Nekromanti Dogma - 2003

Quadrante

Grisbonde
Nu när årets (2004) dogmarollspelsutmaning är i sin linda.
Vad minns vi av förra årets bidrag, minns någon dem överhuvudtaget?

Vad hände sen, har någon utvecklat vidare sitt spel, eller till den egentliga frågan : Hur många av er har spelat något av förra årets bidrag?

Är dogmaspelens form en bra språngbräda in i ett spel?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har skrivit lite mer text till Fabeljazz och ska se till att layouta den någon gång, samt slänga in Kvantes bilder. Sedan ska spelet upp någonstans. Tyvärr är det här väldigt lågprioriterat för mig nu, så det lär nog dröja ett tag.

Jag har för övrigt hört talas om två grupper som spelat Fabeljazz. Själv har jag inte spelat något dogmaspel, men med tanke på hur sällan jag spelar över huvud taget är det inte så konstigt. :gremgrin:

/Dimfrost

EDIT: Och så tyckte DeBracy att jag skulle nämna att Fabeljazz förekom i Sverok Osts tidning Ostfronten (recenserad i Fenix #1, för övrigt), så lite mer spridning har det fått.

Eksem

Champion
Rakt ur huvudet minns jag Fabeljazz, för det knäckte mig rakt av. Annars har jag lösa minnen av Fanatasy Light, Murder We Wrote och... eh, ja, där tog det stopp.
Fabeljazz är det enda som jag verkligen kände att jag ville spela, och det kommer jag nog faktiskt spela nån gång också, men då kommer jag fuska och ha ett lite, lite tyngre regelsystem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag minns rätt många av förra årets bidrag, både positiva och negativa minnen. Framför allt var jag imponerad över hur många intressanta idéer folk lyckades skapa på så begränsat utrymme. (Jag var också förvånad över hur många rollspelsskapare som, om de får fritt spelrum och liten yta, vill göra spel om fabeldjur. Samma trend syns i år. Vad är oddsen för att två personer samtidigt ska göra piratspel med fabeldjur? Fabeldjur måste vara alla svenska rollspelsskapares mörka passion! :gremwink:)

Däremot kan jag inte påstå att jag spelat något av spelen.

/tobias

Quadrante

Grisbonde
Ska väl redovisa mina "minnen".
Jag minns mitt bidrag "Dagens huvudrubriker RPG" , det blev ingen större utveckling av det, men det var aldrig tanken heller. Jag "släppte" ett par moduler i "dogmaformat", med speltips/äventyrstips.
Jag gjorde en websida till DHRPG , vilket uppmärksamades av www.legend.se.

Andra bidrag jag minns är, Mustelas fabler, Elmsund lite och Sinbads åttonde resa (vilken jag tycker fått för lite uppmärksamhet).

Har inte spelat något av spelen, men velat. (jag spelar Null spel nu).

ps.jag kollade just igenom förra årets bidrag och det är skrämmande att man(läs:jag)inte minns fler, det är många bra spel i det kompendiumet.ds

Gardener

Champion
Pirater är ju inne just nu, så just piratspel är ju inte så konstigt. Och ankor är alltid ball.

Duccaneers har dock funnits som förslag till rollspel på 2A4 i flera år så det kändes rätt naturligt att lämna in det som Dogma-bidrag nu när jag hade tid. =]

Kanske det är svårare att göra ett fabeldjursspel i fullstort format, att få det tillräckligt fängslande och inte för kalle anka-aktigt. Eller så kanske ingen kan göra bättre fabelspel än Mutant (och Usagi?) och inte tycker det är värt det. Vad vet jag, jag bara svamlar. =P

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fabeldjursrollspel (OT)

Kanske det är svårare att göra ett fabeldjursspel i fullstort format, att få det tillräckligt fängslande och inte för kalle anka-aktigt.
När jag tänker efter är det lite förvånande att det inte finns något fabeldjursspel som är lite större och lite Kalle Anka-aktigt. Framför allt Carl Barks Kalle Anka-serier är ju utmärkta äventyrsberättelser, som skulle kunna ge inspiration till massor av rollspelsäventyr. I ett mindre seriöst upplägg kan dessutom det faktum att alla personerna är fabeldjur användas för att göra rollpersonerna till tydligare karaktärer.
Genren "komiska äventyr" är helt enkelt dåligt representerad bland rollspel. Mutant är visserligen komiskt, men inte på det sättet, och Usagi är väl helt seriöst förutom att figurerna är djur?

