Nekromanti DoDs utveckling

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Finns det någon vänlig själ som kan beskriva för mig vad som hände mellan de olika versionerna av Dod. Mellan 1-6. Fördelar nackdelar med mera med mera. Jag är jättenyfiken.

Krille

Super Moderator
DoD 1: Litet vitt häfte i blå box. Halvdussinet grundegenskaper, något tjog färdigheter, skumma saker som lyckoslag med mera. Rollpersoner slås fram och man får efter ras och yrke välja några färdigheter som man får fram ett färdighetsvärde i. Procentslag används rakt igenom. Spelledarpersoner har bara fyra grundegenskaper, eftersom de bara är till för att slås ihjäl.

DoD 2/3: Svart häfte i svart eller svartgrön box, introäventyr i separat häfte, trean hade dessutom ett extra äventyr. Den stora skillnaden är att språket är rejält försvenskat och reglerna är mer uppstrukturerade. Man slår fortfarande fram grundegenskaper och man får fortfarande välja färdigheter efter yrke, varvid färdigheterna räknas fram med basis av grundegenskaperna. Procenttärning används fortfarande.

DoD Expert: Blått och grönt häfte i blå box, utbyggnad av DoD 2/3. Man slår fortfarande grundegenskaper, men man köper sina färdigheter med multiplikation och fan och hans moster. Massor med mer färdigheter, mer detaljerade stridsregler (nu med rustningar som väger olika efter storlek, och kroppsdelar!), mer detaljerade magiregler (magiskolor!), hjälteregler, kampanjtips och annat vettigt.

DoD 4 (DoD'91): Tre gröna häften i grön box plus introäventyr. I princip samma regler som DoD Expert, men med skillnaden att man köper även grundegenskaper. Mängden magiskolor hårt minskat, men nu finns ju även Magiboxen om det skulle behövas mer. Mängden färdigheter minskades också och kostnaderna för färdigheter beroende på bredd försvann och ersattes med kostnad beroende på huruvida färdigheter tillhörde yrket eller inte. Specialförmåga för yrket infördes.

DoD 5 (Chronopia): En brun bok. I princip samma regler som DoD4 med små ändringar på färdighetskostnaderna. Den stora skillnaden är spelvärlden, staden Chronopia.

DoD 6 (Trudvang): Grön bok, hårdpärm. Tre stora nyheter: en ny grundegenskap (Spiritus), en ny term för att hålla reda på hur bra man är på att slåss (Stridskapacitet), samt yrkesnivåer för att hantera erfarenhet. Man har återgått till att slå fram grundegenskaperna. Magin har fått sig en genomkörare, och präster har sina egna "besvärjelser" i form av böner.

D6E: Rollpersonen: Utbyggnad till DoD 6. Massor med mer regler om färdigheter och annat skoj för spelarna. Nytt sätt att hantera erfarenhet, massor med nya yrken i olika kategorier, specialförmågor och annat.

D6R: Grön bok, hårdpärm. En nyreviderad utgåva av DoD6 med inslag av D6E. Yrkesnivåerna får ta ett steg tillbaka, men är fortfarande kvar.

Kaigon

Helmgast
DoD 5 (Chronopia): En brun bok. I princip samma regler som DoD4 med små ändringar på färdighetskostnaderna. Den stora skillnaden är spelvärlden, staden Chronopia.
Brun, det var väl ändå lite... tja... :gremtongue:
Jag skulle säga att boken är nyanserad från brun-röd till brun-grå med marmor-spräcklighet... samt en cirkelformad stadsvy...

Krille

Super Moderator
"Brun, det var väl ändå lite... tja... Jag skulle säga att boken är nyanserad från brun-röd till brun-grå med marmor-spräcklighet"

...det vill säga brun.

Rickard

Urverk speldesign
Visst är du [ANT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som trots det nog ändå skulle säga att boken är brun :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kan jag väl

DoD 1-4: Gamla, förlegade rollspel som folk fortfarande använder för att de förtvivlat tror att de skall få uppleva samma känslor som de hade på åttio- och nittitalet när de introducerades till hobbyn. Om man fortfarande tro att Miami Vice är bra så passar nog dessa spel.

DoD5: första fantasyspelet som ordentligt skakade om i rollspelssverige. Nytt, fräscht och unikt. Har tyvärr inte spelat det men tilltalas av hela dess grundkoncept. Skulle nog helst vilja ha det bara för att läsa och inspireras av då jag inte tror att min spelgrupp skulle tycka om det.

DoD6: En BRP-klon liksom de andra DoD. Dock med en ny och spännande syn på spelvärlden. Det första spel som jag introducerats till där världen är lika mycket vision som spelplan. En annan mycket viktig del i DoD6 är att regelsystemet, som visserligen är BRP, har utecklats drastiskt. Nu har man infört helt nya mekanismer för förbättring och strid. Jag välkomnade förändringen men tråkigt nog blev det trendigt att tycka illa om DoD6 regelsystem. Vilket medförde att det fick ett överdrivet dålig rykte. Folk brukar slentrianmässigt säga att "världen är bra men reglerna suger" på grund av att andra säger det.

/Vulf

Krille

Super Moderator
Re: Kan jag väl

"Vilket medförde att det fick ett överdrivet dålig rykte. Folk brukar slentrianmässigt säga att "världen är bra men reglerna suger" på grund av att andra säger det."

Inte alla. En del säger att världen är bra men reglerna suger för att de genuint tycker att reglerna suger, eller rättare sagt är en helt normal halvtaskig inkonsekvent BRP, nu utökad med en annan gammal förbättringsmekanism.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Kan jag väl

Inte alla. En del säger att världen är bra men reglerna suger för att de genuint tycker att reglerna suger, eller rättare sagt är en helt normal halvtaskig inkonsekvent BRP, nu utökad med en annan gammal förbättringsmekanism.
Japp, istället för folk borde jag ha skrivit "de som inte har koll". Det är nästan synonymt med "folk", men inte riktigt.

De som har koll gillar antingen DoD6 eller ogillar det med liknande argument som dina.

Visserligen tycker jag att du har fel (och lite rätt) men du bryr dig ju åtminstone om att ha en egen, välgrundad åsikt med godtagbara argument. Så jag sågar inte dig :gremwink:

/Vulf