Nekromanti DoD6 Expert?

Dilandau

Myrmidon
Jag hoppas att DoD6 Expert kommer att vara för DoD6 vad Expert var för DoD - en kraftig revidering och utökning av regelsystemet, fler sätt för spelaren att göra sin rollperson unik, mer magi och regler för magi...

Jag hoppas även att det kommer att innehålla fullt utvecklade regelvarianter, speciellt ett system för icke-nivåbaserad förbättring (det som finns på hemsidan har många brister).

Salir

Veteran
Jag hoppas att DoD6 Expert kommer att vara för DoD6 vad Expert var för DoD - en kraftig revidering och utökning av regelsystemet, fler sätt för spelaren att göra sin rollperson unik, mer magi och regler för magi...

Jag hoppas på samma saker...
om detta finns med så är det ett självklart köpp för mig iaf...om det inte finns allt för mycket nytt känns det ju bara onödigt slös med pengar eftersom det mesta i rollspelsvärlden kan man ju också hitta på själv.

Vindhand

Myrmidon
Vad vill ni ha i DoD6 Expert?

Det är väl lika bra att dra igång den tråden genast när vi ändå pratar om det; Vad tycker ni DoD6-Expert skall innehålla för att göra det till ett riktigt drömspel?

För mig är svaret (med det faktum att jag inte är så insatt i DoD6):

1: En variant på levelsystemet som vänder det uppochned och gör det mer flexibelt; I stället för att få xp, levla och sedan höja färdigheter efter den nya leveln skulle jag vilja ha ett system där man höjer färdigheter kontinuerligt. Vad man kan avgör sedan vilka levlas i olika klasser man har och skulle kunna ge vissa specialeffekter som representerar den erfarenhet inom det området ens kunskap utgör.
Ex:
Om man har minst X i minst Y stycken vapenfärdigheter och varit i minst Z strider med potentiellt dödlig utgång skulle man t.ex. kunna få räkna sig till klassen krigare med Yn: utövare. Detta skulle kunna ge specialeffekter som specialla manöver i strid eller något (kanske t.o.m de ökade HP som man får numera)
Ex:
Om man kan minst X besvärjelser med minst Y i skicklighet och varit med i minst Z situationer av kreativt använd magi (jag flummar, men något ditåt) skulle man kunna få räkna sig till Trollkarl med Yn: någonting med extra magipoäng eller något som bonus.

2: Ett alternativt stridssystem med litet mer kontinuerlig handling än "jag gör mina tre attacker, sedan gör du dina två"-o.s.v... Jag vet inte exakt hur det skulle se ut men jag har vissa detaljer...

3: ett bättre skadesystem. Jag ogillar verkligen att HP ökar med level...

Nu tror jag att det är omöjligt att DoD6 Expert skulle kunna uppfylla allas våra respektiva önskemål på ett spel samtidigt (många av dem är säkert motstridiga)... men kanske kommer vi fram till någon idé som inspirerar skaparna till stordåd. Så, fram med era idéer!

/images/icons/smile.gif

Hasse

Hero
"Jag hoppas även att det kommer att innehålla fullt utvecklade regelvarianter, speciellt ett system för icke-nivåbaserad förbättring"

Måste instämma. Även jag hoppas att DoD6 kommer att innehålla kompletta regelvarianter till grundreglerna för de som vill spela på annat sätt. De som finns på deras hemsida känns inte färdiga som du säger. Det borde även ligga i linje med Riotminds egen filosofi då de själva har tänkte sig att regler med olika varianter skall fungera som en slags "toolbox" dvs Det finns en kasse olika regler och regelvarianter och det är upp till varje spelgrupp att själva bestämma av vilka de skall använda sig av.

Personligen tycker jag detta är en mycket god ide då de ger större möjlighet för varje spelgrupp att skapa en regelversion som passar dem och därmed förhoppningsvis gör att de har roligare då de spelar.

Så jag hoppas Riotminds tar tillfället i akt med DoD6 Expert att skapa dessa "toolboxreglerna" genom att presentera dels fler och förbättrade regler till grundreglerna samt flera olika regelvarianter, som t.ex. de som finns på deras hemsida men även t.ex. regler för förbättring genom färdighetsslag, ett alternativt levelsystem, se Vindshands förslag i hans inlägg, regler för frifrom etc.

Sodivra

Champion
Japp..

Ett riktigt inituativt stridssystem..
Och magisystem.. (Det som finns är ju mysigt men inte så "flytande" som jag gillar det")
Fast man "måste" ju hålla sig till en viss mall, "annars är det ju inte DoD längre.." Men jag vet inte.. Det kanske man "får"? :)
Uhmmm.. Komplett alternativ för levelsystemet.

