkert vid kp 0, har man 15 helt säkert inte. Kanske differentiera lite beroende på hur mycket skada bortom 0 man fått. Kanske vissa monsterattacker kan vara mer eller mindre dödliga.
- Skräcktabellen blir ganska snabbt väldigt repetitiv. Grader av skräck kunde vara något också.
- Allvarliga/permanenta skador kunde göras mer med.
- Kanske införa någon form av traumatröskel eller tillståndet Skadad, som läker långsammare.
- Funderar på att låta Monster slå för att träffa för alla attacker där "huggskada" eller "krosskada" specificeras. Detta mest för att öka möjligheten till att smarta manövrer i strid kan ge dem nackdel. (Jag kastar en filt över trollet - ok, det får nackdel på nästa attack). Undvika/parera får slås efter att man vet om monstret träffar. Då har man en CHANS att få en handling kvar.
- Hitta på en egen point buy för grundegenskaper.