Definitivt dolda! En av få saker som är dolda för mig. Men vi slår själva tärningen öppet och jag är pepp på att dom lär sig att "13 är vargarna" osv efterhand. Och om dom glömmer "vargarna var 12, eller hur?" så rättar jag dom "nej dom ligger på 13".
Hade precis tänkt starta en tråd om detta så det var perfect, Zire! Stort tack.
Några av dom enda sakerna som jag slår dolt är:
1. Rena fluffgrejer / o-salienta-grejer som namntabeller (och det är också enda grejen jag kan ändra --- om det redan finns en Alice Jones ex vis).
2. Enda salienta dolda slaget: På min "vad vet den här rando SLP:n på gatan om det partyt frågar efter, och om dom vet, hur redo är dom att berätta"-tabell. [Kända SLP:er, då står det ju i preppen vad dom vet och inte vet. Men mina spelare har en tendens att bryta sig in i random hus och förhöra folk som sover där.] Har spelare som är sura på mig för att jag slår den tärningen, inkl siffran, helt dolt och jag har funderat på att göra en kortlek istället av entries på den. Då kan jag dra korten dolt och senare visa upp dom för spelarna när dom väl tagit reda på sanningen från den SLP:n.
Den typen av kortlek kan ju vara en bra lösning på encountertabeller också --- problemet är att probsen blir "platta" ist för idealet,
truncated v.
Man kan dra ett kort, visa det genast (eftersom till skillnad från the dark corners of the NPC:s heart så finns det ju inget att dölja där -- om det, förstås, inte är en "bara om RP är på resande fot" eller "bara om det är natt" entry :/). Njaej, det finns så mkt som går att göra med tabellformatet, olika probs i olika terränger osv, så... :/ kortlek för det känns vansklo. Men att göra en för min "förhöra NPC-tabell" vore definitivt bra.