Drömmar har vi pratat om tidigare, men det fick bli en ny tråd här eftersom det var lite grejer jag kom att tänkta på. Har haft 4 riktiga långfilmsdrömmar på typ senaste veckan, skitcoolt, skulle vilja ha dem på video. Kanske inte sen nyaste som jag förträngde totalt när jag somnade om imorse.... så den struntar jag i.
Vi börjar bakifrån (i det här fallet = tråkigast först):
[color:\\"#5588FF\\"]Dröm nummer 3[/color] var nån sorts collegefilm. Fast inte riktigt. Handlingen utspelade sig på en gigantisk version av C-huset på Linköpings universitet i alla fall. Huvudplotten var att en tjej var kär i mig, fast jag inte i henne, fast sen blev jag det i slutet, och sen blev alt jätteromantiskt. Under tiden så hände knepiga saker som:
1) Mina polare lurar med mig på konstiga lektioner för att sedan smita och lämna mig ensam kvar där. En lektion gick ut på att identifiera sopor utifrån en bild. "Det stora röda fältet ligger underst och borde vara sopor som väger mycket..."
2) Löparpass i korridorerna när jag försöker springa ikapp mina elaka polare.
Det här vete fasen om det går att göra nåt vettigt av...
___________________
[color:\\"#5588FF\\"]Dröm nummer 2[/color] handlade om att jag och 3 hittils oidentifierade polare skulle bryta oss in i en villa och frita en kompis som satt fången där (jag har ett vagt minne av att kompisen var indian och traditionellt klädd som en sådan också). Villan var f.ö. misstänkt likt villan i Kalmar där jag växte upp... Vi stormade hur som helst in, spöade upp lite badguys (puttade ner dem för en trappa och sånt bl.a.) för att hitta vår kompis och bära iväg med honom över axeln. Annars var drömmen inte så skoj, alla personer byttes ut hela tiden och det sista jag kommer ihåg är att jag och farsan (som dök upp helt plötsligt) sprang runt och letade efter en bågfil.
Den här drömmen fick mig att tänka på om det är möjligt att skapa ett roligt "rädda princessan"-äventyr till personer som redan spelat uppdrag med den här plotten ett antal gånger. Kommer de instinktivt att säga: "ååååh nej, inte ett sånt uppdrag till" eller finns det några roliga element man kan stoppa in för att göra "brake in, save someone, brake out" roliga igen? Ni gamla rävar här inne, spelar ni någonsin sådana här uppdrag? Och isåfall, gör ni det bara når ni får ett koboldryck och vill vara oseriösa ett slag?
___________________
[color:\\"#5588FF\\"]Dröm nummer 1[/color] var klart bäst och var nån sort "Kung fu/James Bond"-rulle. Lisa Kudrow var den kvinnliga huvudrollen som var jagad av 4 typer från .... tja, det var säkert maffian eller nåt. Jag var kombinationen av Jackie Chan och James Bond (mest Chan) och var hennes hmm, livvakt eller nåt. (Drömmar är inte så förklarande). Tänkte dra den scenen som jag kommer ihåg bäst:
Vi är inne på ett hotell och har de här 4 typerna i hälarna. Mao springer vi som sjutton. Plötsligt så hittar vi ett tomt hotellrum som vi stormar in i. Lisa kastar sig bakom en soffa och jag kastar mig bakom ett glasbord (smart va, där blir jag ju osynlig...). Sedan blir jag skiträdd eftersom alla hotellrummen har fönster ut mot korridoren. Jag tittar upp och ser till min lättnad att rullgardinen var nerdragen (älskar logiken i mina drömmar, det fanns inga fönster när vi sprang runt i korridoren). Sedan hör vi hur skurkarna börjar försöka dyrka upp dörren (som vi uppenbarligen hann låsa efter oss). Det går inge bra för dem så de skjuter sig in istället, men då hoppar jag upp och spöar upp dem i värsta Jackie Chan-stil. Sedan springer vi iväg igen.
Det den här drömmen fick mig att tänka på var (förutom, fan vad cool jag var i drömmen ): hur ska man göra för att få en liknande jakt dramatisk? Om jag är SL och mina båda spelare Jackie och Lisa är jagade av ett gäng badguys, hur beskriver jag det för att få fart och fläkt? SL kan förstås beskriva alltihopa på ett dramatiskt sätt, men det känns dumt om spelarna bara sitter tysta. Eller så får spelarna hela tiden säga vad de gör medan SL stressar dem, men den metoden känns kraschbenägen om spelarna är lite för tysta för sitt eget bästa. Tips tack.