/tobias

Gardener

Champion
Re: Fabeldjursrollspel (OT)

Finns ju Toon, förvisso inte Disney och det är mer än bara fabeldjur, men det är ett fullstort spel i alla fall. Fast mer åt totalt oseriösa småäventyrsspelande än sedeslärande fabler. =]

Det susar i säven-rollspel någon?

Quadrante

Grisbonde
Re: Fabeldjursrollspel (OT)

Elmsund RPG är på G , det hankar sig fram på www.theproject.nu . Är förvisso mer en spelvärld än ett rollspel (omkriterierna för rollspel är att man ska ha egna regler, de säger att de är en spelvärld till DoD6).

Mustelas fabler är väl rätt sedjelärande... (?)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag minns (tyvärr och med fasa) mitt eget bidrag, Magnum Magikum. Det kan vara det sämsta som gjorts och till och med Orkworld är bättre.

Vad mer minns jag?
[*]Fabeljazz - Vem minns det inte? :gremwink: Det gjorde ju en enorm succé och har fått mycket uppmärksamhet runt om.
[*]Murder, we wrote - Det minns jag egentligen bara av en anledning och det var för att Krille satt och sålde det för fem spänn på BSK 2003.
[*]Aska till aska - Det enda spelet som var avancerat layoutat (vad jag minns) och det var riktigt snyggt. Det är lite skillnad mot årets då i stort sett alla bidrag är någorlunda avancerat layoutat.
[*]Fanatasy Light - Spelet som alla alltid stavade fel på. Hur gick det med introducerandet av rollspel i bokhandlarna? :gremsmile:

Och det var väl ungefär allt. Jag är ledsen men jag skyller på mitt teflonminne.

Sodivra

Champion
Aska till Aska är jag fortfarande lite sugen på att testa, och minns det därför.. Bobby Magikerns' spel var helt grymt intressant, jag hoppas att någon testade det iallafall.. Annars får det väl bli lite av det på IndieCon.

"De kommer tillbaka" var min favorit, och det är säkert (?) fler som kommer ihåg det, eftersom det var väldigt jämt mellan det och Fabeljazz om bästa spel ett tag.

"En gång var jag hel" minns jag.. Men bara för att troberg nämnde det.. :gremtongue:

"Fantasyninja" hade blivit svinbra.. Om det inte hade varit fantasy. Och haft fler spells.

Johan K

Gammal & dryg
I stora drag..

Kommer ihåg stora drag av förra Dogma-utmaningen.. Framförallt att jag hade välldans skoj åt när jag läste alla finnurliga spel som skapades !!

Tyvärr så har jag inte testat nått av förra årets spel.. :gremblush: :gremblush:

Årets upplaga verkar minst lika bra ju !

Foggmock

Myrmidon
Sverok Osts tidning Ostfronten

Its The Herring Can for you, mister!

...Ostfronten har varit nerlagd ett bra tag. Samma snubbe bakom tidningarna dock.

Rising

Vila i frid
Jag kommer mest ihåg Sinbad-spelet, för jag blev skitsur när jag såg det. Det var nämligen en sådan där idé som jag hade velat hitta på själv.

Det är väl den finaste komplimang jag kan ge åt någon, förresten. Det är min personliga dogmafavorit genom tiderna. Av alla dogmaspel (även mina egna) så är det nog bara Sinbad jag verkligen vill spela.

