Problemet med ABS i EDD handlar om att det finns för få valmöjligheter i strid. Det är ju fullt rimligt att det är svårt att skada en fiende i en helrustning om du svingar ett svärd mot hen, men det hade varit hanterbart om du kunnat göra något annat än att svinga svärdet, som att brotta ner fienden, knuffa omkull fienden, eller lappa till hjälmen med en klubba så fienden får hjärnskakning och tinnitus.
Där har vi en av kärnpunkterna, om vi nu ska fastna på stridsdelen.
Strid handlar om betydligt mer än att bara fysiskt skada en person.
Anektod:
När jag kom tillbaka till rollspel var det först via DoD2016.
Efter ett tag kliade det lite i fingrarna och jag ville plocka fram EDD. Kom inte längre än att nostaligskt bläddra i böckerna när jag mindes hur dåligt striderna fungerade och ryggade tillbaka ;-)
Det var folk på det här forumet som fick mig att få upp ögonen för Mythras. Tack för det!
(men jag förstår fortfarande inte animism...)
Förutom en tydlig handlingsekonomi där man var inte död om man inte hade sköld eller två vapen (Problemet i DoD innan DoD2016 och DoD2023 som de löst på lite olika sätt, bättre i DoD2016)
så finns begreppet "effekter"
Just det jag önskade hade funnits i Expert, att kunna besegra sin fiende utan att tröstlöst hacka av kroppsdelar.
Bara det att det finns mekanik i spelet för att få en fiende att ge upp.
Jag startade tråden för att jag lite sorgset funderade på om det någonsin skulle komma ett mer simulationistiskt DoD/D100/BRP på svenska eller om den dörren är stängd nu.
Det verkar i alla fall vara en fråga som engagerar många
System med tydlighet och där det finns möjlighet att sätta färg på sin rollperson mer än generisk krigare #1 eller #2 och där färdigheter styr istället för specialförmågor som dyker upp hux flux.
Som någon klokare än jag sa, både bredd och djup på utveckling och ett system som följer sin logik
OffT
O vad gäller strid, tre exempel från min förra kampanj som jag inte tror mig kunna återskapa (kört i Foundry)
1. Marsklandet. RP gräver upp en skatt på vargön med en fackla i varje hörn runt gropen. Vargflock cirkulerar runt och anfaller då och då. De knuffar omkull olika rollpersoner, greppar (biter) om armar så vapen inte kan användas. Eftersom kritisk är 10% av CL så lyckas ngn enstaka bita igenom när de ligger ned och börjar blöda. Spännande
2. Envig mellan en RP och en "fiende från förr TM" slutar med att RP lyckas avväpna sin motståndare och får han att ge upp
3. Rösten från Forntiden: Zombies
o döingar. Regeltekniskt stöd för att slåss mot odöda, Strypa!!
O så en som kanske hade funkat
Strid mot drakjäveln i Marsklandet. Belägringsvapen, brandskydd, gott om dvärgar. Ett helt spelmöte till planering (jag satt mest tyst och ville inte störa spelarna..)
blev väldigt luddigt...
C