Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Hastfer

Warrior
Recca said:
Hastfer said:
Basenanji said:
Äh, jag har ju tvärtom försökt få folk att LÅTA BLI att outa? Jag tycker alltså inte om att folk outar doktor/följeslagare för att ulvarna tjänar på att kunn se vem som är vad. (sen har folk outat ändå och du bad om en lista, för läsbarhetens skull ville jag hjälpa till, men du ser ju hur slarvig jag är)

Men du: kolla in vad Max Räv skriver om tre grejer.

Min tredje grej handlar om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst.
Utan vidare eftertanke så borde du väl utveckla den infon?
Ulvarna borde väl själva veta svaret och då är de ju dumt om det kommer fram som outning. Typ jag är dr nr1. Mums mums för ulvarna.

Jag kanske tolkar fel när jag tror det är en person med namn eller nr de är frågan om
Den info som Basse sitter på är ju nåt han bara inte får avslöja så det blir ju en väldigt safe grej att outa. "Jag har info om en bybo som är grön" är ju typ det han säger. Den är en freebie-outning. Jag förstår inte hur vi ska ha nytta av hans info, känns nästan som en nackdel för byn.
Tänkte mer ifall ulvarna fått typ; lyckas ni mörda dr1 får ni två nattmord nästa runda.

Fast så kanske inte flufflir är upplagda?

Basenanji

Postd20modernist
Nu tänker jag ställa till med bön-fest.

När jag läste mitt roll-PM tolkade jag det som att medresenärerna förstås är de som är farligast att outa. En Doktor hit eller dit...tja, de kan ju vara väktare/siare men just genom att min info pekar på att aNDRA kan vara mer värdefulla att knäppa...

DÄRFÖR ville jag inte att vi skulle outa doktor/medresenär.

Glasklart juh.

Dessutom: vafan jag spelar ju mitt vanliga vimmelkantiga bybo-spel, hur kan ni inte läsa av det, KK, Vimes, Recca?

"ja men bara för att du..så behöver ju inte det..osv"

Som nån sa: Jacques Shitt... :gremfrown:

Basenanji

Postd20modernist
Det var udda info, basse. om den stämmer är det knappast ett vaniljlir Larsson har kokat ihop. Vad tror du om huruvida ulvarna själva känner till det här?
Vet inte. Det kan ju vara nån sorts metagrej också: typ "Ja, väktaren är viktig för byn, men en KK (bybo utan förmåga) i högform är ÄNNU mer värdefull...".

Men jag tror att det betyder nåt i stil med att någon av medresenärerna måste vara vid liv för att doktorn ska kunna göra sin grej.

Äh, fan nu ger jag mig för idag.

Vimes

Sillkung
Alltså att gå ut med att man är Tamagochi tM, den sjuttielfte doktorns fjärde medhjälpares gamle polare tänker jag inte ge ett skit för. Ulvarna har alibin. (Nej, jag vet inte att de har det, men jag förutsätter att Larsson är en vettig konstruktör). Sen vet vi inte hur alibina ser ut, hur fullständiga eller personliga de är. Men man är inte grön bara för att man drar ett verifierat namn.

Det som vi kommer kunna bedöma på ett vettigt sätt är om förmågeclaimsen är rimliga. Och jag har genast frågor om Basses: sa du eller sa du inte att du hade info om ulvfraktionen?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basenanji said:

När jag läste mitt roll-PM tolkade jag det som att medresenärerna förstås är de som är farligast att outa. En Doktor hit eller dit...tja, de kan ju vara väktare/siare men just genom att min info pekar på att aNDRA kan vara mer värdefulla att knäppa...

Glasklart juh.

Dessutom: vafan jag spelar ju mitt vanliga vimmelkantiga bybo-spel, hur kan ni inte läsa av det, KK, Vimes, Recca?

Okay. Det låter rimligt.

En liten grej bara.

Du tyckte alltså redan från start att vi som har information/förmågor/whatävvers i första hand skulle outa det under press.

I ett senare skede när man står på kanten att nackas skulle man lägga fram Doktor/Följeslagare?

Nått måste ju outas eller hade du föredragit att kört på utan outningar? Jag måste kolla lite i starten hur du ville ha det Basse.

Men..Förklara gärna hur du hade tänkt att vi skulle jobba utan outningar av vårt mest "oviktiga" Doktor-x / Följeslagare-y.

