Re: Magiskolor
Jag har inte läst några böcker som beskriver magiskolor, därav slutsatsen att magin inte är bunden till sådan.
Även om magisystemet är såpass fritt som det är, det vill säga att man kan välja från alla besvärjelser (förutom Rimvitner om man inte är duktig nog) så kan man ju välja att specialisera sig på en typ av besvärjelser, till exempel eld baserade besvärjelser, om man tycker det är intressant. Det som är viktigt anser jag är att denna möjlighet till att välja vilket man vill göra finns där.
Och när det gäller magiskolorna så har jag bara att säga, det tog MYCKET lång tid för en magiker i EDD att bli skicklig inom sin skola för att inte tala om sina besvärjelser. I DoD'91 så gick detta något snabbare då magin var lite billigare, och likaså med Chronopia.
I DoDv6 så gäller det bara att finna en källa från vilken du kan lära dig besvärjelsen, och lyckas med att lära dig den. Så en magiker skapas och formas snabbare och smidigare.
Nej, jag menar inte att AD&D och Fading Suns har samma grund. Missförstod det enkla uttalandet så mycket ?
Jag menar att ett tärningsslag under ett värde (FV eller Grundegenskap) är den gemensamma grund som funnits i alla utgåvor av spelet, och den grunden finns även i senaste. Själva Basic Roleplay grunden finns fortfarande kvar, den har inte försvunnit även om den har modifierats lite grand.
/Johan - Väktare av Rustningskammaren (
Http://on.to/gemini)