The Full Monty:
Ja, det här
är nog den bästa biten av Dogmautmaningen ändå.
Min inställning vid röstandet och recensionerna har varit att ge bra betyg och kritik främst åt spel som
jag gillar, och i ta skickligheten i skapandet i andra hand, om den inte redan hjälpt till att charma mig. Jag är ju relativist, inte en filmkritiker. Men nja, en del hänsyn har jag väl tagit till det ändå, se bara nästa stycke..
Jag har ofta haft höga krav på substans, vilket är
svårt att
åstadkomma i det här formatet, men eftersom jag är bortskämd med makare som har lyckats med det så drabbas de andra rollspelen så mycket hårdare. Jag har inte orkat leta upp något snällt att säga om varje bidrag, tyvärr.
Jag har delat ut röster för ”fantasifullt” till bidrag som antingen är ovanliga och vansinniga, eller som får igång min egen fantasi och inspirerar mig.
Bidrag som är välanpassade till Dogmaformatet har haft en stor fördel, det vill säga som får igång egen inspiration istället för att lämna mer material att önska, eller som till exempel specialiserar sig på lättillgängligt och snabbt spel.
Vi börjar med att ta en titt på de bidrag jag gillade bra nog för att rösta, eller nästan rösta på..
Aki
En mycket elegant regellösning för relationsspel - Och det är väl det enda bra med spelet, men så mycket mer behöver det väl inte. Just det som har saknats för ett renodlat relationsspel har ju varit den faktiska förverklingen av det, regler och så. Dessutom så bestod ju bidraget till största delen av regler.
[*]
-Mest nyskapande och
nästan Bästa regler och Bästa spel.
Bravado
Det här trodde Rising på, spelet som skulle förlösa honom i en kaskad av kärlek och beröm från alla Nobilisfans.. Men nu blir det inte så! Ha! Trots piffiga och fiffiga karaktärsgenerarregler så blir det bara..
[*]
nästan Mest fantasifullt.
Flux
Trots att detta är betydligt mer "standardrollspel" än Bravado så inspirerade det här mig desto mer, med sina varierade passagerare, flygfarkoster, konflikten mellan nomader och ädlingar.. Att inte ha regler för något annat än luftstrid känns fräscht, jag blir sugen på att ge mig ut och manövrera i hektiska strider, för att sedan snacka av mig med, eller skälla på, eller flörta med, mina vingkamrater.. Action, relationsspel mellan actionsekvenserna, och en övergripande organisation är en härlig blandning jag känner igen från t. ex Evangelion, och som jag planerar för nästa stora projekt.. Men bilden var inte snygg. Äh. Okej då.
[*]
-Mest fantasifullt, Bästa nybörjarspel
Hamsters
"Hamstrarna dör som flugor. Men det skiter de i".. Okej, visserligen är inte Hamsters ett spel jag tänker spela eller något (trots min passion för "galna djur", då får det vara MegaChicken) men en sak gladde mig verkligen i det här spelet.. en del av er som har slitit hårt med era bidrag kommer nog inte gilla att höra det här.. Bakgrunden är helt suverän. "Uzi", "Slägga", "Minigun".. Det fick mig verkligen att le.
[*]
-Bästa design!! och var stolt nu,
L337!
Höst
Ujuj, det här är läckert.. Snyggt vid första blicken, inbjudande vid första skummandet, förtrollande vid genomläsningen.. Höst har vatikanen, onda älvafolk, och en glänsande bra uppdelning - Texten är mycket väl upplagd, med varje rubrik är antingen informativ eller inspirerande. Dimfrost har
fått bra kritik för att han målar med orden, och det här fick mig snabbt i rätt stämning. Höst visar att 1700-talet fortfarande lever. Jag har inget att sätta emot..
[*]
-Bästa koncept, Bästa design, Bästa koncept, Bästa spel! w00t!
Legend
Enkelt. Läckert. Och snyggt. Binära egenskaper rockar. Skippade att läsa världen. Och framförallt enkelt.. Därför:
[*]
-Bästa nybörjarspel och
nästan Bästa design och Bästa regler.
Olympus
Här har vi en sådan där höjdare igen.. Jag brukar säga att de riktigt geniala regellösningarna i rollspel också alltid är enkla. Gurgeh bevisar att så är det. Väl anpassat till Dogmaformatet - Bara att köra. Kräver en del av sina spelare, förlåt, spelledare förstås.. Kan vara svårt att använda det som partyrollspel med ovana rollspelare, eftersom spelledarna behöver vara rätt drivande och kan gestalta nyanserade och intressanta gudomar för att det ska bli någon konflikt och relationsspel.. Enkelt, smart, nytt.
