Nekromanti DOG IN THE VINEYARD

lugnt

Veteran
Ska precis börja lira DitV men vill köra det mer som en kampanj än som "bara" en by i taget.,

Någon som har kört så? alla idéer välkomnas

mvh
lugnt

Mogger

Hipsteranka
Are you gonna be my dog?

Hur menar du? Att du vill ha andra platser än byar och andra bekymmer än synd? Hänger inte riktigt med. Vill du utveckla?

terje

xenomorf mystiker
Hundar i vingården

Om jag förstår dig rätt så vill du ha någon mer övergripande story än en där varje by är sin egen lilla episod och bara binds ihop av återkommande rollpersoner?

En variant kan väl vara att ge byarna gemensamma problem? I var och en av byarna finns de vanliga problemen med stolthet och egeoism som leder till synd, men det kanske också existerar ett större hot i bakgrunden.

Här är två idéer baserade på saker som finns i boken:

I byarna kan det ju uppstå falska läror när folket försöker rättfärdiga sina synder. Kanske finns en sekt (med fäste i den syndfulla urbana östern) som aktivt sprider en falsk lära?

När folket syndar får demoner fäste i deras hjärtan. Beroende på hur du vill att demonerna ska vara så skulle du kunna ha med återkommande, namngivna onda andemakter.

Marcus J

Hero
Om du följer Vincents spelledarregler (jag kallar dem inte tips eftersom han anser att du inte spelar DitV om du spelar på annat vis, utan något annat snarlikt spel) så kommer dina olika byar knytas samman ganska bra.

Det jag syftar på är stycket "GMing between Towns" sid 122, där det står att du för att skapa nästa by ska testa de domar som rollpersonerna fastställt på nya situationer för att citera Vincent: "is this love worth breaking the rules too? Is love worth breaking this rule for?"

Genom att spela på detta och göra det hårt och fast så får du intressant kampanjspel á la Dogs.

/Marcus 2 ören

Sodivra

Champion
Tja... Det beror ju på vad du vill ska vara mer som en kampanj. Precis som Marcus J skriver så står det i boken hur man skapar en sammanhållen historia genom att bygga vidare på spelarnas val i nästa by. Men eftersom det redan står i boken, så var det väl inte det du var ute efter då, gissar jag? :gremsmile:

Jag skulle tycka det väldigt svårt att ta bort det episodiska ur Dogs in the Vineyard, och behålla det jag gillar. Det episodiska är i linje med hela filosofin att spelarna ska få veta allt från början, och att det handlar om att välja, inte prestera... Att byta ut det skulle vara att förändra DitV i grunden.

Men om du inte vill gå riktigt så radikalt till väga så har jag några idéer.

Man kan återvända till gamla byar, eller ha en pågående plot i Bridal Falls, om rollpersonerna besöker denna stad ofta.

Här har du avslutningen på en kampanj där spelledaren använde en återkommande demon, "Grandfather": http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=14494.0
Han länkar till tidigare texter om kampanjen i inlägget också. Det gav mig en känsla av kontuinitet. (Och så är det en jävligt bra text!)

Här är en idé jag hade om en metaplot till Dogs in the Vineyard, som allteftersom skulle förvandla det till ett rätt annorlunda spel:

Crossover mellan Dogs in the Vineyard och Werewolf. När syndarna åkallar demoner så visar de genomgående djuriska drag, och så småningom drabbas hundarna av lykantropi. Många frågor ställs: Vad händer med min kropp? Varför har Livets Kung övergett mig, och kan jag fortsätta döma de troende åt Honom? Kan jag ge efter för ilskan, och när? Finns det en gud för oss också? Är det en helig eller ohelig?
Jag skulle dock vara väldigt noga med att spelet fortfarande skulle handla om moraliska val... bara svårare. Och att döma sig själv. Skulle det bli ett actionspel så skulle jag känna att jag berövat DitV från det som är så bra. (Men det är ju bara jag)

/Arvidos, God's Gonna Cut You Down.

http://www.youtube.com/watch?v=1e0EQlQXoEo

lugnt

Veteran
Re: Are you gonna be my dog?

Vad jag menar är att jag just vill ta ett steg bort från det "episodiska".

Jag håller med om att DitV är ett episodiskt spel men jag vill inte köra hela "ett spelmöte-en by" grejen.

Och det räcker heller inte med "is THIS love worth breaking the rules for". Det blir ändå skilda episoder även om man knyter an till redan ställda moraliska frågor.

Det Vincent skriver om att man återknyter till samma problem i t.ex. Bridal Falls tycker jag låter intressant.

Jag är helt enkelt ute efter en Kampanj där spelarna får mer att göra än att rädda en by i taget. Jag inser att det är att ta ett rejält steg bort från DitVs grundidé men jag vill prova.

Ni vet när man har hela "femte konflux" serien framför sig. En DET kampanj med många spelmöten för att nå målet... DET är vad jag är ute efter :gremgrin:

lugnt

Veteran

jag menar förståss:

Det ARVIDOS skriver om att man återknyter till samma problem i t.ex. Bridal Falls tycker jag låter intressant. :gremlaugh:

Mogger

Hipsteranka

Ja, det tycker jag med. Och det är ett enkelt sätt att knyta samman en serie spelmöten på.

har du kikat på Primetime Advetures? Spelet är konstruerat för att spela en (eller flera) säsong i en TV-serie. Då bör det finnas en eller flera röda trådar samtidigt som karaktärerna utvecklas parallellt med det. Ja, som en bra TV-serie alltså. 5:e konfluxen hade inte gjort sig så bra som TV-serie, men konceptet hade lätt kunnat föras över. Kika på Lost t.ex, eller varför inte Battlestar Galactica, eller Desperate Housewives. Alla dessa serier har på ytan en enkel handling ("var är vi", "kriget mot Cylonerna", "vem mördade Mary Alice") men egentligen handlar de om människorna.

Så kan man spela DitV utan problem.