Nekromanti DoDv6 framtid

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Vad är nästa produkt då, är det alltså en monsterbok som dyker upp först?. Eller kommer världen först?, fast följer man gammal dod standard så ska det väl komma ut minst 2 monsterböcker före världsboken:)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det ser ut att vara Jorges Bestiarum som kommer ut. Och om man får tro vad Riot antyder så verkar det bli en annorlunda monsterbok. Vi får väl hålla tummarna :)
Hur som helst, oavsett om världen kommer före varelserna eller tvärtom så är båda bra att ha.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Innan båda dessa böcker kommer ska de släppa en spelledarskärm, som borde vara ute i februari. Allt enligt Theo.

Nerosuferoth

Klaatu Baradi Nikto
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vad de än släpper härnäst så hoppas jag de lägger lite stålar på att skaffa sig en korrekturläsare i fortsättningen... jag köpte nya Drakar häromdagen och blev nästan skrämd av dels det dåliga språket på sina ställen och dels av diverse icke-existerande referenser (T ex: På färdigheten Rida står det att man inte får tillgodoräkna sig någon minskning av fallskadan för färdighet i Akrobatik eller Hoppa om man trillar av hästen... fast det *finns* ingen Akrobatik-färdighet och Hoppa minskar inte fallskada annars heller).

Words stavningskontroll är inte ett adekvat substitut för korrekturläsning.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
jo det där är nog bara för att de verkar ha rippat texten från edd eller nåt, såg fler ordagranna grejjor där på färdigheterna.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
jo det där är nog bara för att de verkar ha rippat texten från edd eller nåt, såg fler ordagranna grejjor där på färdigheterna.

Jag hoppas att de som envisas med att namnet är det enda som är sig likt med Drakar och Demoner läser den raden...

Nerosuferoth

Klaatu Baradi Nikto
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag hoppas att de som envisas med att namnet är det enda som är sig likt med Drakar och Demoner läser den raden...</I>

Det finns även bitar i monsterkapitlet (kolla under 'odöda') som är plockade direkt ur första Monsterboken, och avsnittet om olika material verkar tagen från Expert.

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
På vilket sätt bestiarumet är annorlunda, det får vi se.
Och med mig som SL så får aldrig spelarna ÄP på grund av att dräpa monster, eller att ta till våld. De får där i mot ÄP om de lyckas lösa konflikter utan våld.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Texten vid hoppa är en rejäl miss, kommer med i erratan.
Personligen så var jag ganska nöjd med spelet, de två andra svenska spel jag läst på senare tid, Gemini och Eon innehöll betydligt sämre språk i vissa delar och fler antal felstavningar än DoD.
Och när det gäller referenser, tja jag har bara hittat den vid rida samt Ilmarsch. Man får vara glad att det inte är referenser i stilen "se nästa bok".

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
I vilket fall har de faktiskt köpt rättigheterna vilket innebär att de kan kopiera eller på annat sätt göra vad de vill. Sedan om vissa grejor inte hänger ihop är en annan sak..

Wille


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag hoppas att de bygger upp en bra värld först. Efter det så kan man helt klart sattsa lite mer på världen.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Joniserad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
21
Location
Lund
Innan vi skriker högt och lågt om vilket nästa tillbehör kommer vara får vi nog börja med att hoppas att de släpper något överhuvudtaget så det inte blir en massa förseningar.
Något annat retligt är om det tar Lååååååååång tid mellan släppen av tillbehören, man tappar liksom suget att vänta.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst är det retligt att det tar lång tid. Men hellre att de tar lite längre tid å sig och gör en bra grej av det än att de bara sprutar ut böcker och moduler som kanske inte är så genomtänkta

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
<EM>Ja, nya utgåvan är nog till 95% EDD och Drakar och Demoner Grund (svarta boxen) med 5% nya modifikationer.</EM>

Men de 5% är grunden som rollspelet bygger på. Har man inte en bra grund så rasar allt när man bygger vidare.
Att man skriver av nå't är av lättja. Varför skriva nytt när man redan har det skrivet?

