Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG
angående priset så vet i tusan alltså... kids lägger 700 spänn på ett xbox-spel som dom spelar i en månad och sedan är det slut. Men rent generellt så är ju pris alltid en "tröskel" no doubt about it.
Nu är ju jag lätt fanatisk rollspelare, och har lagt ner ganska stora pengar på min hobby...
Men när jag var ny, innan jag hade riktig koll hade jag nog häldre lagt mina pengar på ett datorspel... Boxen, vad gick den på, 500 spänn? Det e ganska mycket för en som bara hört talas om rollspel, jag vet hur osäker jag var bara på det där med karaktärer inför mitt första rollspelande... Jag tyckte det verkade kul, men fattade inget av det... Datorspel fattar man, det är enkelt... Bara att lägga i CD skivan och dra igång... När man fattar är det mycket lättare att punga ut en massa pengar...
Varför inte skriva ihop ett litet häfte med grundläggande regler, inte så många yrken, lite enkel magi och mycket trudvang-stämning? Lite troll och mörka skogar... Värden på ettpar monster och lite introduktion till rollspel i allmänhet...
Kanske även ett kort och enkelt äventyr som mest går ut på att hitta den stora skatten i den mörka skogen med det farliga trollet...
Man kan antagligen (tror jag) komprimera DoD till ett litet häfte på 60-70 sidor... Självklart kommer mycket tappas bort i processen, mycket förenklat och mycket saknat (speciellt för oss som spelat mer)... Man kanske även skulle begränsa sig till T6 och T20 (och en billig T20 eller två kanske man kunnat skicka med häftet)
Med färre yrken, kortare beskrivningar (av t.ex. yrken), färre färdigheter och i princip ingen religion, kanske bara lite paralleller till vikingatiden så hade det kanske gått...
Och mer förklaring av hur man spelar rollspel, kanske 1 sida med ett spelexempel...
Trots att det inte hade varit så mycket att hurra för för oss vana spelare så tror jag att man kunnat uppnå ganska mycket... T.ex.
<ul type="square">
[*] Hade kunnat ge en introduktion - förklara hobbyn på ett kort och enkelt sätt
[*] Billigt - Folk som hade hört om drakar och demoner hade kanske kunnat lägga ut någon hundring eller två när de skulle ut på scoutläger i skogen.
[*] Reklam - Man hade kunnat ha med internetadresser till riotminds hemsida, och där snärjt nybörjarna än mer. Plus att när man väl testat och insett att det inte är så svårt, och faktist ganska roligt så kanske man kan lägga mer pengar.
[*] Man kan säga att allt som behövs för att spela finns i detta häfte, regler, karaktärsblad, äventyr, förklaringar, tärningar. - Man behöver helt enkelt inte vara rädd för att vara "tvungen" att köpa en massa dyra supplement och tillbehör...
[*] Man kan marknadsföra det som introduktion - Man behöver helt enkelt inte tänka på att tillfredställa både nya spelare och gamla veteraner...
[/list]
För det är ju så, att ungar lägger 700 spänn på TV och datorspel... Men när man inte är insatt i hobbyn tänker man nog mer "hur kan dessa böcker vara så skitdyra, när man kan få en skönlitterär bok för under hundra...?"
Jag förstår undran, och sedan att det alltid finns en stor drös supplement som också kostar massor avskräcker nog de flesta som knappt får hela sitt barn/studiebidrag...
Samma gäller nog för föräldrar till dessa icke-rollspelare... Mina föräldrar fattar fortfarande inte hur jag kan lägga flera hundra på soft-cover böcker som ligger på ca 150 sidor (talar nu om supplement till Eon)...
//k7e9 - Tycker till, lite...