Nekromanti DoD6 Djur

S.E.F

Veteran
Joined
2 Mar 2002
Messages
4
Jag undrar hur bra dessa djur är :
Vanlig hund
Vakthund
Stridshund
Ridhäst
Arbetshäst
Stridshäst
 

Sir Halidan

Veteran
Joined
1 Mar 2002
Messages
18
Vad gäller hästarna så kan du utgå från vad som står om hästar i början av Monster-avsnittet i DoD6-Grundboken och sedan modifiera det så att det passar in i spelet.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Djur, djur överallt!

Du undrar hur bra dessa djur är :
Vanlig hund, Vakthund, Stridshund, Ridhäst, Arbetshäst, Stridshäst.

Ja du, nu antar jag att du vill ha hur bra dom är spel tekniskt det vet jag inte riktigt men gör som jag improvisera och jämför med verkligheten, men jag kan göra ett försök.

Vanlig hund: Beror på storleken men är i allmänhet svagare och mindre än vargar.
Vakthund: Som ovan men tränad till att vakta personer/föremål/platser på kommando.
Stridshund: Tänk Dobberman/Rotveiler ungefär samma värden som en varg, troligtvis aningen mindre (och tamare), aggressiv, tränad att bitas där det gör riktigt ont på kommando.
Ridhäst: Tänk en typisk häst i typ en westernfilm, starkare än en människa, ungefär lika uthållig, ganska snabb.
Arbetshäst: Stor, långsam, grymt stark.
Stridshäst: Stor, inte fullt så långsam (långsammare än en ridhäst) ordentligt med STY och attityd (kan skapa lustigheter)

Du har antagligen ingen användning av mitt inlägg men jag försökte i alla fall. Om inte annat kan du ju alltid införskaffa, Jorges bestiarium (Den bästa monster boken enligt mig(till DoD6) eller monsterboxen (DoD4), eller monsterböckerna 1&2 (DoD2, Expert, Gigant) Monsterboxen och monsterböckerna är nästan omöjliga att få tag i men det kanske finns någon på forumet som vill bli av med sina ex (föga troligt) annars kanske du har någon skumm återförsäljare hemmavid som på omvägar kan skaffa fram prylarna.
 

Sir Halidan

Veteran
Joined
1 Mar 2002
Messages
18
För hundarna kan du använda vargarna som riktmärke och sedan lägga på/dra av KP så att det passar just ditt uppdrag eller din kampanj.

Hästarna tror jag inte behöver någon kp egentligen, jag menar hur många hästar brukar dö under ett uppdrag. Om du ändå har bestämt att de ska dö så kan du lika väl improvisera det.
 

Sir Halidan

Veteran
Joined
1 Mar 2002
Messages
18
För hundarna kan du använda vargarna som riktmärke och sedan lägga på/dra av KP så att det passar just ditt uppdrag eller din kampanj.

Hästarna tror jag inte behöver någon kp egentligen, jag menar hur många hästar brukar dö under ett uppdrag och om man ändå bestämt att de ska dö så kan man lika väl improvisera det.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
he he he

Det beror på SL/images/icons/devil.gif

Jag personligen har haft (felstavat eller?)
Karaktärer (ett antal) vars rid djur förolyckats på mer eller mindre ondsinta och brutala sätt. Sl tyckte inte det var snällt mot de ondsinta slperna att riddar Rufus stormade fram och utnytjade hästens SB...... Elakt värre.
För övrigt stupade den hjältemodiga Rufus (Han hette något annat men mins inte vad) i samband med att den ytterst fumliga dvärden i gänget tyckte att det var en bra idé att skicka iväg en skäkta från sitt ack så tunga armborst på killen Rufus glatt fäktades med (Han satte den perfekt mellan skuldrorna........ på Rufus)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag undrar hur bra dessa djur är :
Vanlig hund
Vakthund
Stridshund
Ridhäst
Arbetshäst
Stridshäst"


Jag håller på med ett dokument om djur och odjur i Trudvang där bl.a. hund och hästar är med. Djurens KP är framräknade enligt den formel som används i JB, d.v.s. FYS+STO+PSYx1.5=KP.

En vanlig hund har jag gett följande värden:

Hund
Urstam: Forfaris
Hemvist: Befolkade områden
Vanlighet: Vanlig

Grundegenskaper
STY 9
FYS 10
SMI 12
STO 6
INT 5
PSY 7
SPI 5
KAR 14

TKP-Sys: 18
TKP: 35

Kroppsdel KP
Huvud: 9
Hö. framben: 9
Vä. framben: 9
Kropp: 18
Hö. bakben: 12
Vä. bakben: 12
Svans: 7

Typålder: 10 år
Maxålder: 20 år
Initiativmod: +0
Skadebonus: Ingen
Förflyttning: L12m
Naturligt skydd: Inget

Naturliga attacker:
1 Bett FV 6, 1T8

Färdigheter:
Spåra FV 15


En medel häst har fått följande värden:

Häst, medel
Urstam: Forfaris
Hemvist: Överallt
Vanlighet: Vanlig
Svårighetsgrad:

Grundegenskaper
STY 25
FYS 12
SMI 12
STO 25
INT 5
PSY 11
SPI 10
KAR 14

TKP-Sys: 36
TKP: 72

Kroppsdel KP
Huvud: 18
Hö. framben: 18
Vä. framben: 18
Kropp: 36
Hö. bakben: 24
Vä. bakben: 24

Typålder: 20 år
Maxålder: 65 år
Initiativmod: +0
Skräckfaktor: Ingen
Skadebonus: 2T6
Förflyttning: L28m
Naturligt skydd: Skinn RV 2

Naturliga attacker:
1 Bett FV 4, 1T6
2 Hovspark fram FV 6, 1T8+SB
2 Hovspark bak FV 6, 2T6+SB

Färdigheter:
Hoppa FV 15, Lyssna FV 12
 
Top