Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
Det är ju väldigt bra att varna för svartkonsten i gitarren!Jag kikade igår. Tyckte särskilt mycket om att se några klistermärken jag har designat på Gabbis gitarr.
Det är ju väldigt bra att varna för svartkonsten i gitarren!Jag kikade igår. Tyckte särskilt mycket om att se några klistermärken jag har designat på Gabbis gitarr.
Jag tycker gott de hade kunnat ge dig lite mer utrymme. Behandla spelledande som en lika giltig kulturyttring som bildkonst och regi.Det är ju väldigt bra att varna för svartkonsten i gitarren!
En del rimliga synpunkter där.En artikel om programmet på Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/dldlWj/rollspel-bara-en-lek-for-nordar-knappast
Petter Larsson är bra. Precis som han har jag aldrig känt igen mig i det där med att rollspelare skulle vara nördar. Jag tycker @Dr_Dängrot s tråd om vilka vi har spelat med understryker det också. Rollspelare är kanske lite mer män och lite mer akademiker än folk i stort, men annars helt vanlig människor. Med en och annan übernörd.En del rimliga synpunkter där.
Och en sjukt orimlig: att klaga på ankor i DoD och själv gilla RuneQuest!En del rimliga synpunkter där.
Jo, det är ju på sätt och vis mycket av de synpunkter som också diskuterats här. Samtidigt som invändningen att ett rätt kort K-special, som ska passa sin vanliga publik, kanske inte kan famna hur brett som helst fortfarande är giltig. Vilket jag tänker knyter an till hans relevanta slutpoäng - att rollspelen kanske bör tas på större allvar - något som om det sker borde öppna för mer, ännu bättre och mer utforskande journalistisk i framtiden.En del rimliga synpunkter där.
Träffsäkert. Det är som om hon hade läst trådarna här . Dessutom får jag känslan av att hon skriver av mer egen och samtida erfarenhet vilket känns genuint (fast det inte sägs rakt ut).Dokumentären fortsätter i varje fall engagera:
Jag känner att Eon glöms bort i alla de här diskussionerna. Det går att argumentera att Eon egenhändigt höll liv i den svenska rollspeshobbyn i flera år.Jag förstår att Huor överdrev rollspelsdöden av dramaturgiska skäl, ett grepp som både kan vara nödvändigt och effektivt. Samtidigt blev jag lite nyfiken på kontrafaktisk historia gällande svenska rollspel. Hade rollspelens framgångssaga på senare år varit möjliga utan Eon, DoD trudvang och Mutant år 0? Ja säkert på något sätt men det hade nog sett annorlunda ut.
För egen del vill jag hissa DoD 6 / Trudvang trots att jag aldrig spelat det. Det fick mig att börja fingra på på rollspel igen 2002-2004 och när jag insåg att det fanns på biblioteket gick jag och lånade vad jag kunde få tag på bara för att läsa.Jag förstår att Huor överdrev rollspelsdöden av dramaturgiska skäl, ett grepp som både kan vara nödvändigt och effektivt. Samtidigt blev jag lite nyfiken på kontrafaktisk historia gällande svenska rollspel. Hade rollspelens framgångssaga på senare år varit möjliga utan Eon, DoD trudvang och Mutant år 0? Ja säkert på något sätt men det hade nog sett annorlunda ut.