Jag berättade för mina spelare om nya DoD6. Först verkade de relativt positiva till att en ny version har kommit ut men också tveksamma. Sista versionen som kom ut var (enligt vår mening) en katastrof.
Senare fyllde jag ut med att Riotmind tagit bort erf-systemet och lagt dit ett levelsystem. Alla suckade och beklagade sig och när jag fyllde ut med att magiskolorna försvunnit och man fick mer KP ju högre level så skadae de flesta på huvuderna.
Jag fortsatte och sade att till plussidan så verkar världen spännande.

Men de verkade tveksamma till att spela den nya versionen. Som sagt, har man inte en bra grund...

/[color:green]Han</font color=green> som har en räv sittandes på skärmen
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Grunden är precis den samma som i tidigare upplagor, det vill säga att du slår 1T20 mot ett FV eller ett grundegenskapsvärde, det är den samma grund som alltid har användts i Drakar och Demoner.
Och när det gäller yrkesnivåerna så är de mycket lätta att göra sig av med om man inte gillar dem, framför allt så är ökningen av KP den lättaste biten att göra sig av med. När det gäller magin så är jag bara glad över att skolorna har försvunnit då de enligt min mening saknade charm och möjlighet till att utveckla en magiker likt de som existerar i sagorna. Vad jag vet så har jag hittills aldrig läst en bok eller saga där magin är uppdelad i "skolor" utan magin är oftast mycket fri att plocka olika delar av, därmed så tycker jag att det nya magisystemet endast är en förbättring. En spelare som spelar en magiker har betydligt mer valfrihet än i tidigare utgåvor.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
Magiskolor

Hur många böcker har du läst, förutom kanske <EM>Dödens Port</EM> av Margaret Weis och Tracy Hickman, som beskrivit magisystemet?

Om en spelare får välja bland miljoner av besvärjelser (k, smärre överdrift, finns bara drygt 1000), hur lång tid tar det då inte att göra en magiker?
Då är det bättre med magiskolor som SL säger vad de står för och så får spelaren välja en (bland de 18 st som finns) som denne tycker låter cool.

<EM>Grunden är precis den samma som i tidigare upplagor,</EM>

AD&D och Fading Suns har samma tärningssystem, menar du att de rollspelen har samma grund också?

/[color:green]Han</font color=green> som inte menar att klaga men påpeka
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magiskolor

Jag har inte läst några böcker som beskriver magiskolor, därav slutsatsen att magin inte är bunden till sådan.
Även om magisystemet är såpass fritt som det är, det vill säga att man kan välja från alla besvärjelser (förutom Rimvitner om man inte är duktig nog) så kan man ju välja att specialisera sig på en typ av besvärjelser, till exempel eld baserade besvärjelser, om man tycker det är intressant. Det som är viktigt anser jag är att denna möjlighet till att välja vilket man vill göra finns där.
Och när det gäller magiskolorna så har jag bara att säga, det tog MYCKET lång tid för en magiker i EDD att bli skicklig inom sin skola för att inte tala om sina besvärjelser. I DoD'91 så gick detta något snabbare då magin var lite billigare, och likaså med Chronopia.
I DoDv6 så gäller det bara att finna en källa från vilken du kan lära dig besvärjelsen, och lyckas med att lära dig den. Så en magiker skapas och formas snabbare och smidigare.

Nej, jag menar inte att AD&D och Fading Suns har samma grund. Missförstod det enkla uttalandet så mycket ?
Jag menar att ett tärningsslag under ett värde (FV eller Grundegenskap) är den gemensamma grund som funnits i alla utgåvor av spelet, och den grunden finns även i senaste. Själva Basic Roleplay grunden finns fortfarande kvar, den har inte försvunnit även om den har modifierats lite grand.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top