[*]
-Mest nyskapande, Bästa regler, Bästa spel! Inte illa!
Ormens Krig
Inte för att verka tjatig, men.. Wowza! Den sista medlemen av The Big Three. (Höst, Olympus, Ormens Krig.) Ormens Krig's koncept fångade mig vid första gången
Mask nämnde det. Übermenschalver? Mmmm, framför mig såg jag högresta, ädla, blonda alver som efter åratal av att ha bidat sin tid blodigt renade jorden från de imperfekta människorna.. Ormens Krig blev inte riktigt så, men efter att ha knuffat på Mask tillräckligt så blev det ungefär så iallafall.
Och sedan får man ju monster i andra världskriget-setting, brittiska jordalfer och förrädare till nazister som alvernas springpojkar, och flörtar med kristen och nordisk mytologi.. Reglerna var nästan lite för krångliga (speciellt pansarreglerna - varför inte bara plocka bort tärningar över en siffra eller något?) men tre saker räddade dom: Träfftabellen, alkemisttabellen och häxtabellen. (som också knuffade upp design-utmärkelsen) Bra rollspelsmiljö också, jag ser fram emot att bussa en häxgeneral på mina spelares stackars utsatta rollpersoner.
[*]
-Bästa regler, Bästa koncept, Bästa design, Bästa spel goddamnit!
Power Puff Pinglorna Rollspelet
Kul att läsa, men att spela? Om man kollar på Power Puff Pinglorna, kanske. Otur att jag inte gör det. Snyggt som stryk. Otur att det inte fick plats något annat än vaga beskrivningar av krafter och personer. Nåja..
[*]
nästan Bästa design.
Syfilis
Yum yum yum yum.. Kittlande. Smaskigt. Häftig präst. Smart domedag från synd, kombinerad med ironin i ett dåligt immunförsvar (som indianerna som dog av conquistadorernas vanliga sjukdomar). Smart dualitet i attribut (precis vad jag gillar). Lite andra smarta knep i blödaningen och de kalla baden. Härligt med främmande varelser med en mentalitet att fördjupa sig i - Men lite svårt att komma in i hur man ska gestalta varelserna just för att de är så annorlunda. Det gör spelet lite spel-ovänligt, men det är ett läckert koncept, så det blir.. (surprise)
[*]
-Bästa koncept
Totem
Stackars, stackars Totem. Likt en urbefolkning framför imperalistiska bidrag från framstående forumprofiler så var det det första att falla för beslutsångesten. Afrikansk miljö (snarare än fantasy-europeisk) är något jag vill se mer och bättre av. Läckra apor, läckra regler, läcker layout, även om den blev lite för mycket, och reglerna blev lite för lite. (Jag gillar mer sagostilen, när alla har någon unik förmåga, snarare än att man inte kan någonting alls bättre än någon annan - Okej, vi har totem, men.. äh!) Fick mig inspirerad, så..
[*]
-Mest fantasifullt och
nästan Bästa design, Bästa regler och Bästa spel. Så nära, så nära, till full pott..
Vicatrion 5430
Fastnade inte så mycket tyvärr, och det kan ju inte vara ett bra betyg.. Jag gillade upplägget dock, att åka runt med sällskap i sitt eget antigravskepp. Mycket rollspelarvänligt. Planerar något liknande för en Stadenkampanj, och det håvade ju in en del röster för Flux, så här.. nej, det blir bara nästan.
[*]
nästan Mest fantasifullt och Bästa koncept.
Då går vi vidare med alla spel utan pirater:
Altar Light
Fantasyspel? Det var ovanligt. Grundmekaniken verkar rätt fräsch, förhoppningsvis inte för krånglig i spel heller. Synd att realismfantasy vinner sin detaljnivå, något som inte får plats i Dogmaspel.
Bitworld
Blä, en till postapokalyps.. Nej, faktiskt rätt mysigt när jag ser bortom den enkla layouten, med Robinson Crusoe-apokalyps istället för Mad Max. Jag blir lite sugen på att röja upp och skapa bosättningar, diskutera i rådet, utforska vildmarken.. Med andra ord så hade jag nog hellre spelat från ”år 0” än ”år 1”. Saknar lite krydda, som regelmekanik för rådet, a la spelwebbens spel, där det finns en regelmässig central, men.. nä, det är nog bättre att Bitworld går sin egen väg. Kudos. Men mer krydda hade jag ändå velat se, mer förslag på vad människor faktiskt kan, och så vidare.