Hmmm. Stämningen som är så viktig för DoD6 syns inte så mycket i stridssystemet och levelsystemet tycker jag.. En chans att införa detta?

vinterdraken

Veteran
DoD6 Expert

Jag hoppas det kommer innehålla mer information på världen. Mer om religoner och böner, svart magi och lite mer förklaranden. En hel del regler ä rätt dynkla i DoD 6 och tar ett tag att förstå helt.

Dilandau

Myrmidon
Re: Japp..

Ja, i jämförelse med världen är regelsystemet, kanske speciellt karaktärsgenereringen, anmärksningsvärt annonyma. Det enda som käns specifikt för världen är magin. Kanske inte reglerna i sig, men i alla fall metafysiken bakom dem.

Den omnämnda "spelarens handbok" kanske kommer att innehålla system för att skapa en trudvangiansk rollperson, i motsats till en generell DoD-gubbe.

Detta är något som den senaste inkarnationen av Forgotten Realms gör på ett roligt sätt, med sina "regional feats" och kampanjspecifika "prestige classes".

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Vad vill ni ha i DoD6 Expert?

Hmmm... ag skule vilja ha lite mer kött på benen vad det gäller yrkena. Gärna fler variationer av varje yrke, ex. olika typer av krigare, allt från riddare till gladiator. Eller lite roliga heliga krigare, inte bara det vanliga plaladin-stuket utan gärna lite onda kultkrigare/images/icons/devil.gif

Lite mer bakgrundsmatrl för skapandet av rollspersoner ex specialförmågor/hjälteförmågor, svagheter/defekter eller lite smått och gott från olika kulturer ex frisyrer, tatueringar m.m.

Gärna fler spelbara raser

Svarte Faraonen

ром и смерть

Vad jag vill ha är något lika maffigt som Expert (det första, alltså). Ett system för rollpersongenerering med mer förmåga att göra rollpersonen som man vill ha den (särskilda förmågor, regler för högre YN/mer erfarenhet från början, "trudvangsk atmosfär"), kampanjregler med löner, skatter, politik etc. Och speciellt, regler för att köra utan YN! Systemet med "hjältepoäng" leder till att ärkeskurken, som aldrig gjort något snällt i hela sitt liv, totalt saknar erfarenhet. Hellre en återgång närmare det gamla systemet. Som sagt, bort med KP-absurditeterna. Som det är nu kan en krigare med YN Utövare och lite tur stå och spänna sig så att tvåhandsyxorna studsar av bröstkorgen. Samt givetvis en hoper gott material som RiotMinds visat att de kan svänga ihop med "Jorges bestiarium".

Watchman

Warrior

Jag vill ha ett effektivt sätt att spela utan nivåer på, samt ett system för hur man konverterar äventyren som släpps så att de blir nivålösa. Det vore även trevligt med mer magi, vapen och utrustning samt äventyrsförslag och det gamla hederliga hjältepoängsystemet som fanns i gamla Expert. Lite mer specialicerade yrken och stridskonster.

Dumpa nivåerna!

Ska man sammanfatta det mesta som har sagts i den här tråden så skulle jag vilja säga dumpa nivåerna........Eftersom dom flesta ändå verkar kräva regler för hur man spelar utan nivåer..............på så sätt skulle så många som möjligt få som dom ville med det nya regelsystemet.......

Vindhand

Myrmidon
Re: Dumpa nivåerna!

Ska man sammanfatta det mesta som har sagts i den här tråden så skulle jag vilja säga dumpa nivåerna........Eftersom dom flesta ändå verkar kräva regler för hur man spelar utan nivåer..............på så sätt skulle så många som möjligt få som dom ville med det nya regelsystemet.......

Det finns säkert folk som gillar nivåer... man får tänka på att spelet bl.a. konkurrerar med D&D3e där nivåer är en ännu viktigare del av systemet... Dessutom vore det litet ovänligt mot dem som faktiskt gillar DoD6 som det är att helt skrota dem.

Jag ser hellre att man gör dem bättre, gör den till något som det är lätt att välja till eller välja bort eller i.a.f. utarbetar ordentliga alternativ och tar med dem i regelboken.

Det skulle IMHO vara rätt kul med ett spel som hade levlar men gjorde dem _rätt_ så att de verkligen funkar mer som ett stöd än som en fånig mekanik man måste jobba runt... det vore rätt unikt om inte annat :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Alternativ till ökande KP

Som sagt, bort med KP-absurditeterna. Som det är nu kan en krigare med YN Utövare och lite tur stå och spänna sig så att tvåhandsyxorna studsar av bröstkorgen.

