Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Re: Taktikkort 1.1 - I väntan på ärkeängel Gabriel
Det ser ruskigt bra ut Android, ska bli intressant att se hur det slutar!
Det ser ruskigt bra ut Android, ska bli intressant att se hur det slutar!
Jag är ärligt talat inte en stor fan av långa biljöbeskrivningar utan brukar vilja skapa mina egna settings. Men här har jag kanske varit lite väl snål. Det behövs nog lite setting i den här typen av dogmaspel.Android IV said:Läser precis igenom Asimovs mardröm. Tänkte kasta ur mig lite kritik och tankar, just för att det ska kunna bli än bättre.
1) Jag skulle vilja att det fanns lite mer information om Tannhäuserportarna/Invergrim. Kan räcka med lite text och någon bild, bara för att skapa en känsla av hur det ser ut och fungerar. Visst kan spelgruppen skapa mycket sådant själv, men ett rollspel borde ändå "sparka igång" kreativiteten och tankeverksamheten. Raderna om "nytt har byggts på gammalt" samt "folk lever tätt tillsammans under det blinkande ljuset av neonrör" tycker jag är bra. Jag vill ha lite mer sånt, några rader till och kanske en bild (bilden på stadsmiljön var bra).
Poängen sätts ut i spel och det är helt upp till spelarna när de vill introducera ett nytt direktiv. Direktiven gäller för alla spelarna. Just att det gäller för alla spelarna borde jag trycka hårdare på. Visst är de så att flera spelare kan bidra till ett direktiv. Det gör det mest roligare. Poängen är att direktiven ska vara "dolda", det vill säga det finns inte, tills dess att en spelare lägger in ett direktiv som går mot det en av spelarna försöker göra. Hoppas att det här gör glitcharna klarare.Android IV said:2) Direktiv.
Jag förstår faktiskt inte alls hur dessa används. Man har 12 poäng per spelare. När används poängen? Vem ger vem nya direktiv? Gör man det från början eller under spelets gång? Gäller direktivet samtliga spelare eller endast en? Får flera olika spelare lägga några poäng var på att skapa ett direktiv?
ja, som du märker förstår jag inte alls. Jag tror texten/beskrivningen måste utvecklas lite.
Du får påverka den andra karaktären lite hur du vill och det är inte någonting direkt regelmekaniskt. Tanken är att för varje sak du vill påverka förbrukas en nivå av korrupt data.Android IV said:3) Glitchar
I och med att jag inte förstår hur direktiven skapas samt fungerar kan jag inte riktigt uttala mig.
5) Korrumperad data
Förstår inte alls hur det fungerar. Det står "korrupt data kan sedan användas av andra spelare för att påverka karaktären". Men jag förstår inte alls hur detta sker regelmekaniskt eller hur man får påverka den andra karaktären.
Att jag glömde startvärdet upptäckte jag ganska snart och det är kasst att jag missat. Alla börjar med ett värde på fyra i kyla. Spelare får flytta runt sin kyla/värme lite som de känner passar och det är inte direkt kopplat till ett direktiv. Direktiv behöver inte direkt vara kalla i sin natur även om de kanske ofta är det.Android IV said:5) Värme/kyla
Tror jag fattar den delen (samt hur det fungerar i konflikter). Men på vilket värde börjar man spelet. Och ska spelarna flytta kyla/värme som de vill i och med spelets gång? Eller är det ett fast värde? Eller rör det sig i och med någon särskild mekanik (att försöka bryta mot direktiv ökar din värme, att följa dem ökar kyla)
Jo det kan kanske förtydligas lite. Jag har försökt få med lite av vad som driver det framåt genom att skriva med det i det lilla inlägget om vad en bra scen bör innehålla.Android IV said:6) Vad driver spelet framåt?
Antar att vad som driver det framåt är de olika spelarnas önskemål om scener ("Åh, jag tycker det vore coolt om mitt VAPEN stöter på en gumma som bla bla bla"). Och när scenen kommer nästa spelare med ett förslag (och att gruppen kan bolla lite mellan sig om vad man vill ha för scen härnäst). Kan kanske förtydligas lite.
Jag skulle inte direkt kalla mig en pedagog. Nu när jag kollar på det igen så ser jag att det är en hel del saker som skulle må bra av att flyttas runt lite och allt skulle kunna förklaras bättre. Ärligt talat har jag nog lagt ner betydligt mer tid på layouten än på att formulera mig. Ska se lite när jag har tid att sätta mig med det igen. Tack som fan för all kritik det uppskattas.Android IV said:Ja, mina tankar blev lite röriga. Men jag tycker verkligen du borde gå över texten några gånger till. Den är inte riktigt pedagogiskt upplagd (i vilken ordning saker kommer) och det är lite kantigt förklarat. Det finns en massa saker jag inte riktigt förstår, vilket är synd. För nu medan jag skrev denna kritik och läste igenom Asimovs Mardröm började tycka allt mer att det fanns en hel del potential. Så snälla, knåpa på lite till.