Sedan kommer jag ihåg fabeljazz för att det var kul och för att jag skrev ett corny förslag på jazzdueller till den utökade versionen där en mantikora(!) råkade komma in i ett exempel och sprida förvirring omkring sig. (Jag menade mandrill, förstås)

Jag kommer ihåg Hjälten Gegg också, och Murder we Wrote.

"Är dogmaspelens form en bra språngbräda in i ett spel?"

Jag är en rookie, men min slutsats är att om man ska börja på ett bra spel så tvingas man göra en dålig dogmaversion (som känns ofärdig).

Personligen har jag haft många idéer som kunnat bli bra systemlösa konventsscenarier, men skall man klura på regler så räcker inte riktigt dogmaformatet till. Jag kommer personligen inte delta i någon mer dogmatävling, för jag tycker det mest blev frustrerande att all kreativitet gick åt till att klippa bort saker jag hade hittat på men som inte fick plats. Till slut satt jag och valde mellan olika formuleringar för att få in all text jag tyckte behövdes i stämningstexterna: "Ska jag skriva 'alla' istället för 'samtliga', och 'nyans' istället för 'schattering'? Då kan jag få plats med 'basilisk' istället för 'drake'..." osv.

Mot slutet blev det faktiskt jobbigt för mig. En kul utmaning, men till slut kom den att hämma mer kreativitet än den främjade. För mig, alltså.

Dimfrost

Special Circumstances
yeah, yeah, jag skyller på DeBracy som tvingade mig att skriva dit det där. klart jag vet att det var THC, men jag glömde bort det av någon anledning...

Dimfrost

Special Circumstances
Det märktes faktiskt på dina bidrag. De ville så mycket mer, och det riktigt märktes att du hade en massa mer text som du hade velat få in. Inte för att de inte kändes kompletta ändå, men man blev sugen på att läsa en komplett version. Speciellt Flux, då. Flux är ett av mycket få indiespel som jag faktiskt är sugen på att spela, och det säger ganska mycket när det gäller mig. :gremwink: Det är snubblande nära att jag lägger till Flux som favoritspel.

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag vred inte om din arm! [ANT]

Jag bara... liksom... ja... du vet... för övrigt mindes ju jag också att det var THC som saken gällde så tro inte att lyckas med någon "guilt by association" här! :gremwink:

Det verkar som folk glömt porrbilderna i alla fall. :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fabeljazz minns jag hyfsat. Det ringer också lite klockor när jag läser de övrigas inlägg. Men jag har inte prövat på något av spelen och lär nog inte göra det heller.

"Är dogmaspelens form en bra språngbräda in i ett spel?"

Mja, det begränsade formatet gör att spelet blir väldigt hårt riktade mot en viss typ av spelande. Jag tycker att de främst fungerar som inspirationskällor och eventuellt partyrollspel. Jag hade inte kunnat sammanfatta alla mina idéer kring hur ett bra rollspel ska fungera och vara uppbyggt på ynkans två sidor och det är nog frågan om någon annan verkligen kan det heller för den delen. De flesta riktigt bra uppslag förtjänar och kräver ett större utrymme än dogmareglerna tillåter.

Troberg

Sinister eater
Jag hade inte kunnat sammanfatta alla mina idéer kring hur ett bra rollspel ska fungera och vara uppbyggt på ynkans två sidor och det är nog frågan om någon annan verkligen kan det heller för den delen. De flesta riktigt bra uppslag förtjänar och kräver ett större utrymme än dogmareglerna tillåter.
Men hade det blivit 72 spel gjorda i ett större format? Hade folk orkat börja?

Jag ser inte ett Dogma-spel som ett slutmål. Det är en vision, en riktning, en plan och en startpunkt. När man är nöjd med det så går man vidare och gör något större av det.

Det lilla formatet gör också att inget av spelen kommer att bli "perfekt", i viss mån är de alla "hastverk". Jag tror det är bra, det tar bort en del av prestationsångesten. Det behöver inte vara perfekt, det förväntas inte vara perfekt, det behöver bara ha en kul idé.

Det är åtminstone mina motiv.