Vimes

Sillkung
Och vidare: har du eller har du inte info om att väktare+siare är doktorer?

Och sen då: har du något om på något vis grönar dig? Din info kan lika gärna vara ulvinfo. Den är nästan mer rimlig som ulvinfo.

Brynolf

Dum fan
Basenanji said:

Glasklart juh.

Vänta nu, varifrån fick du indikationer på att powerroller skulle tillhöra en viss grupp (doktorer/medhjälpare)? Din info säger väl bara att powerrollerna inte är lika high priority targets som vanligt? Hur kan du utifrån det dra slutsasen att powerrollerna tillhör det ena eller det andra?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basenanji said:
Det var udda info, basse. om den stämmer är det knappast ett vaniljlir Larsson har kokat ihop. Vad tror du om huruvida ulvarna själva känner till det här?
Vet inte. Det kan ju vara nån sorts metagrej också: typ "Ja, väktaren är viktig för byn, men en KK (bybo utan förmåga) i högform är ÄNNU mer värdefull...".

Men jag tror att det betyder nåt i stil med att någon av medresenärerna måste vara vid liv för att doktorn ska kunna göra sin grej.

Äh, fan nu ger jag mig för idag.
Det här är ju ett inlägg mest skrivet med glimten i ögat och lite ledsna hundögon på samma gång va, Basse?

Väktaren är alltid viktigare än K.K eller annan spelare. Jag är ju inte så där bra Basse, inte ens i högform kan jag utan förmågor rädda andra bybor så som en väktare kan.

Vidare till slutstänket där. I mina ögon så fiskar du ju vidare mellan kopplingen Doktor+Följeslagare. Asså, grejen du pulat med hela rundan.

Hur jag ser på saken lämnar jag där hän tillsvidare. Troligen måste jag dra en sväng nu och ge lite plats till de som slöat under dagen :gremsmile:

Basenanji

Postd20modernist
Vimes Tvärsäker said:
Ulvarna har alibin.
Det ska tas till protokollet att du har sån säker känsla av det här. Du kanske kan uttala dig så här tvärsäkert för att du är ulv...med en alibiroll?

[quote; Vimes]
Sen vet vi inte hur alibina ser ut, hur fullständiga eller personliga de är. Men man är inte grön bara för att man drar ett verifierat namn.[/quote]

Nejk, men det är ju precis DÄRFÖR som det är coolt av Max Räv och hålla på att noob-tjata om den tredje kategorin?! Att jag håller på som jag gör är ju ett tydligt tecken på att jag vill HJÄLPA TILL! Hur är det nu Vimes, börjar inte din jakt efter mig luta åt att också du få bidra med något?

Basenanji

Postd20modernist
Vimes said:
Nej, det är en gissning från min sida.

Vimes said:
Och sen då: har du något om på något vis grönar dig? Din info kan lika gärna vara ulvinfo. Den är nästan mer rimlig som ulvinfo.
Men vafan Vimes. I så fall har jag klantat till det för ulvarna rätt ordentligt va? Verkar det verkligen rimligt?

Nej nu får du bidra med nåt själv Vimes.

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:

Glasklart juh.

Huh...

Så medresenärerna som du tänker är viktigare för byn har alltså mer power i sina roller än powerrollerna? Eller menar du att det finns speciella vinstkriterier som rör medresenärer?

Jag kan iaf säga att jag helt saknar nåt omnämnande om speciella villkor gällande att jag är medhjälpare.

Basenanji

Postd20modernist
Så här står det i mitt roll-PM:

Roll-PM said:
Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.
Hur skulle du tolka det?

Det finns ju förstås en möjlighet att LJS har skrivit så och tänkt sig att ulvarna vill ha ut "duktiga bybor" hellre än en väktare/siare för att duktiga bybor är värre för ulvarna.

Äh, jag vet inte jag kanske har överdrivit betydelsen av det där. Men jag fick iaf en vibb av att det kan vara en hint om att en medresenär är viktigare för byn än en doktor, typ: "Om inte Medresenär X är i livet kan inte Doktor fjurton resa tillbaka i tiden!".

Vad tror du Recca?

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:
Vimes said:
Nej, det är en gissning från min sida.

Vimes said:
Men vafan Vimes. I så fall har jag klantat till det för ulvarna rätt ordentligt va? Verkar det verkligen rimligt?