Vi börjar bakifrån (i det här fallet = tråkigast först):
[color:\\"#5588FF\\"]Dröm nummer 3[/color] var nån sorts collegefilm. Fast inte riktigt. Handlingen utspelade sig på en gigantisk version av C-huset på Linköpings universitet i alla fall. Huvudplotten var att en tjej var kär i mig, fast jag inte i henne, fast sen blev jag det i slutet, och sen blev alt jätteromantiskt. Under tiden så hände knepiga saker som:
1) Mina polare lurar med mig på konstiga lektioner för att sedan smita och lämna mig ensam kvar där. En lektion gick ut på att identifiera sopor utifrån en bild. "Det stora röda fältet ligger underst och borde vara sopor som väger mycket..."
2) Löparpass i korridorerna när jag försöker springa ikapp mina elaka polare.
Det här vete fasen om det går att göra nåt vettigt av...
___________________
[color:\\"#5588FF\\"]Dröm nummer 2[/color] handlade om att jag och 3 hittils oidentifierade polare skulle bryta oss in i en villa och frita en kompis som satt fången där (jag har ett vagt minne av att kompisen var indian och traditionellt klädd som en sådan också). Villan var f.ö. misstänkt likt villan i Kalmar där jag växte upp... Vi stormade hur som helst in, spöade upp lite badguys (puttade ner dem för en trappa och sånt bl.a.) för att hitta vår kompis och bära iväg med honom över axeln. Annars var drömmen inte så skoj, alla personer byttes ut hela tiden och det sista jag kommer ihåg är att jag och farsan (som dök upp helt plötsligt) sprang runt och letade efter en bågfil.
Den här drömmen fick mig att tänka på om det är möjligt att skapa ett roligt "rädda princessan"-äventyr till personer som redan spelat uppdrag med den här plotten ett antal gånger. Kommer de instinktivt att säga: "ååååh nej, inte ett sånt uppdrag till" eller finns det några roliga element man kan stoppa in för att göra "brake in, save someone, brake out" roliga igen? Ni gamla rävar här inne, spelar ni någonsin sådana här uppdrag? Och isåfall, gör ni det bara når ni får ett koboldryck och vill vara oseriösa ett slag?
___________________
[color:\\"#5588FF\\"]Dröm nummer 1[/color] var klart bäst och var nån sort "Kung fu/James Bond"-rulle. Lisa Kudrow var den kvinnliga huvudrollen som var jagad av 4 typer från .... tja, det var säkert maffian eller nåt. Jag var kombinationen av Jackie Chan och James Bond (mest Chan) och var hennes hmm, livvakt eller nåt. (Drömmar är inte så förklarande). Tänkte dra den scenen som jag kommer ihåg bäst:
Vi är inne på ett hotell och har de här 4 typerna i hälarna. Mao springer vi som sjutton. Plötsligt så hittar vi ett tomt hotellrum som vi stormar in i. Lisa kastar sig bakom en soffa och jag kastar mig bakom ett glasbord (smart va, där blir jag ju osynlig...). Sedan blir jag skiträdd eftersom alla hotellrummen har fönster ut mot korridoren. Jag tittar upp och ser till min lättnad att rullgardinen var nerdragen (älskar logiken i mina drömmar, det fanns inga fönster när vi sprang runt i korridoren). Sedan hör vi hur skurkarna börjar försöka dyrka upp dörren (som vi uppenbarligen hann låsa efter oss). Det går inge bra för dem så de skjuter sig in istället, men då hoppar jag upp och spöar upp dem i värsta Jackie Chan-stil. Sedan springer vi iväg igen.
Det den här drömmen fick mig att tänka på var (förutom, fan vad cool jag var i drömmen ): hur ska man göra för att få en liknande jakt dramatisk? Om jag är SL och mina båda spelare Jackie och Lisa är jagade av ett gäng badguys, hur beskriver jag det för att få fart och fläkt? SL kan förstås beskriva alltihopa på ett dramatiskt sätt, men det känns dumt om spelarna bara sitter tysta. Eller så får spelarna hela tiden säga vad de gör medan SL stressar dem, men den metoden känns kraschbenägen om spelarna är lite för tysta för sitt eget bästa. Tips tack.