När jag läser om kvinnor med fertilitet och ”vissa kunskaper” saknar jag Orkworlds ”mödrar” med en i beskrivningen utmejslad position i samhället, hantverkarkunskaper, den naturliga mittpunkten.. Nåja. Åh, och reglerna för övervintring och jakt och liknande för överlevnad i det långa loppet hade
Fogge också kunnat få sno från Orkworld. Jag hade velat hjälpa hela stammen genom det här hellre än äventyra runt..
Bwaiiins
Utnyttjar Dogmaformatet väl genom att egentligen vara ett stort scenario, speligt dessutom. Snygg design, men det är synd att de inte gjorde roligare zombieskaderegler, som förra årets ”De kommer tillbaka”.
Citynatt
Detaljism på ett tunt uppbyggt koncept, jag hade hellre friformat.
”Deathmatch” – The RPG
Kartan (från counter-strike
) räddar det här rollspelet och gör det lite småmysigt – Annars hade jag valt ett brädspel, utan tvekan. Men hade det inte varit roligare att spela riktiga gisslandraman och konflikter så att man kan bygga upp stämningen mer? Det skulle ju innebära ingen förstås, men
man kanske kan spela med SLP-reserver?
Dogmarollspel
Verkar lite drygt att gå igenom alla de bifogade punkterna på vad ett rollspel ska innehålla, jag skulle inte orka spela det. Nu kanske det inte var det som var meningen heller, men jag provocerades inte av det heller, så det bedöms ur rollspelsperspektiv.
Dot.com
Återigen ett smart Dogmaformat – Scenariot är redo, tävlingsmomentet passar för lite snabbt avkopplat spel, lagom avvägda grundegenskaper.. Det här skulle jag kunna testa, men det hade väl inte blivit en kväll av upplevelser.
Ett himla liv
Jag vet inte.. Regelsystemet känns tillräckligt, men jag kan inte bestämma mig för om konceptet är substansiellt nog eller inte.. Nåja, gillar man genren så är det väl bara att köra igång. Snyggt gjort förstås, speciellt med tanke på hur mycket text som fick plats.
Frostbiten
Zombies, igen? Rrrarrgh.. Nåja, det hade lika gärna kunnat vara frostbiten jag läste först, så jag får väl vara rättvis. Känslan är lite bättre än i Bwaiiins faktiskt, just kallare än slafsigare, men ”zombiesarna” känns lite lama.. jag skulle nog låta dom vara ”intelligenta vargar” snarare än ”råa
neandertalare”.. Men med den skiftningen blir det rätt trevligt. Rätt snyggt.
Jagad
Rätt fräscht när det kom, men sen dök det ju upp en hög andra snygga spel med spelig överlevnad. Jag vet inte.. Som en blandning av Bwaiiins och ett fräschare Deathmatch RPG.
Kolla boltar över Zhaxahz
En del av reglerna och beskrivningen ger intrycket av att det är ett nostalgiskt dungeonromantiskt nybörjarspel, men bara i början.. Sedan blir dom långa, långa, knepiga. En smart mix? Nja. Skulle vinna oerhört på mer lättlästhet, enklare upplägg, bättre layout, för som det är nu kan jag inte sätta mig in i det riktigt. Förtjänade kanske rent av något bättre.
Minimalt rollspel
Solen var fin. Synd att det var levels.
Pollux
Först tänkte jag “intelligenta hästar, är det allt?”, men efter att ha gett det en ärlig chans så visade sig hemvärlden vara rätt intressant, och reglerna hade goda uppsåt, även om de verkade krångliga i onödan. (lapparna och utmattningssystemet skulle kunna arbetas om)
Protektoratets barn
Probarn känns lite svårt att bedöma rättvist, eftersom jag mött det långt innan de andra spelen, och redan spelat det. Jag skulle gärna spela det dock, eller rent av spelleda det, vilket jag inte kan säga om alla spel. Visserligen hade jag gärna spellets av de andra spelens skapare också, som redan har en stor visionskälla att ösa ur. En stor del av min kritik går ju mot de spel som känns okonkreta och svåra att komma igång med, vilket väl är största anledningen att det känns svårt att bedöma –
Mogge har ju redan gjort en ypperlig presentation hemma hos mig.. Men den vemodiga moggestämningen kommer nog inte gå fram så
väl hos andra läsare. Och så är jag ju van vid onda barn nu. Åh, och miljön är bra och rollspelsvänlig.