En grej jag funderade på:
I stället för ökande KP skulle man kunna ge krigare (och andra yrken som innebär strid) X stycken "sista-sekunden-undvikanden-poäng" (ssup) per dag beroende på hans/hennes YN. Ett sådant ssup skulle innebära att man minskar skadan med t.ex. 1T6, (men inte till mindre än 1kp). In-game bör man hitta på en förklaring på precis _hur_ detta undvikande går till...

På så sätt skulle krigare fortfarande överleva bättre i strid men det skulle
A: Vara tydligare _varför_ personen_ klarar sig; inget mer "yxan bara studsar" ;)
B: inte vara någon man kan lita på; även om man spenderar alla sina ssup på en träff kan man fortfarande slå dåligt och reducera skadan minimalt.
C: bli fler filmiska situationer där krigaren som stöter på en oväntat kompetent motståndare kommer ur en slagväxling med en smärtsam skråma och en viss nervositet (nu har man ju mindre ssup kvar så det är dags att vara nervös :)

Kanske skulle man kalla det stridserfarenhetspoäng (sep) i stället och göra dem användbara till annat (att inte bli överraskad, öka chansen att träffa, vinna initiativ?)

RiotMinds

Veteran
SEP....ingen dum idé..

..faktum är att vi tänkt lite i dom banorna! Fast kanske inte som en ersättning utan ett alternativ till YN.

RiotMinds

Dilandau

Myrmidon
Re: Alternativ till ökande KP

Intressant, verkligen. En variant som tål att tänkas på.

johan rööhs

Veteran
Re: DoD6 Expert

jag tänkte att man kanske kunde få med lite mer olika magiskolor. + att man kunde göra magikerna lite mer mäktiga,
kanske om man tog bort kostnaderna för magierna och la dit effektgrader eller nåt sånt, så som det var i gamla drakar och demoner. så skulle dom kanske bli lite mer farliga. för dom är ju trots allt magiker.

Vindhand

Myrmidon
Whee...

..faktum är att vi tänkt lite i dom banorna! Fast kanske inte som en ersättning utan ett alternativ till YN.

Det tycker jag också är en bra idé. Är man litet klurig kan man nog dela upp det i flera "pluggbara" regler så att man kan göra med vilken delmängd av Yrkesnivåer, Ökande kp, SeP man vill...
M.a.o:
Yn-regler:
a: de traditionella DoD6 reglerna (men finslipade och anpassade en aning)
b: alternativa Yrkesnivåer; (man höjer skickligheter kontinuerligt och deriverar klasser och ykesnivåer beroende på vad man kan)
c: Inga yrkesnivåer alls (kanske någon annan form av belöning; t.ex BonusErf eller HjältePoäng som kan användas t.ex för att öka sin SeP/dag nivå eller Kp)

Kp-regler:
x: traditionell DoD6
y: SeP kan användas för att minska skada och man får extra SeP per våldsam Yn
z: hårt och grått; men vid noll dör man inte utan är snarare utslagen och kritiskt sårad.

Sedan kan SL själv välja om han vill spela a+x, b+y eller t.o.m c+x ("det finns inga levlar, men man kan köpa upp sin kp allteftersom man äventyrar").

Naturligtvis kan man driva pluggbarheten för långt, så att det blir ett disparat virrvarr av regelklossar men det går nog att hitta en balans (med ett stabilt grundsystem + pluggbara tillval)... :gremsmile:

Hawkmoon

Veteran
Re: Dumpa nivåerna!

EN variant som jag tänkt på, är att istället för så stora hopps om det är nu, så kan man ju dela upp det i säg, 10 små levlar. Jag menar, då blir det en mer realistisk utveckling av rollpersonen, och man slipper fenomenet:

-"Ah vad skönt att vakna upp nu på morgonen! Jag känner mig så stark, och känner mig mycket bättre på att slåss! Och jag har precis kommit på ett antal nya böner också! Vad häftigt! Och simma har jag lärt mig! Hmm... Jag som bara varit i en öken de närmsta två åren... Hmmm... Jaja, nu kan jag simma i alla fall."

Mycket överdrivet exempel, men det är lite så jag ser det på. Det går förstås att komma ifrån det där lite grann genom att tänka ut lösningar(de tränar mellan äventyren och tränar på sina nyanvända erfarenheter och blir därmed bättre) Kruxigt bara om man kör en lång ihållande kampanj...

Jaja, jag tycker att om man kunde dela upp varje nivå i säg, 10 smånivåer, så skulle jag stå ut med levelsystemet. Någon med kommentarer på detta förslag, som just poppade upp i mitt huvud?

"Fredda the mean" som snart kommer vara "känd" som Hawkmoon...