Dolda agendor, split the party och Alien

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,700
Location
Stockholm
I ett scenario funkade den bra för då triggades den inte upp mer än ett par stress-tärningar och då upplevde jag den som väl fungerande och passande.
Nu när jag tänker på det kan en balanserande regel vara att stress endast delas ut i särskilt stressande situationer, alltså om man försöker programmera om luftslussarna för att hindra en alien att nå bryggan, och inte om man pushar ett slag för att programmera kaffemaskinen.

Fast å andra sidan, man ska ju inte slå för att programmera om kaffemaskinen. :)

Säg att stress inte delas ut i situationer där rollpersonen har full kontroll över omgivningen?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Jag tyckte nog att stress-mekaniken var en av de sämsta med Alien. Lite beroende på vad man är ute efter.
Jag tyckte personligen att det kanske nog var det bästa med Alien. Tänk så olika det kan vara! :)

I ett scenario funkade den bra för då triggades den inte upp mer än ett par stress-tärningar och då upplevde jag den som väl fungerande och passande.

I nästa scenario stackades det upp över 4-5 stresstärningar och vips kunde vi inte göra något utan att kedje-stressa även andra i gruppen. Så att göra minsta lilla ledde till att hela gruppen exploderade. Kanske tematiskt om man gillar den grejen, men jag tyckte det blev ett jättehinder och funkade kass. Istället blev hela gruppen passiviserad (som @Magnus Seter är inne på) och spelet förvandlades till en förhandling mellan spelare och SL vad vi kunde göra utan att behöva slå slag. För så fort vi slog ett slag blev det stress och då behövde gruppen splittas för att inte trigga varandras stress i onödan. Resultatet blev att vi bara satt och väntade och då blev SL nästan lite sur och otålig för scenariot var forcerat att saker hände även när vi väntade. Kanske att det var/blev en olycklig kombo men jag var nära att lägga ner för jag tyckte det var så tråkigt när spelet tvingade oss spelare till att inte göra något. Det kändes som en otestad mekanism, eller så gillar helt enkelt FL (eller deras speltestare) helt andra saker än mig :)
Personligen gillar jag hela grejen med att spelarna måste slå panikslag när det hettar till. Och att flera blir tvungna att slå panik pga kedjestress gör bara att striderna blir ännu mer minnesvärda. Det är sannolikt det som orsakat flest gapskratt runt bordet när min grupp spelat Alien. För en sak att komma ihåg är att ett panikslag oftast inte är hela världen. Effekten av dem är sällan så allvarliga att det är bättre för spelarna att förbli passiva.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Nu när jag tänker på det kan en balanserande regel vara att stress endast delas ut i särskilt stressande situationer, alltså om man försöker programmera om luftslussarna för att hindra en alien att nå bryggan, och inte om man pushar ett slag för att programmera kaffemaskinen.

Fast å andra sidan, man ska ju inte slå för att programmera om kaffemaskinen. :)

Säg att stress inte delas ut i situationer där rollpersonen har full kontroll över omgivningen?
Fast så är det ju redan. Stress delas ut av spelledaren när spelarna är med om stressande/otäcka/farliga situationer. Det är inget spelarna har kontroll över. De har däremot kontroll över ifall de ska pressa sina slag. Och om de gör det för någon meningslös aktivitet, som att programmera kaffemaskinen, så får de väl bara ta att de får stress får det. Att säga att man inte kan bli stressad i vissa situationer är att förta hela meningen med stress och pressningar. Då är det bättre att säga att man inte får pressa annat än i stressade situationer.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,198
Location
Lund
Nu när jag tänker på det kan en balanserande regel vara att stress endast delas ut i särskilt stressande situationer, alltså om man försöker programmera om luftslussarna för att hindra en alien att nå bryggan, och inte om man pushar ett slag för att programmera kaffemaskinen.

Fast å andra sidan, man ska ju inte slå för att programmera om kaffemaskinen. :)

Säg att stress inte delas ut i situationer där rollpersonen har full kontroll över omgivningen?
Jag har dålig koll på reglerna får jag erkänna. Var med i 'few shot' (någon av de cineastiska äventyren, kommer inte ihåg vilket, en rymdstation som håller på att dras in i ett svart hål var det i alla fall) så läste inte på jättemycket.

