Ett slag för strid [lång]
"
För fasen Eon har ett simplare system (eller snarare bättre skrivet)"
DoD6-skapelserna
har fått dålig kritik för språket.. Annars är det väl inte såå svårt? Jag har visserligen bara gjort en gubbe och
spelat DoD6.. Man satte ut ett visst antal poäng på försvar och anfall.. Svårare än så var det väl inte? Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att ge egna reflektioner om systemet (från första versionen) då jag själv inte läst reglerna..
Mitt egna stridssystem till DoD har utgått från gamla DoD och sedan har jag modifierat det rätt mycket.. Det finns en
tråd att läsa men jag kan dra en sammanfattning för att ge en helhet om hur det används..
× Man köper vapenfärdigheter i grupper, som Enhandssvärd, Dolkar, Enhandsyxa, Stångvapen etc.
× Man använder sig av 1T20 för att slå under färdigheten..
× Termen Effekt kännetecknar vad T20:an visar vid ett tärningsslag..
× Perfekta och särskilda slag finns inte längre..
× Initiativet är (än så länge) 1T10+SMI eller 1T10+FV i vapenfärdigheten, beroende på vilken som är störst.. Detta system ska komma att ersättas med en
initiativklocka när jag får den klar som är lite modifierad i tänkandet från de kommentarer jag fick i tråden jag just länkade till..
× Alla får göra minst en (1) handling per stridsrunda.. En stridrunda är på 4-6 sekunder.. I snitt 5 sekunder..
× En handling består av antingen en (1) försvarsmanöver
eller en (1) anfallsmanöver.
× Man kan dra av 5 på sitt FV för att få en extra anfallshandling.. Dessa två handlingar har då båda CL som är lika med FV-5.. Man kan ta ytterligare en handling med en CL-modifikation på -10.. Man kan dra av på sitt FV så länge som man har ett positivt värde i färdigheten..
× Om man får flera attacker mot sig så får man försvara sig mot så många man känner för (om man har avsatt en försvarshandling för det), den första utan modifikation, den andra med -5, den tredje med -10.. Detta påverkar inte CL för eventuella attacker.. Man får försvara sig så länge man har FV.. Exempel: Geran (FV 17) möter två motståndre och vill ha en handling för att anfalla och en för försvar.. Han får hugga med CL 12 och sedan försvara sig mot sina två motståndares hugg med CL 12 och CL 7.. Man får bara chansen att försöka försvara sig mot en (1) attack med ett (1) slag.. Så om någon hugger med ett slag och man har FV 12 så får man inte försöka igen med CL 7 och sedan CL 2..
× Om man vill avvakta så får man +3 på CL
eller +5 på nästa initiativ..
× Om man försvarar sig med en Effekt på 15 så får man a) +5 på nästa initiativ
eller b) göra en motattack, om man har ett lätt vapen..
× Finta görs genom att man drar av på sitt egna FV vid anfall.. De antal poäng man drar av dras även av på motståndarens försvar..
× Skadebonus är BC för STY.. Vapenskadan är BC för maximala skadan för vapnet i DoD.. Dessa två värden adderas till Vapenfärdighetens FV.. Exempel: Geran har 13 i sin Vapenfärdighet och har STY 11 (BC 2) och ett kortsvärd (Maxskada 7 = BC 2) vilket ger en CL på 17..
× Skadan är Effekten vid Vapenfärdighetsslaget..
× Man kan välja att addera ett tal till färdighetsslaget.. Detta symboliserar att man försöker åstadkomma något bättre resultat men med risk att det blir större chans att misslyckas.. Exempel: Teorgil ska kasta en sten på en köpman och spelledaren tycker ett SMI-slag duger.. Teorgil vill få så hög Effekt så att han träffar köpmannen i huvudet och lägger till 5 på slaget.. Han har en SMI på 15 och slår 11, lägger till 5, vilket blir 16.. Han missar..
× Naturligt skydd är BC för STO..
× Specifika KP för kroppsdelar finns inte längre utan spelledaren (eller spelaren) får hitta på utifrån storleken av skadan..
Här nedan är jag lite osäker på siffrorna för jag har inte speltestat..
× Rustningar skyddar som i gamla upplagor?
× KP för
alla varelser är 20.. (Detta kommer antagligen att höjas efter speltestning)
× Man blir försatt ur spel om man når KP 3-4-någonting..
× Det finns risk för att dö om man når KP 0..
× Man återfår 1 KP per vecka om man är aktiv eller 2 KP vid vila?
× Man kan försättas ur spel om man får en kritisk skada.. En kritisk skada är lika med förlora en kroppsdel (krossat, avhugget), få senor avskurna, få träffad i nerv, få en del av ansiktet bortskuret med mera.. En kritisk skada fås om man, i en attack, får 10 i skada mot sig efter att skyddet har räknats med..
Exempel: Geran (CL 17, STO: 13 --> BC: 3) med kortsvärd möter två motståndare (CL 13, STO 11 --> BC: 2) med handyxor.. Ingendera har rustning..
Stridsrunda 1: Han vinner initiativet mot båda och hugger ett slag mot en av dem och försöker sedan avvärja den andres anfall.. Motståndaren som får hugget mot sig försöker parera och den andre hugger mot Geran.. Geran får in en träff (Effekt 3) gör en rispa i motståndarens högerarm (skada 1, efter avdraget STO-BC).. Den andre måttar ett hugg mot Geran som misslyckas med att avvärja sig.. Effekt 3, vilket inte gör någon skada på Geran..
Stridsrunda 2: Geran vinner initiativet igen.. Han gör om samma procedur, fast fintar denna gång och drar av 3 på sitt värde.. Miss (pga av sitt försök till fint kan jag tillägga).. Han får ett anfall mot sig igen som träffar med Effekten 12.. Gerans kroppsliga byggnad räddar honom från att få en kritisk skada, då skadan reduceras till 9 (12-3).. Yxhugget tar djupt i hans lår men han kan strida vidare..
Stridsrunda 3: Geran förlorar initiativet mot båda och får två hugg mot sig som han väljer att endast försöka försvara sig mot.. Denne får avvärja den enes försök med FV 17 och den andre med CL 12..
etc
Nackdelar: Det finns inget smärtsystem eller blödningssystem.. Jag kommer nog inte orka hitta på något heller.. Sådana system har en tendens att ta för lång tid.. Däremot ska jag ha med ett ett stressliknande dödssystem som finns i Stjärnornas Krig där man slår 2T6 under 1 varje stridsrunda för den som håller på att dö.. För varje SR som gått från då man blivit skadad så adderar man 1 tills någon lyckats med att lägga ett förband..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte hålla sig kort men som ändå kan ha glömt något på grund av detta