Det är kanske där vi skiljer oss...Brynolf said:Jag gillar minimalistiska system, men just "dolda" moment, som när SL slår alla slag bakom en platta Pripps, stör mig eftersom jag vet att han kan fuska för att få storyn dit han vill ha den. Ibland är det löjligt uppenbart hur mycket SL rälsar äventyret. Och det stör mig mer än en reducerad immersion.
Jag förväntar mig inte ha mer kontroll över äventyret än vad jag själv har över mitt liv. Och när jag spelar så föredrar jag att inte se SL som en person jag spelar med utan som "världen". Ibland är världen emot mig. Sånt är livet =) Man har generellt inte så mycket kontroll. man kan välja hur man själv ska agera, liksom - inte så mycket mer än så.
Därmed inte sagt att det inte är skillnad på bra och dålig rälsning. Bra rälsning är bra. Dålig rälsning är dålig. Bra dolt mekanik är bra. Dålig dold mekanik är dålig (duh).
Med andra ord: Att SL rälsar eller ändrar bakom skärmen är för mig en självklarhet. Jag har inga problem med det alls, så länge jag får vara med om, och reagera på, något coolt. Brukar säga att jag inte har något emot rälsning så länge jag får sträcka på benen på stationerna och prata med de andra resenärerna =)
//Krank, som är vid spelbordet mer för att uppleva än att skapa en berättelse. Som att gå på bio, men billigare och med mer interaktion...