Det var i varje fall upp till SL när vi skulle slå och därmed pusha stress men det mesta hade ju med att göra att "klara uppdraget" i någon mening och då var det stress. Det hjälpte inte att SL höftade återhämtning av stress vilket gjorde att de som hade förmågor som gjorde att de kunder återhämta stress snabbare/mer effektivt blev ganska verkningslöst. När jag började tröttna på upplägget läste jag på lite om återhämtningsmekanismen och försökte uppmärksamma SL på det men blev hårt nedskjuten och jag märkte att SL nästan blev lite sur för att jag "meta-spelade" så då lade jag ner och lät min RP bara sitta overksam för med all stress kunde jag inget annat göra utan att riskera både RP och även resten av gruppen.

Hur det kan lösas på ett bra sätt inom reglerna vet jag inte. Har inte heller spelat Alien igen så det har inte känts så viktigt för mig :) Sen skall jag säga att överlag hade jag roligt när vi spelade, jag kunde bortse från det dåliga med stress-mekanismen för det drabbade mest SL som blev lite sur för att vi var overksamma och inte riktigt ville lyssna på våra (eller iaf mina) skäl till varför.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,198
Location
Lund
Personligen gillar jag hela grejen med att spelarna måste slå panikslag när det hettar till. Och att flera blir tvungna att slå panik pga kedjestress gör bara att striderna blir ännu mer minnesvärda. Det är sannolikt det som orsakat flest gapskratt runt bordet när min grupp spelat Alien. För en sak att komma ihåg är att ett panikslag oftast inte är hela världen. Effekten av dem är sällan så allvarliga att det är bättre för spelarna att förbli passiva.
Oj, vi fick jättestora effekter när stress steg uppåt något visst värde (kommer inte ihåg exakt men kanske runt 5+ i stress).

När stress låg någonstans mellan 1-3 kanske upplevde jag ganska exakt samma effekt som du beskriver. Men på högre nivåer upplevde jag att systemet gick sönder och ledde till passivitet för gruppen imploderade av ett dåligt stress-slag.

Om (vilket är en högst teoretisk tanke då jag inte har spelet och mitt intresse för Alien som franchise är relativt begränsad) jag skulle vara SL i Alien i FL's tappning så hade jag lätt kollat hur jag kunnat husregla stress så det inte springer iväg alltför lätt och blir hämmande för spelet snarare än en stämningshöjare.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,198
Location
Lund
Fast så är det ju redan. Stress delas ut av spelledaren när spelarna är med om stressande/otäcka/farliga situationer. Det är inget spelarna har kontroll över. De har däremot kontroll över ifall de ska pressa sina slag. Och om de gör det för någon meningslös aktivitet, som att programmera kaffemaskinen, så får de väl bara ta att de får stress får det. Att säga att man inte kan bli stressad i vissa situationer är att förta hela meningen med stress och pressningar. Då är det bättre att säga att man inte får pressa annat än i stressade situationer.
Jag kan komma ihåg fel. MEN problemet var när stress kommit upp så högt så var det inte bara vid pressade slag som det fick effekt. Hade man stress skulle de slås vid varje slag (kan varit fel från vår SL, är som sagt inte våldsamt påläst) från att smyga till forska om någon xenomorph-grej). Och det var just det som var grejen. Så fort vi ville göra något som kunde påverka scenariot så var det (överlag) föremål för slag och då lades 5+ stress-tärningar till och det var jättestor chans för att minst en gjorde att man fick slå på stress-tabellen. Och även på den fanns både resultat som gav andra spelare stress men även sådant som triggade att andra i närheten fick slå på stress-tabellen. Det var detta jag menade med kedje-effekt av stress som föll sönder vid högre stress-nivåer.