Självförtroende, Probarns egen Sanity är bra. Annars gillade jag ”räkna lappar” bättre än det här tärningssystemet.
Sagor från förorten
”Ett soft Chronopia, det kan ju funka..” tänkte jag först, fast avtändes när det visade sig vara ett rått fantasystockholm. Jag vet inget om Stockholm, ju. Hade det varit ett fest-Chronopia/Vingar över haga med bättre stämningstexter så hade det kunnat bli riktigt hett.
Savann
Savann faller på godtycket, det är bara en massa ”kan” och ”kanske” och vaga beskrivningar. Jag hade klarat mig bättre med friform och afrikansk inställning. Totemdjuren får jag förstås ge med mig på – Vaga egenskaper som ”är som en leopard” som ger +1 i leopardiga situationer är faktiskt
lagom godtyckligt egentligen, jag använder något liknande själv. Det var bra.
Sektor 242
Sexsidiga sektorer är coolt. Digitalisering av medvetande är också rätt tufft, varför kunde vi inte få veta mer cyberrymden? Annars var det inte mycket att anmärka på. Mörk framtid, liksom.
Soptippen
Stackars Soptippen försvann i färgsprakande och extroverta spel.. Det hade klarat sig mycket bättre med häftiga bilder som beskriver stämningen, och.. nja. Nä. Det funkar att bara spela på klyschorna med fabelaktiga djur, men det hade gjort gott om det stod det som förslag. Hur mycket jag än gillar
frihet i rollspel så är det lättillgänglighet som vinner i ett dogmaspel. Pluspoäng för att miljön är så lättfattlig, varierad och konfliktsfull. Bra rollspelsmiljö.
The d12 Dark Hobbit Ninja Roleplaying Game
Ninjor är tuffa, men dom har ironikomisk potential så att det räcker. Blandar man i fantasyvarelser blir det för mycket för mig. Och var är alla tuffa ninjaregler? Äh. Strunt samma..
Trollspel
Jag vet inte vad som saknas, men något för att lättare sätta sig in i trollen hade varit trevligt. Hur pratar ett troll egentligen? Kul med ett spel man kan spela i skogen. Layouten var fin.
Iallafall första sidan, den andra var lite mer sopig, med regelbiten inknökad jämfört med luftigheten i resten av texten..
Vigilantez
Ballt med jetpack. Ballt med egen mask. (Saftigt plus, faktiskt) Ballt med vinklad beskrivning. Trevligt med Heat, även om just den här förverkligen var lite tam. Det var allt? Ja, det var allt. Ja just det, mutationer. Det var ballt.
Vingar över Haga
Framsidan var dödligt fin (texten inräknat), men andra sidan var ofokuserad, a la Trollspel. Varför inte några vanliga jävla spalter text med en kursiverad inledning istället för ett velande mellan prål och textinknöende som inte ser snyggt ut bredvid varandra? Precis som Trollspel så saknar jag mer beskrivning av insikterna - Är det människor i insektsdräkt bara, eller vad är dom? Magisystemet kändes lite menlöst. Hade kunnat bli mycket läckrare.
Vintervaka
Vanlig choklad i snyggt papper. Äh. Kunde du inte petat in mer mojs inuti, istället för att göra ett lyxigt lock,
Vitulv? Och det som kunde bli så läckert.. Med den där fyllningen, den var ju faktiskt god.
World of Shadows
Äsch, det här är ju precis vad man kan föreställa sig om framtiden. Det behövs inget nytt rollspel för det. Ledsen, men om man spelat/läst/kollat lite mörk scifi så.. Och teknikbeskrivningarna var helt uppenbara, att prylar blivit bättre säger ju sig självt, om inte författaren uppger något annat.
Bra gjort med instruktion "den främsta stämning som du som spelledare ska få fram.." Det var snyggt. Behåll den sektionen i nästa Dogma, fila lite mer på den, och få igång fantasin på världsbeskrivningen, bara.
Zombieducks
Bwaiiins med ankor, något jag missade? Okej, inte riktigt, men det är ändå spelig zombieslakt med en resursbas. Kul om man spelar Duck or Die.
Och så slutligen.. Alla piratspel:
Skeppskorpor och piratråttor/Duccaners hade pirater OCH djur, vilket var lite tjatigt.
Duccaners hade bra exempelrollpersoner.
Piraterna från pluto hade bra gimmickar, och en värld som hade tjänat mycket på att mejslas ut mer.
Skepp och ohoj hade riktigt sköna spelexempel.
Men det är ju bara vad jag tycker.