Nej nu får du bidra med nåt själv Vimes.
Du är ställd mot väggen och producerar stuff och det låter rörigt och lite flummigt. Hur menar du att du har stökat till det för ulvarna genom att babbla om det här om det nu är info du har? Det känns ju inte som en BIG FUCKING THING att man kan anta att medresenärer eller doktorer kan vara knutna till power/inforoller exempelvis. Suck... Det ska till något riktigt klanto till ulv/bybo som inte gör en sån fundering. Enda, jag menar verkligen ENDA anledningen till att man skulle se det som en revelation av nåt slag, är om man inte har något tredje alternativ i sin roll. Men om du har det, och det har du ju nämnt att du har, så kan du ju redan börja fundera på symmetri i rolluppsättningen.

Vidare kan din information lika gärna vara en ulvlögn som ulvsanning. Jag ser inga som helst hinder för att inte dra den grejen som en lögn om du är ulv.

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:

Roll-PM said:
Hur skulle du tolka det?

Det finns ju förstås en möjlighet att LJS har skrivit så och tänkt sig att ulvarna vill ha ut "duktiga bybor" hellre än en väktare/siare för att duktiga bybor är värre för ulvarna.

Äh, jag vet inte jag kanske har överdrivit betydelsen av det där. Men jag fick iaf en vibb av att det kan vara en hint om att en medresenär är viktigare för byn än en doktor, typ: "Om inte Medresenär X är i livet kan inte Doktor fjurton resa tillbaka i tiden!".

Vad tror du Recca?
Fine, jag gillar hur du tänker. It makes sense.

Men den formulering du anger tycker inte jag stämmer med den motivering du anger finns i spelupplägget. Om det är så att en resenärs existens powrar en doktors förmåga så borde det vara hugget som stucket vem man dödar bort, doktorn eller resenären.

Basenanji

Postd20modernist
Det som är jobbigt med den här beefen är att det känns som att Recca och Vimes mer är intresserade av att "se genom en ulvlögn" än att ta ställning till vad jag outar. Ni är snara till att hitta luckor i mina outningarm utan att egentligen ta in vad jag outar. Det känns som att ni håller emot på något sätt.

Vimes sågade snabbt idén om att jag kunde vara Ian Chesterton och menade att någon siare krävdes för att bekräfta detta.

Men hur det skulle kunna vara ett bidrag till förståelsen av själva spelet, det är det tyst om.

Vimes

Sillkung
Jg tycker du har agerat jäkligt konstigt kring kopplingen mellan viktiga roller och doktorer, och med varulvsfraktionen (åter igen: du vet inget om den alltaå? Hr du inte sagt det?) du har varitinkonsekvent tycker jag. Det brukar du kanske vara, men det gör det inte mindre legitimt att uppmärksamma och pressa dig för det. Tycker inte du är betjänt av det här höjda tonläget bara för att du får kritik.

Brynolf

Dum fan
Basenanji said:

Roll-PM said:
Hur skulle du tolka det?

Vad tror du Recca?
Exakt vad zet betyder ska vi inte rota i förrän vi har fått några fler trådar från samma nystan att dra i. Vi har nog alla nån tanke om vad det kan innebära, men så länge det bara är lösa spekulationer ser jag ingen anledning att jiddra mer om det.

Vimes

Sillkung
Och: det finns ingen beef. Jag har ingen med dig, och jag hade ingen med recca tidigare heller. Jag spelar bara spelet.

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:
Det som är jobbigt med den här beefen är att det känns som att Recca och Vimes mer är intresserade av att "se genom en ulvlögn" än att ta ställning till vad jag outar. Ni är snara till att hitta luckor i mina outningarm utan att egentligen ta in vad jag outar. Det känns som att ni håller emot på något sätt.

Vimes sågade snabbt idén om att jag kunde vara Ian Chesterton och menade att någon siare krävdes för att bekräfta detta.

Men hur det skulle kunna vara ett bidrag till förståelsen av själva spelet, det är det tyst om.
Öhh, ursäkta för att jag pressar dig i varulvspelet som handlar om att pressa folk? o_O'

Vimes

Sillkung
Recca said:
Basenanji said:

Öhh, ursäkta för att jag pressar dig i varulvspelet som handlar om att pressa folk? o_O'
Detta.