Åter igen, jag kan minnas fel så en nypa salt och allt sånt :)

Cog.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Jag kan komma ihåg fel. MEN problemet var när stress kommit upp så högt så var det inte bara vid pressade slag som det fick effekt. Hade man stress skulle de slås vid varje slag (kan varit fel från vår SL, är som sagt inte våldsamt påläst) från att smyga till forska om någon xenomorph-grej). Och det var just det som var grejen. Så fort vi ville göra något som kunde påverka scenariot så var det (överlag) föremål för slag och då lades 5+ stress-tärningar till och det var jättestor chans för att minst en gjorde att man fick slå på stress-tabellen. Och även på den fanns både resultat som gav andra spelare stress men även sådant som triggade att andra i närheten fick slå på stress-tabellen. Det var detta jag menade med kedje-effekt av stress som föll sönder vid högre stress-nivåer.

Åter igen, jag kan minnas fel så en nypa salt och allt sånt :)

Cog.
Nejdå, du minns helt rätt. Stresstärningarna läggs på varje färdighetsslag. Så varje gång man slår tärningarna så riskerar man att få slå ett panikslag.

Men vad gäller panikslags "farlighet" så kan det vara värt att betänka följande. (Ett panikslag går som bekant till så att man slår en sexsidiga tärning, lägger till sin stressnivå och läser av på en tabell.) Resultat på sex eller lägre har ingen effekt. Det är först vid 10+ som paniken gör att man faktiskt kan misslyckas med sin handling. Och det är nästan det värsta med effekter på en nivån. Panikeffekterna däremellan, de på 7-9, är förhållandevis milda.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,198
Location
Lund
Nejdå, du minns helt rätt. Stresstärningarna läggs på varje färdighetsslag. Så varje gång man slår tärningarna så riskerar man att få slå ett panikslag.

Men vad gäller panikslags "farlighet" så kan det vara värt att betänka följande. (Ett panikslag går som bekant till så att man slår en sexsidiga tärning, lägger till sin stressnivå och läser av på en tabell.) Resultat på sex eller lägre har ingen effekt. Det är först vid 10+ som paniken gör att man faktiskt kan misslyckas med sin handling. Och det är nästan det värsta med effekter på en nivån. Panikeffekterna däremellan, de på 7-9, är förhållandevis milda.
Mmm, men det rimmar med vad jag minns. När stress låg och mös på kanske max 3 gav det (för mig) den effekt du beskriver. När kröp upp över 5 så det blev ganska stor chans/risk att slå högre på den där stress-tabellen tyckte jag det fick omvänd effekt och man drog öronen åt sig.

Cog.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Var med i 'few shot' (någon av de cineastiska äventyren, kommer inte ihåg vilket, en rymdstation som håller på att dras in i ett svart hål var det i alla fall
Heart of Darkness. Del tre i Draconis Strain-trilogin, den som Starter Setet utgör del ett i.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,014
Location
Linköping
Jag läser på om nästa cinematic i "serien", Destroyer of Worlds. Det är ett längre äventyr men betydligt mer likt vanliga äventyr. Det är fortfarande oväntade händelser och alla rollpersoner spretar lite men inte alls på samma nivå som CotG. Alla spelar Colonial Marines och gruppen kommer hålla ihop på ett helt annat sätt, inte massa egna möten med SL eller uppdelade grupper. Dock är äventyret kanske dubbelt så långt som CotG så om man ogillar det behöver man stå ut med det en längre tid. Det är också betydligt mer skjutande och vapenfokus vilket kanske inte är allas grej. Den emulerar Aliens istället för CotGs Alien.
Blir det mer Alien är det högst troligtvis det här scenariot (Alien-SL pratade om något där alla var marines).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Mmm, men det rimmar med vad jag minns. När stress låg och mös på kanske max 3 gav det (för mig) den effekt du beskriver. När kröp upp över 5 så det blev ganska stor chans/risk att slå högre på den där stress-tabellen tyckte jag det fick omvänd effekt och man drog öronen åt sig.
Det tycker jag ärligen låter som en spelledar-miss. Får man inte som spelledare i Alien spelarna att känna sig så stressade och jagade att de känner att de bara måste agera, trots risken att tvingas slå panikslag, så spelleder man fel.
 
Top