Svärd av tro:
Mänsklighetens många kolonier och planet civilisationer finns i en rymd som är kall och själlös. D.A.N.T.E. riket har erövrat all den kända rymden och krossat alla oliktänkare. Världen är "logisk". De döda görs om till knappar och tvål, konst är förbjuden om den avviker från de accepterade normerna, allt är censurerat och den brutala polisen krossar alla som försöker finna någon tröst bortom denna värld. Människorna är grå, de är apatiska och bryr sig inte längre. När de vaknar till ur sin apati är det med utbrott av vrede eller vedervärdiga handlingar. De har vänt sina ansikten bort från Gud.
Men det finns hopp. En profet från herren skickades 108 svärd. Symbiotiska teknoorganiska varelser drivna av sin bärares tro för profeten att dela ut till 108 individer som fortfarande tror och som har viljan att använda dem till att besegra D.A.N.T.E., befria universum från rikets förtryck, sprida tron till människor och lyfta deras hjärtan igen.
Du är utvald! Symbioten har blivit en del av dig och du är nu Guds svärd i universum. Det är din uppgift att sprida trons värme i ett kallt universum.
Världen:
Snabbare än ljuset rymdskepp finns. Mänskligheten är utspridd över galaxen och har förmågan att terraforma planeter men gör det inte ofta. De flesta bor i enorma arkelogier eller på rymdstationer. Det finns inga utomjordiska raser som mänskligheten träffat men märkliga varelser tar ibland över individers tankar och handlingar (Obs! gör ALDRIG detta mot en spelarkaraktär). D.A.N.T.E. regimen kontrollerar allt.
Guds barn:
Varje spelare beskriver sin Symbiot och vad den kan göra. Alla Symbioter kan flyga, resa genom rymden, resa snabbare än ljuset vid rymdfärd (men inte annars), är otroligt mäktiga offensivt men kan välja att göra icke-dödlig skada och skyddar bäraren i nästan alla miljöer (tex i rymden eller i en vulkan...). Men varje symbiot har också en speciell förmåga som spelaren hittar på. Kanske kan den teleportera eller läka de sjuka? Spelledaren har ett veto men mycket bör fungera.
Spelarkaraktärer har dygder istället för traditionella stats. Om de gör något motiverat av en dygd får de kasta så många extra tärningar som de har tärningar i dygden. Även om en spelarkaraktär inte har några poäng i en dygd rullar hon alltid en tärning. Varje spelare får fördela 7 poäng mellan sina dygder hur hon vill.
Dygderna är:
Ödmjukhet - humilitas (motsats till högmod)
Generositet - liberalitas (motsats till girighet)
Kyskhet - castitas (motsats till vällust)
Medmänsklighet - humanitas (motsats till avund)
Måttfullhet - temperantia (motsats till frosseri)
Tålamod - patientia (motsats till vrede)
Flit - industria (motsats till lättja)
Det finns även synder, dygdernas mörka baksida. Spelarkaraktärer börjar inte med några men de fås genom spel. Använder en spelarkaraktär synder istället för dygder för att göra något rullar hon dubbelt så många tärningar men spelledaren läger till en extra konsekvens för hennes handlingar om hon vinner som drabbar någon oskyldig runt henne eller driver henne längre ned i mörkret. Synderna är dygdernas motsatser.
Babels torn mekaniken:
När du vill göra något som är svårt och som har en dramatisk påverkan så löser du det så här. Gm:en bygger ett torn av tärningar. Tornet är stabilare om det är en lätt sak din karaktär skall göra och rangligare om du skall göra något svårt. Tornet byggs i mitteln av ett schackbräde. Målet är att komma så nära tornet som möjligt utan att välta det. Om tärningen är i samma ruta som tornet ger det 0 poäng och varje ruta från det ger en poäng. Landar tärningen 2 rutor från tornet får spelaren alltså två poäng. Man vill ha så lite poäng som möjligt, spelledaren avgör hur få poäng som krävs för att lyckas med den aktuella handlingen. Om tornet välter misslyckas karaktären fruktansvärt, möjligtvis på grund av demonisk inverkan.
Har en karaktär en Dygd som hjälper henne får hon kasta upp till så många tärningar som hon har i Dygden och räknar bara en av dem.
I en strid gör man likadant fast spelarkaraktären och motståndaren turas om att kasta tärningar och den som får bäst resultat vinner striden. Vad som händer om man förlorar en strid bestäms innan striden av spelaren och gm:en tillsammans. Vill hon övertyga en motståndare i en debatt? Då kan motståndaren kanske förödmjuka henne och få henne portad från rymdstationen. Vill hon besegra en grupp soldater genom att slå dem medvetslösa? Då kanske de dödar henne.
Om en spelarkaraktär någonsin dödar en motståndare kan spelaren välja om hon vill flytta en dygd poäng till en synd istället.
Fiender:
D.A.N.T.E. regimen har i get liknande symbioterna än. De slåss med konventionell trupper (en arme vanliga män och kvinnor är en lämplig fiende för en strid), rymdskepp och svävar tanks. Dessa bör ha mellan 1 och tre tärningar att kasta. Det finns rykten om att D.A.N.T.E utvecklar symbiot liknande vapen. Dessa rykten gör gällande att personen som leder projektet är influerad av en... varelse. Andra rykten säger att de är korrumperade och fallna svärd burna av de vars dygder alla är ersatta av synder.